linse1972

Mørbrad.

Recommended Posts

Gæst

Stoppe den med persille som min mor gør :lun:

Flæk den, slå lidt på den med en kagerulle så den bliver ca lige tyk over det hele. Pluk/nip en hel persille plante og put bladene på midten. Bind med snor til den har nogenlunde sin oprindelige form. Den kan bages eller koges i lidt vand (kogningen er min fortrukkende da der kommer sådan en god sovs ud af det :love:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
gossipa

Jeg ville enten lave mørbrad i sennepssovs. Med ris og en god salat.

Opskrift p

Eller mørbrad stegt som vildt:

Svigermors bedste, ikke den samme som dem jeg har googlet mig til.

2 svinemørbrad med bacon rundt om, brunes af på panden i RIGELIGT smør, sammen med 2 spsk enebær.

4 dl. rødin hældes på panden og mørbraden koger til kernetemperatur er 75 grader.

Af med mørbraden, som får lov til at trække mens sovsen laves.

Tid til sovs. Den jævnes (med mel eller maizena eller færdigjævner) og tilsættes 1 dl piskefløde, ribsgele, salt og peber. Sovsen er simpelthen verdens bedste:klap: (men igen - smør, baconfedt, rødvin og piskefløde - whats not to like?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pjeps

Indbagt svinemørbrad med pesto og Cheddar ost.

Ingredienser:

1 stk afpudset svinemørbrad

150-200 g cheddar ost

1 glas chili pesto

1 rulle butterdej

1 æg

evt sesam

Brun mørbraden på en pande og køl lidt af

Butterdejs rullen pakkes ud og smøres med chili pesto så der er 3 cm fri for pesto hele vejen rundt.

læg mørbraden på den smurte dej, skær osten i trekantede stave.

skær ridser på skrå i mørbraden og put stavene ned i ridserne.

pak dejen om, først enderne, og pensel med æg i limningen (sørg for den er godt lukket uden huller nogen steder, ellers ryger osten ud).

Pensel med æg og drys evt med sesam.

bages i 30-35 min ved 200 grader.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Galathea

Jeg kan også godt lide at fylde mørbraden med forskellige ting, som flere har forslået, men det bliver jeg nogle gange lidt træt af. Så bruger jeg i stedet mørbraden til asiatisk mad.

Det giver en fin, smagfuld og saftig mørbrad at sprænge den i et døgns tid, men et par timer kan også gøre det. Gnid den pudsede mørbrad i en blanding af 1 tsk fint salt og ½-1 tsk sukker og kom den i en frysepose i køleskabet. Massér den gerne af og til.

Når den skal bruges, tørres den for salt og sukker og kommes i ovnen med stegetermometer ved 180-200 grader, indtil den er 63-65 grader. Det tager gerne 20-25 min.

Hvis jeg skulle lave svinemørbrad i morgen, ville jeg sprænge den og skære den ovnstegte svinemørbrad i tynde skiver og servere i vietnamesiske pandekager lavet på kokosmælk og rismel og fyldt med sprøde grøntsager, masser af mynte og koriander og dressing af bla. limesaft, fiskesovs, soja og ingefær.

Eller jeg ville komme skriverne i en nudelsuppe med miso og krydderurter eller oven i en vietnamesisk hvidkålsalat med bla. ananas, chili og peanuts.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pussikat82

Ville afpudse den og marinere den i en barbecuemarinade så længe, som det nu kunne nås, gerne 4-5 timer. Derefter enten stege den i en gryde med slip-letbund med låg på eller i ovnen, til kernetemperaturen var 74 grader. Og så lade den hvile lidt, før den skæres ud og serveres med f.eks. små, ristede kartofler med rosmarin og groft salt, godt brød, en salat og måske en sovs af en art, f.eks. bearnaise. Det er ret godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Smolfie

Uh så ville jeg lave mørbrad i gorgonzola sauce :love:

Mørbrad skæres i små bøffer og brunes let på panden. De smører med en grov sennep på den ene side og ligges i et fad. På en bund af forskellige grøntsager. Så luner man fløde og smelter gorgonzola ost deri og hælder det over. Til sidst bacon på toppen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
skvat_man76

Jeg har pt. 2 svinemørbard liggende i køleskabet, som skal sprænges. Salt og enebær.

De skal confiteres i morgen, så det var måske en mulighed?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind