Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
mini-trolden

The Everyday Sexism Project - kender du det? Del dine oplevelser.

Recommended Posts

mini-trolden
Skrevet (redigeret)

For noget tid siden fandt jeg The Everyday Sexism Project the everyday sexism project og i dag så jeg så at Dansk Kvindesamfund har noget på deres FB og blog omkring det. Så fik jeg den tanke at vi kunne lave en tråd herinde hvor vi kunne dele den slags oplevelser. :)

TILFØJELSE:

Det er sådan set fint at I er nogle som ikke mener sexisme er et problem, at I ikke vil eller kan bidrage med oplevelser eller I ikke er enige med de oplevelser der beskrives herinde kan betegnes som sexisme. Tag det venligst i en anden tråd. Denne tråd er ment som et forum hvor man kan skrive oplevelser man selv mener er eller har oplevet som sexistiske, oplevelser der kan være ret følsomme at skrive om for mange.

Så udvis pli og forføj jer fra tråden/undlad at skrive hvis du ikke bidrager til trådens oprindelige formål.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Black_Adam

Jeg kaldte en af mine kollegaer sveske i går, men det er forhåbentlig i petitesseafdelingen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden

Jeg har en kollega som hele tiden kommer med provokerende kommentarer fordi jeg er rød og går ind for ligestilling. "Nej, det kan du da ikke mene, du er jo feminist" eller bare han holder døren for mig, "Det burde jeg ikke gøre, du er jo feminist". Så fordi jeg går ind for ligestilling, så går jeg ind for at vi skal lade være med at være høflige overfor hinanden? Jeg tror aldrig han tænker over hvor tit jeg holder døren for ham når vi eks. går til frokost.

-------------------------------------------------

Som nyudviklet teenpige blev jeg taget på, meget voldsomt, af drengene fra min klasse, hver dag, flere gange om dagen. Det var hårdt de tog fat, det gjorde sindssygt ondt og ingen lærere gjorde noget ved det. Og det er ikke fordi man har ømme boobs i forvejen i den alder....

--------------------------------------------------

Når jeg er ude og se på hus med min mand, som har ti tommelfingre, så siger mæglerne altid noget i stil med "Og her har vi et stort værksted" imens de kigger forventningsfuldt på min mand. Der så peger på mig med et skævt smil for at indikere at i vores familie der er det kvinden som skal begejstres over et værksted. Mægleren bliver befippet og vi går hurtigt videre.

--------------------------

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
didaa

Min mands fætter og kæreste spiste hos os den anden aften. Da fætteren får øje på vores pladespiller kommenterer han hvor fedt det er med sådan en, og kigger så grinende på mig: "Er det dig didaa der går op i det?" Jeg skal lige til at svare at det er os begge der går op i god lyd, da han skraldgrinende afbryder og siger at det var selvfølgelig for sjov!

:rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Black_Adam

Hver evig eneste gang jeg har lavet en konkret social aftale med hannen fra et andet vennepar, så ringer fruen altid til min ditto eller vice versa umiddelbart efter og laver den enten om ( +/- meget få minutter) eller bekræfter den, eftersom vi jo tydeligvis ikke kan håndtere den slags selv, med vores y kromosom og hvad der ellers er i vejen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden
Hver evig eneste gang jeg har lavet en konkret social aftale med hannen fra et andet vennepar, så ringer fruen altid til min ditto eller vice versa umiddelbart efter og laver den enten om ( +/- meget få minutter) eller bekræfter den, eftersom vi jo tydeligvis ikke kan håndtere den slags selv, med vores y kromosom og hvad der ellers er i vejen.

Åh det hader jeg. Her er det bare, "kan Mini og Karoline ikke lige ringe sammen og aftale, det kan vi jo ikke finde ud af" BAH! Har heldigvis fået manden herhjemme afvænnet den vane.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PepsiMagt

Jeg har en kollega, som ikke holder døren for mig. Helt klart fordi jeg er mand og liberal, og bliver ensrettet af samfundets undertrykkende normer.

Jeg går også ind for ligestilling. Men det er ret tydeligt, at ordet betyder noget helt andet for mig, end for dem der har skrevet inde på den der hjemmeside.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Black_Adam
Jeg har fået vores første opkrævning for vuggestuepladsen. Den bliver sendt til min e-boks. Min kærestes navn står ikke engang på.

Og sådan har det været hele vejen igennem. Min kæreste kunne ikke få lov at navngive ham digitalt, det SKULLE gå gennem mig. Jeg fik breve fra kirkekontoret omkring hans navngivelse, et af dem med sætningen "Vi kan se, du ikke er gift. Skulle der være en far til barnet..." :DSundhedsplejersken talte udelukkende til mig og blev nærmest forskrækket, når min kæreste var hjemme, og der var ikke noget 'mødregruppetilbud' til min kæreste, selvom han også gik hjemme på barsel. Og folk har været meget 'Neeeeej, har han virkelig kunnet få fri fra arbejde til det?' omkring hans barsel - og barnets første sygedag. Som om det er helt utroligt, at han vil/kan få lov til at tage fri for at passe sit barn.

Uha, det bringer minder frem jeg helt havde glemt, jeg har (omend fra farsiden) nøjagtig samme oplevelse med begge børn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Von Glower
Jeg har en kollega som hele tiden kommer med provokerende kommentarer fordi jeg er rød og går ind for ligestilling. "Nej, det kan du da ikke mene, du er jo feminist" eller bare han holder døren for mig, "Det burde jeg ikke gøre, du er jo feminist". Så fordi jeg går ind for ligestilling, så går jeg ind for at vi skal lade være med at være høflige overfor hinanden? Jeg tror aldrig han tænker over hvor tit jeg holder døren for ham når vi eks. går til frokost.

-------------------------------------------------

Som nyudviklet teenpige blev jeg taget på, meget voldsomt, af drengene fra min klasse, hver dag, flere gange om dagen. Det var hårdt de tog fat, det gjorde sindssygt ondt og ingen lærere gjorde noget ved det. Og det er ikke fordi man har ømme boobs i forvejen i den alder....

--------------------------------------------------

Når jeg er ude og se på hus med min mand, som har ti tommelfingre, så siger mæglerne altid noget i stil med "Og her har vi et stort værksted" imens de kigger forventningsfuldt på min mand. Der så peger på mig med et skævt smil for at indikere at i vores familie der er det kvinden som skal begejstres over et værksted. Mægleren bliver befippet og vi går hurtigt videre.

--------------------------

Den midterste er i mine øjne et overgreb. Jo, drengene ved sikkert ikke helt hvad de gør, men så må lærerne gribe ind og forklare det, så det på ingen måde kan misforstås.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PepsiMagt
Den midterste er i mine øjne et overgreb. Jo, drengene ved sikkert ikke helt hvad de gør, men så må lærerne gribe ind og forklare det, så det på ingen måde kan misforstås.

Helt enig. Det andet er mere... almindelig menneskelig adfærd, når den ikke er i top?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...