ladycatlelli

Tetracyklin/tetralysal mod acne - Virker det det på længere sigt?

Recommended Posts

ladycatlelli

Hej Alle!:)

Jeg er blevet anbefalet tetracyklin piller af min hudlæge, da jeg har bumser i ansigtet, på ryggen og bryst.

Min hudlæge kunne selvfølgelig ikke garantere mig om, at pillerne ville fjerne mine bumser permanent, men hun kunne heller ikke fortælle mig hvor effektive disse piller er.

Jeg håber, at nogen af jer herinde, der har taget pillerne vil skrive om jeres erfaringer. :gogo:

Derudover er mine urenheder for det meste små røde og betændte bumser, og hudorme. Det klør og er ubehageligt. Jeg er 22 år og har haft bumser siden jeg var 14 år, og siden er det blevet gradvist forværret.

Jeg har prøvet cremer og andre renseprodukter, som har hjulpet lidt, men bumserne kom tilbage igen.

Jeg har læst alle de indlæg der er på denne side om tetracyklin, for det meste står der at produktet kun hjælper imens man tager dem. Og rigtig få mener at de har haft en god effekt med pillerne. Jeg håber at der er flere der vil skrive om deres erfaringer :):wave:

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det virkede ikke på længere sigt for mit vedkommende, men det var nu også begrænset hvor godt de virkede mens jeg rent faktisk tog dem.

Det var nødvendigt for mig at komme på en isotretinoinkur for at komme af med mine hudproblemer, men mener jeg var på tetracyklin i næsten et år før jeg fik lov.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ladycatlelli

Tak for dit svar avdotja. :)

Dejligt at du nu er fri for dine hudproblemer.

Jeg har udelukket behandling med isotretinoinkur, da jeg simpelthen ikke tør at tage chancen med alle de bivirkninger. Selvom mine hudproblemer genere mig en del...

Jeg har bare rigtig svært ved at beslutte mig for om jeg skal tage tetracyklin... Håber der er flere der vil skriver :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mynthe.

Jeg tog dem af flere omgange gennem mange år, så nej, de virkede ikke permanent - det tror jeg sjældent de gør. Det er jo antibiotika, som slår betændelsen ihjel mens man tager dem, men de påvirker jo ikke hormonerne, som for det meste er problemet bag.

Jeg endte med at tage isotretinoin som 20-årig, og jeg har ikke fortrudt det et sekund. Min hud er fri for bumser og jeg oplevede ikke andre bivirkninger en tør hud.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Alkaia

De virkede kun da jeg tog dem, der virkede de til gengæld godt.

Selvom jeg stadig har problemer med uren hud, er det dog ikke noget som jeg vil tage igen. Det føles som om at min krop er blevet dårligere til at bekæmpe infektioner.

Hvis du er kvinde, kan du jo overveje om p-piller var en bedre løsning (og billigere).

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ladycatlelli

Tak for jeres svar! :)

Jeg synes selv jeg har en ret svag immunsystem, derfor er jeg ekstra skeptisk overfor, at skulle indtage antibiotika i flere måneder.

*Mynthe - hvis tetracyklin ikke kan hjælpe hormonelle bumser, hvordan kan isotretinoin gøre det, ved du det?

Jeg tror også, at mine bumser er hormonelle, fordi det i perioder forværres, især op til min mens.

Jeg tror at p-piller vil forbedre min acne, men ligesom tetracyklin er en i midlertidlig løsning.

Jeg har for det meste kontrol over de bumser jeg har i ansigtet, men dem på kroppen ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre ved. Jeg skrubber og det hjælper lidt, men der kommer flere og flere bumser hvergang.

Jeg skal hos hudlægen snart, og jeg ved at de vil anbefale tetracyklin igen, men jeg føler at jeg har mistet troen på de piller... Ved ikke om jeg orker at give dem chancen, især pga. bivirkningerne - og min meget sarte mave... Det er svært at acceptere acne :trist:

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Sumpskildpadden

For mit vedkommende virkede tetracyklin ikke på længere sigt, og jeg måtte på en isotretinoinkur, før det hjalp.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ladycatlelli

Okay... :) Oplevede du at din hud blev værre efter tetracyklin?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Sumpskildpadden
Okay... :) Oplevede du at din hud blev værre efter tetracyklin?

Det virkede i noget tid mens jeg var på teracyklin, men på et tidspunkt stoppede virkningen, og så brød det ud igen. Ligeså slemt som fra starten

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
bette

Jeg brugte tetracyklin fordi jeg i forbindelse med p-pille stop fik frygtelig uren hud. Tror jeg tog dem i 2-3 måneder, og det virkede helt efter hensigten. Jeg startede på p-piller igen, og var lidt nervøs da jeg skulle stoppe med dem, men der fik jeg absolut ingen problemer med min hud.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind