Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
VV21965

Slut med svinekød i danske institutioner

Recommended Posts

VV21965

600598_10151728525909609_33159557_n.jpg

Hvis jeg havde børn skulle de ihvertfald ikke gå i sådan en institution . Men man kan vel lige så vænne sig til det : Når jeg en gang ender på et plejehjem, må jeg vel heller ikke få leverpostej, frikadeller eller spegepølse?

En del af oplevelsen ved at komme til et nyt land er vel også at lære en fremmed madkultur ( ellers havde danskere vel heller aldrig lært at spise Paella, Pizza, Shawarma osv ? ) .

Skal jeg så også spise Hummus og fårekød til julefrokosten, eller skal den også afskaffes af hensyn til andres traditioner, og hvad med juletræet, er det også slut ?

Hvem er det egentlig der skal tage hensyn til hvem ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jimmbo

Jeg synes det er idiotisk, og en mangel på viden at man tror det gavner integrationen at nægte svinekød i insitutionerne. Da jeg gik i SFO, i område med mange tyrkere, var problemet ikke større end at man lavede en portion til muslimerne og en til os andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jimmbo
Tror faktisk det langt hen af vejen er et misforstået hensyn der tages.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie

Diskussionen er udlukkende principiel og teoretisk, for børnene fatter ingenting. Leverpostejen hedder leverpostej og dellerne hedder deller, uanset om det er okse eller svin, vegetar eller whatever. Så som pædagogstuderende har jeg det sådan lidt, at hvis forældrene, lederne og politikerne hygger sig med diskussionen, så lad dem ævle. For det er overhovedet ikke noget, vi skænker nogen særlige tanker i hverdagen i praksis.

Nogle børn drikker soyamælk pga. allergi eller fordi det efter sigende skulle være godt hvis de er urolige eller har ADHD, nogle børn drikker kun vand, nogle børn spiser ikke fisk, andre børn ELSKER makrel. Nogle spiser halal, nogen spiser det hele, en enkelt spiser ikke rugbrød fordi vedkommende ikke er vandt til den danske tradition omkring det (vedkommendes forældre er nydanskere... fra England). Nogle spiser kun gule peber, andre vil ikke spise skrællen på tomaten. Og i øvrigt skal der med jævne mellemrum enten mayonnaise eller remoulade på figenpålægsmaden.

Samtidig skal vi snakke om den enes nye lillesøster, den andens farmor, sure sokker, at jeg har været pirat før jeg arbejdede i børnehaven, og den helikopter og hoppeborg jeg køber til dem hvis jeg vinder i Eurolotto. Og fredagsslik - fredagsslik er et meget vigtigt emne, og der planlægges allerede fra mandagen af.

Vi har overhovedet ikke tid til, at snakke om halal og muslimer osv. og det er i øvrigt ikke interessant for børnene, for de orker ikke flere snakke om, at "vi allesammen er forskellige og bla bla bla" pædagogsnak. Det ved de sgu da godt og de er ærlig talt, i denne alder, pænt ligeglade. Det er KUN vigtigt, hvem der kan lave flip-flappere eller gider lege Lynet Mcqueen på løbecykel. Religion og hudfarve er non-issues.

Som regel får vi tre fade på stuen, hvor det ene fad er "halal-fadet", men det ser helt ens ud, for postejen er bare med okse eller dellerne er uden svin.

Jeg arbejder i en børnehave på Nørrebro.

I øvrigt tror jeg, at det lige så vel handler om, at det bare er nemmere og mere økonomisk at give alle ungerne det samme. Er der nok unger, der ikke æder det ene eller andet, fordi de er allergiske eller forældrene er religiøse, så undgår man det bare, for ikke at skulle lave 3 forskellige ting hver dag.

Jeg synes, ligesom sidste gang emnet var oppe, at det er et latterligt emne. Det er en latterlig ting at gå op i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie
Jeg synes det er idiotisk, og en mangel på viden at man tror det gavner integrationen at nægte svinekød i insitutionerne. Da jeg gik i SFO, i område med mange tyrkere, var problemet ikke større end at man lavede en portion til muslimerne og en til os andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DetSorteCirkus
Jeg er ret overbevist om det er misforståelser... Det eneste man skaber ved det her er, frustreret danskere som føler sig trådt på. Muslimerne er nok ligeglade med at danske unger æder pølser af svin, så længe deres egne uger får med kylling..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie

Jeg er i øvrigt også meget irriteret over, at fordi NOGLE danske institutioner undgår svinekød, så fremlægges det som om, at det er danske institutioner generelt.

Og mere irriteret over, at folk kritikløst hopper på det. Helt ærligt.

Det værste er, at vi havde diskussionen i fjor, der er hverken kommet flere eller færre institutioner uden svin... Skal vi VIRKELIG til at være harme over det IGEN?

Spis nu bare de agurker.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
VV21965
Hvorfor skal man spilde ressourcer på dét? For princippets skyld?

Vi skal ofte lave egne pålægsfade, når vi er i udflytterdelen af børnehaven og ærlig talt, synes jeg det virker idiotisk at stå og lave forskellig mad, når ungerne kan få det samme OG en ekstra voksen på stuen, fordi vedkommende ikke skal stå i køkkenet og lade idiot-mad i 2 varianter, fordi idiot-voksne der ikke engang GÅR i børnehaven, skal have en mening om det.

Giv dog børnene svin derhjemme altså. Jesus.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie
Fordi jeg er bange for at børnene bliver indoktrineret til at det ikke er okay at spise svin, og dermed ikke vil forstå at deres forældre spiser det.

DERFOR !!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...