Gæst

Båndoptager ???

Recommended Posts

Jksa

Her er billeder af vidunderet, som tiden glemte. :D

Det der står i teksten bliver sagt.

post-159470-0-39015200-1417030939_thumb.

post-159470-0-62134700-1417030945_thumb.

post-159470-0-69927000-1417030951_thumb.

post-159470-0-93432700-1417030962_thumb.

post-159470-0-71675600-1417030970_thumb.

post-159470-0-30000700-1417030979_thumb.

post-159470-0-00554500-1417030987_thumb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Men Kennedy brugte selv denne her. Den er grå. Men kunne også få dem i blå.

post-159470-0-82534400-1417032350_thumb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Reflektionen til højre for markøren er stort set identisk med den til venstre, så jeg antager, at den benytter Poulsen-princippet. Altså magnetisk lagring på en valse dækket med en jernoksidholdig hinde. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Dictaphone brugte begge principper, kan jeg se. Hvis der skulle optages i en retssal, brugte man optagelse på et Lexan-medium. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Hvorfor fortsatte de med at bruge valser længe efter alle andre var holdt op? Allerede ved århundredeskiftet 1900 begyndte valsen at blive udkonkurreret af grammofonplader. Og i 1925 stoppede produktionen af fonografer. I 1920-erne blev grammofoner elektriske, og fik derfor en bedre lyd.

Der fandtes jo også skære grammofoner, som Danmarks Radio brugte, faktisk helt frem til slutningen 1950-erne.

Diktafoner brugte jo også spolebånd og senere kassettebånd.

De to Dictaphone på billederne blev brugt i starten af 1960-erne, og det var næsten 40 år efter at alle andre var stoppet med at bruge valser.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Dictaphone brugte begge principper, kan jeg se. Hvis der skulle optages i en retssal, brugte man optagelse på et Lexan-medium. 

Hvad er Lexan-medium?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Hvad er Lexan-medium?

Lexan er en polykarbonat, der gerne bruges til beskyttelsesskærme på hjelme og værktøj. Men man kan altså også skære en lyd i den. Umiddelbart lyder det som om, det kræver en vis kraft at gøre det. Jeg kan huske, at jeg har brugt akryl til en gravering i gymnasiet. Det minder lidt om lexan og er nemt at gravere i. 

Fidusen med at skære lyden er, at man ikke kan rette i den som man kan med en båndoptagelse. Dvs. man kan jo altid kopiere den forfuskede lyd over på en ny valse. Men amerikanere er meget troskyldige. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Mgy sagde:

Fidusen med at skære lyden er, at man ikke kan rette i den som man kan med en båndoptagelse. Dvs. man kan jo altid kopiere den forfuskede lyd over på en ny valse. Men amerikanere er meget troskyldige.

Er de nu også det? Jeg synes jeg har hørt eksempler at bånd er blevet delvist slettet. Det blev opdaget ved at der var mange minutter med tomt bånd.

Under præsident Nixon var man begyndt at bruge spolebånd. Hvis man ser programmer om Watergate skandalen i 1972-74, ser man nogen gange et bånd der kører. Dem kan man jo sagtens redigere i som man lyster.

Senere, det har været i 1980-erne eller 1990-erne viser de kassettebånd i lignende programmer.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Da KAL-007 var blevet skudt ned, offentliggjorde den amerikanske regering en båndoptagelse af den sovjetiske radiotrafik. Optagelsen viste tydeligt, at der ikke, som Sovjet sagde, var blevet skudt varselsskud.

Det varede ikke engang et døgn, før en lydekspert afslørede, at der var klippet i båndet. Der var steder, hvor baggrundsstøjen faldt væk. Siden har man fået digital lydbehandling. Det er nu let at lappe den slags små fejl, så de er meget svære at erkende. 

Selv om man optager på valse, så kan man overføre lyden til noget andet, rette vildt og voldsomt i den, og spille den ind på en ny valse. Derfor er værdien af en valseoptagelse beskeden, med mindre man samtidig indspiller en eller anden ikke-hørbar kode, der ikke uden videre kan manipuleres (f.eks. et tidssignal med en hashværdi). Om noget sådant er muligt, ved jeg ikke. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Så fik jeg langt om længe købt mig en spolebåndoptager,jeg fik købt en Revox B77,jeg har lige tilsluttet den mit stereoanlæg og høre det musik den tidligere ejer har optaget på den ,jeg købte den for 3100 kr,der er meget bedre lyd på en spole end på en kasette

post-106486-0-67069200-1430651624_thumb.

post-106486-0-91507200-1430651670_thumb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind