Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

vinter83

5:2 Diæten

Recommended Posts

Rapfisk
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det bare er endnu en kur, hvor man tager det hele på igen bagefter. Er der nogen der har erfaring med, om man tager på, når man stopper med at have fastedage?

Det gør man, hvis man ikke sørger for at spise sundt og nogenlunde kaloriefattigt. Og det gælder for såvidt alle dagene, når der pludselig skal være plads til to maddage mere i uge-kalorieregnskabet.

Men jeg har indtryk af, det er meningen, man skal bruge det som livsstilsomlægning - altså at man skal blive ved med at faste?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-
Det gør man, hvis man ikke sørger for at spise sundt og nogenlunde kaloriefattigt. Og det gælder for såvidt alle dagene, når der pludselig skal være plads til to maddage mere i uge-kalorieregnskabet.

Men jeg har indtryk af, det er meningen, man skal bruge det som livsstilsomlægning - altså at man skal blive ved med at faste?

Det tror jeg også umiddelbart er meningen, eller måske ændre til 6:1 fx., men en af de andre ting jeg har set mange der har prøvet kuren skrive er at den også lærer en at holde igen på de andre dage...

Jeg er ikke startet endnu, da jeg gerne vil have læst lidt mere om kuren før jeg går igang, men jeg tænker umiddelbart at det kunne være en god løsning for sådan en som mig som er verdensmester i at falde af hesten fordi jeg så pludselig har en masse sociale ting planlagt eller skal ud og rejse med arbejdet, der vil nemlig stort set uden undtagelse stadig være 2 dage hvor jeg godt kunne holde mig på 5-600 kcal især når jeg ved at jeg så ikke skal holde igen på samme måde de følgende dage :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vinter83
Hvad går det ud på? At man faster i to dage, spiser i fem?

ja spiser normalt i 5 dage også 2 faste dage om ugen hvor du spiser max 500 kalorier pr dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fynerfin82

Jeg har lige holdt min første fastedag idag og jeg synes det er hårdt:trist:

Det lyder umiddelbart meget smart, da det er meget nemmere at kombinere med et socialt liv end f.eks. Lchf.

Jeg vil her til at starte med, kombinere det med en diætkost på hverdagene, for at få et vægttab at se lidt hurtigere. Efter at forhåbentlig at have opnået et vægttab, er planen at bruge det til at holde vægten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Casablanca

Ahhh. Ja, det giver mere mening for mig :)

Jeg har nemlig luret lidt på den, og er fristet, men jeg nægter at gå på en endnu en slankekur.

Men jeg kan godt se fornuften i, at gøre det til en livsstil :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
sefit

Jeg er også lige hoppet på den - sammen med min kæreste. Jeg lynes det lyder interessant og vil bare give det et forsøg.

I dag er min anden fastedag og jeg synes det er hårdt, men slet ikke uudholdeligt!

Jeg kan anbefale denne engelske dokumentar som ligger til grund for hele dillen. Den varer en lille time men er ret interessant.

Eat, Fast & Live Longer HD - Video Dailymotion

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
vinter83

jeg har også stået min 2 faste dage i den her uge :) syns den var lidt hård igår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Milea
ja spiser normalt i 5 dage også 2 faste dage om ugen hvor du spiser max 500 kalorier pr dag.

Nårh, så er det jo ikke rigtig faste :deer:. Jeg er virkelig et æde øre, så det havde jeg aldrig kunne klare :8:

Hvad spiser/drikker i så for at holde jer på de 500 kcal.? Og hvad med de andre dage, hvad spiser man der? Hvad er kcal indtaget der?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Thalia*
Nårh, så er det jo ikke rigtig faste :deer:. Jeg er virkelig et æde øre, så det havde jeg aldrig kunne klare :8:

Hvad spiser/drikker i så for at holde jer på de 500 kcal.? Og hvad med de andre dage, hvad spiser man der? Hvad er kcal indtaget der?

Jeg spiser knækbrød med ost til morgenmad. En blandet salat til frokost (primært grønt) og i dag skal jeg have broccolisalat og kylling til aften.

Og så drikker jeg masser af væske i dagens løb. :)

I praksis synes jeg ikke det er svært med fastedagene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zapp

Jeg er i gang med uge 2 pt. Jeg har helt sikkert tabt mig, men jeg ved ikke hvor meget, jeg vil gætte på omkring 2 kg.

Jeg laver så en 4:3 version, hvor jeg hver mandag, onsdag og fredag faster. De dage jeg faster, prøver jeg så at få et minimalt kalorieindtag, maks 300 kcal. Jeg synes generelt det er lidt sært det der med, at man godt må spise de dage man faster, så jeg prøver at indtage så lidt som muligt.

I praksis er jeg gået fra - på fastedage - at indtage en nuposhake til morgenmad (fordi den mætter og indeholder hvad kroppen har brug for), et stykke frugt til frokost, og en shake igen til aften, til at indtage noget der nærmere er et stort glas vand til morgenmad, intet eller et lille stykke frugt til frokost og så en kopsuppe eller en kop varm bouillon til aftensmad.

Det lyder helt fanatisk, det kan jeg godt se, men faktum er, at jeg behøver ikke mere. Jeg har på fastedage hele tiden frugt i tasken ud fra en forudsætning om, at hvis jeg bliver rigtig sulten, eller måske endda utilpas, så kan jeg spise. Jeg gider ikke have det dårligt, eller ikke kunne passe mit arbejde. Men det er virkelig ikke nødvendigt. Det viser sig, at jeg - utroligt nok - sagtens kan gå en hel dag på kaffe, vand og te. Langt det meste af tiden tænker jeg slet ikke over det faktisk. Det er så også fordi jeg koncentrer mig om mit arbejde, og derfor distraheres fra tanken om mad. Jeg har haft en enkelt fastedag hvor jeg ikke arbejdede, og der var det lidt sværere at komme igennem.

De dage jeg ikke faster, spiser jeg så lige præcis, hvad jeg har lyst til, og har helt bevidst ikke spist sundt. Det har været noget lasagne, sandwich med mayo eller risotto til aftenmad + rigelig dessert. Til frokost og morgenmad har jeg dog spist almindelig sund mad, fx bulgursalat.

Jeg har lagt mærke til, at på dage hvor jeg ikke faster, der spiser jeg betydeligt mindre end jeg havde troet/planlagt jeg ville. Jeg laver madplaner, og det er sket flere gange, at jeg kan fryse halve portioner ned efter aftensmaden, fordi jeg simpelthen ikke kan spise så meget som jeg troede jeg kunne, uanset hvor meget jeg propper mig. Der skal simpelthen meget mindre til før jeg jeg bliver mæt.

Endelig, så synes jeg også at jeg har lagt mærke til, at min hud er blevet flottere i ansigtet. Det kan selvfølgelig være indbildning eller tilfældigt, og jeg har aldrig haft problemhud, men jeg synes den er blevet mere glat og ensartet. Jeg har tænkt over det flere gange, og måske det også er som følge af fasten. De siger jo, at kroppen netop får ro til at danne nye celler når man faster, og hvorfor skulle det ikke også gælde ansigtshuden. :gruble:

Sammenfattende, så synes jeg virkelig det er ualmindelige store resultater jeg allerede nu har fået ved en minimal indsats. Jeg har besluttet mig for at blive ved frem til midt oktober. Så laver jeg en evaluering og ser om jeg vil blive ved, om jeg måske ændrer det til 5:2 eller 6:1, eller om jeg er kørt død i det. Vi får se! :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites