Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

kvinde1978

Åh gud..."de der spørgsmål"...hvordan tackler I dem?!

Recommended Posts

kvinde1978

Ok... jeg har længe gået og tænkt over om jeg skulle oprette tråden eller ej...for den er både pinlig, upassende og lidt sjov...

Sagen er den, at hvalpen er gået i puberteten...og dét før en del af hans klassekammerater...dette bringer så en del...skal vi kalde det "oplevelser" med sig, som jeg - som enlig mor - ikke altid ved hvordan jeg skal håndtere.

Altså, jeg er vildt glad for at han tør være åben over for mig og stiller en masse gode spørgsmål, men de er sgu indimellem på kanten af det upassende, men der er jo ikke en far som han lige kan spørge...og jeg mener jo samtidig at knægten bør have svar på sine spørgsmål....men det er fandeme ligesom at have en 3-årig i huset igen, der spørger: "hva´deeeet?"...med et twist...

Vi taler derfor....ret meget om pik, ikk´? "Jeg forstår altså ikke hvorfor den bliver stiv hver morgen"...og ikke mindst om hår på pikken. Og jeg kan faktisk slet ikke forholde mig til det, for NEJ jeg vil da ikke glo på hans pik og se om den er "normalt behåret" fordi han er den eneste i klassen der er ved at udvikle full bush, vel?! :deer: Og på ordene "Men far har ikke så mange hår"....gider jeg ikke rigtigt svare: "haha, hvis ikke jeg barberer mig havde der været fletninger til knæene, så det har du nok fra mig...".... vel?

Ej, jeg ved sgu ikke helt hvordan jeg skal formulere det her uden det bliver corny og sært, men altså...

Had gør I andre? Hvordan forholder I jer til alle de der lidt...erhmmm...prekære spørgsmål? Skal jeg bare stikke ham en bog (og i så fald hvilken) hvor han kan få svar på sine spørgsmål eller hvad?

Oh the joys of being a single mom! :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karen69

Og så findes der flere gode bøger som giver svar på det meste bl.a. "Dreng, Pige, Mand, Kvinde" af Bent H. Claesson - ifølge mig burde den bog være fast inventar i enhver dreng/piges bogreol :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xantippe
Ok... jeg har længe gået og tænkt over om jeg skulle oprette tråden eller ej...for den er både pinlig, upassende og lidt sjov...

Sagen er den, at hvalpen er gået i puberteten...og dét før en del af hans klassekammerater...dette bringer så en del...skal vi kalde det "oplevelser" med sig, som jeg - som enlig mor - ikke altid ved hvordan jeg skal håndtere.

Altså, jeg er vildt glad for at han tør være åben over for mig og stiller en masse gode spørgsmål, men de er sgu indimellem på kanten af det upassende, men der er jo ikke en far som han lige kan spørge...og jeg mener jo samtidig at knægten bør have svar på sine spørgsmål....men det er fandeme ligesom at have en 3-årig i huset igen, der spørger: "hva´deeeet?"...med et twist...

Vi taler derfor....ret meget om pik, ikk´? "Jeg forstår altså ikke hvorfor den bliver stiv hver morgen"...og ikke mindst om hår på pikken. Og jeg kan faktisk slet ikke forholde mig til det, for NEJ jeg vil da ikke glo på hans pik og se om den er "normalt behåret" fordi han er den eneste i klassen der er ved at udvikle full bush, vel?! :deer: Og på ordene "Men far har ikke så mange hår"....gider jeg ikke rigtigt svare: "haha, hvis ikke jeg barberer mig havde der været fletninger til knæene, så det har du nok fra mig...".... vel?

Ej, jeg ved sgu ikke helt hvordan jeg skal formulere det her uden det bliver corny og sært, men altså...

Had gør I andre? Hvordan forholder I jer til alle de der lidt...erhmmm...prekære spørgsmål? Skal jeg bare stikke ham en bog (og i så fald hvilken) hvor han kan få svar på sine spørgsmål eller hvad?

Oh the joys of being a single mom! :lol:

Nu er jeg jo ikke mor, så jeg kan ikke sige om der er noget ved den tilstand, der gør at man pludselig ikke kan tage samtalerne med sit eget barn som man ikke også kan tage med fremmede menneskers børn, feks. elever? Min mening er ikke at være flabet, men kan du ikke "distancere" dig lidt og se ham som en elev, du har og som skal informeres på en god måde?

Jeg har en veninde med en snart 10-årig og han er også vældigt optaget af sex, bollerier og gudhjælpemig også med Jesus indblandet. "Har Jesus bollet?", "har Jesus børn?", "hvordan kunne Gud gøre Maria gravid?", "har Maria og Josef så bollet?" osv osv osv. Det er sindssygt med spørgsmål, der kommer. Det er noget andet, fordi vi kan klistre det hele op på nogle personer, som ikke er os. Men alligevel er han meget optaget om man er homoseksuel, hvordan bøsser boller og hvad ved jeg. Det giver sq grå hår ind i mellem, men jeg svarer efter bedste evne og prøver at skjule mit "ubehag" ved det. Det skal jo ikke gå ud over ham at jeg synes det er for meget. Jeg husker nemlig selv de voksnes akavede reaktion, når jeg spurgte om ting.

Feks havde jeg engang lånt en jokes-bog af en kusine, hvor jokes'ene var sådan lidt i stil med "en halv humørtime", altså bare bryster og sex og sådan. På bagsiden stod der noget i stil med "Humørbogen indeholder omkring 1000 vittigheder. Ja, faktisk 1001 for at være helt eksakt!". Og jeg kendte ikke ordet "eksakt" og turde ikke spørge, for hvis nu det var "frækt". Jeg husker stadig den der følelse af ikke ville gøre de voksne akavet. :-D

Nåh, men altså - ja. Kan du bruge mit ævl til noget, så tag det til dig. Ellers lad være. ;) Og i øvrigt: hvordan er hans forhold til mandlige lærere, dine mandlige venner, hans morfar, osv?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau

Personligt ville jeg gøre som min mor gjorde - godt nok før jeg gik i pubeteten, men princippet er godt nok - gå på biblioteket og rydde hylden for relevant litteratur og stikke det til knægten med en; 'her. Har du flere spørgsmål, så spørg, så tager vi den derfra'.

Der findes nemlig rigtig mange rigtig gode bøger, som sagtens kan give ham svar på de spørgsmål han pusler med, også helt uden det bliver pinligt for hverken ham eller dig. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xantippe
Tænk, det synes jeg faktisk, det skal. :genert: Altså ikke at han skal straffes, men jeg synes, det er helt fint at lære, at det er noget, langt de fleste mennesker opfatter som privat og ikke bare noget, man kan snakke om lige som leverpostej eller havemøbler.

Jeg er naturligvis enig i, at man ikke skal give indtryk af, at børnene ikke må spørge - men det er en balance mellem total lukkethed og total åbenhed. Jeg synes hverken, børnene skal føle, at de ikke kan komme og spørge, eller at de skal tro, mors kønsbehåring bare er noget, man kan snakke om nede i Aldi. ;)

Det er jo ikke noget med "er du til piger, Xan?" (jo, det har det så været en enkelt gang) eller "kan du li at slikke pik?". Det vil jeg ikke svare på, fordi det ikke kommer børnene ved, men derfor kan man da godt tale om at nogle mennesker ynder at bruge den form for sex. Tænker jeg.

Jeg synes bare det er pudsigt at vi stikker ungerne bøger, når det handler om seksualitet - men når det handler om kemi/sprog/whatever på højt niveau, SÅ skal de undervises. Det er jo lidt skævt at man ikke kan tale om tingene. Imo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Man svarer bare.

"Nogle har lidt hår, andre har meget hår - nogle har hår tidligt, andre sent, det er helt normalt"

"Det er helt normalt i puberteten at føle tingen er forkert, men det er de meget sjældent"

"Den er stiv om morgenen fordi (er man i tvivl, brug google "erektion om morgenen hvorfor?"

osv osv - hellere de spørger derhjemme og får de rigtige oplysninger, end de får søgt sig til alt muligt crap på nettet.

Nemlig

Og efter hvad jeg hører så er den seksualundervisning min klasse havde stadig at betragte som überfantastisk, det var den så ikke, ikke engang der for ca. 30 år siden men jeg ved at hvis man sammenligner med den vores parallelklasser havde så var den helt klart ekstremt imponerende

Så man skal bestemt ikke regne med at ungerne lærer noget om sex i skolen, heller ikke selvom de officielt har sexualundervisning i skolen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Ja, og jeg gad godt se den 12-14årige der turde række hånden op i klassen og spørge til hvor meget kønsbehåring der var normalt... det tror jeg ikke lige man skal regne med sker.

Hvis ikke jeg allerede tidligt (dvs. før de 10 år, hvor jeg allerede havde en voksens hårmængde omkring penis) havde vidst hjemmefra at der var vide grænser for hvad normal kønsbehåring var, så havde jeg sgu nok kunnet finde på spørge i den alder

Faktisk brugte den anden tidligt udviklede dreng i min klasse mig som en slags orakel om det nu var normalt med den mængde hår de steder fordi hans forældre åbenbart ikke var ligeså brugbare til spørge om den slags som mine har været

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Hvor gammel ER drengen rent faktisk??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kbh94
Man svarer bare.

"Nogle har lidt hår, andre har meget hår - nogle har hår tidligt, andre sent, det er helt normalt"

"Det er helt normalt i puberteten at føle tingen er forkert, men det er de meget sjældent"

"Den er stiv om morgenen fordi (er man i tvivl, brug google "erektion om morgenen hvorfor?"

osv osv - hellere de spørger derhjemme og får de rigtige oplysninger, end de får søgt sig til alt muligt crap på nettet.

Til alle jer der ikke ved hvorfor (selvom jeg tror at det ved i godt). Nu siger jeg det alligevel..

Drenge og mænds penis (nu kalder jeg den for et pænt ord) er stiv om morgen fordi blodet cirkulere rundt kroppen om natten eller fordi de har "våde" drømme :) Dette sker 5-8 gange på en nat i ca. 15-45 min pr gang. Det kan også ske at piger og kvinder får våde drømme :)

Selv baby drenge og små drenges tissemænd kan stritte når de har sovet eller hvis de piller dernede :)

Til ts.

Jeg syns at du bare skal kaste dig ud i det og fortælle din søn om kroppen. Om puberteten og hvad der sker med ham i løbet af teenager årene.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau
Til alle jer der ikke ved hvorfor (selvom jeg tror at det ved i godt). Nu siger jeg det alligevel..

Drenge og mænds penis (nu kalder jeg den for et pænt ord) er stiv om morgen fordi blodet cirkulere rundt kroppen om natten eller fordi de har "våde" drømme :) Dette sker 5-8 gange på en nat i ca. 15-45 min pr gang. Det kan også ske at piger og kvinder får våde drømme :)

Selv baby drenge og små drenges tissemænd kan stritte når de har sovet eller hvis de piller dernede :)

Til ts.

Jeg syns at du bare skal kaste dig ud i det og fortælle din søn om kroppen. Om puberteten og hvad der sker med ham i løbet af teenager årene.

Huh? Jeg gik godt nok og troede at blodet cirkulerede igennem vores kredsløbssystem drevet af hjertets pumpen hele døgnet igennem... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...