Gæst

Båndoptager ???

Recommended Posts

pininfarina

Hvem kunne høre det i stereo? 

Sjovt du nævner det, for det er mit indtryk at de færreste unge mennesker i dag aner hvad stereo er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Sjovt du nævner det, for det er mit indtryk at de færreste unge mennesker i dag aner hvad stereo er.

Når Melodi Grand Prix brugte 2 mikrofoner i 1960, må det have været stereo forsøg.

Unge ved nok heller ikke hvad båndoptager, kassettebåndoptager eller grammofon er. Og da slet 78 lakplader. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Hvad der undrer mig, er at DAB-radioer kan have en højtaler, samen med retro udseendet. En højtaler kan aldrig give stereo. Men man kan også få en øretelefon til mobiltelefonen eller MP3-afspiller. Den er kun til et øre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Når Melodi Grand Prix brugte 2 mikrofoner i 1960, må det have været stereo forsøg.

Unge ved nok heller ikke hvad båndoptager, kassettebåndoptager eller grammofon er. Og da slet 78 lakplader. :D

I bedste fald kender de Sonofon som et teleselskab. Jeg har resterne af en transformator et sted, fra Sonofon. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Og så fandtes jo også, opfundet af Edison i 1877 og frem til ca. 1910, valser til fonografer. Så skulle man tro at valser var gået mode før første verdenskrig. Men den var ikke sådan lige til at slå af banen. Så sent som 1964 havde man diktafoner, som brugte valser.

Jeg ved det fra nogle programmer om mordet på John F. Kennedy 22. november 1963. I forbindelse med den efterfølgende efterforskning blev der brugt diktafoner med røde valser. Jeg har desværre ikke noget billede af den. Den så både gammeldags ud på grund af valsen, men også som nyere teknik, formentlig fra 1950-erne. Hvorfor brugte de ikke diktafon med båndoptager i efterforskningen af mordet på præsidenten?

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det lyder underligt, du er sikker på, at det ikke var en stenografmaskine? De er ikke ret store. En valse kan jo ikke optage ret lang tid. Jeg husker en beretning om optagelse på voksplade. Den kunne rumme få minutter og halvdelen af tiden var overlap, så man kunne synkronisere afspilningen kontinuert. Mener der optræder en pladeoptager i Des Teuffels General (rumaflytning). Der sidder en mand og fejer smuldet væk med en kost. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Jeg kan ikke hvilket program det var. Det kan enten have være DR K, NGC eller et Discovery program. De filmede den, da der var blevet indtalt tale på den. Da det var en nyere maskine end de gamle, sad rillerne tæt. Det så ud som der kunne være ½ time på valsen. Normalt er valserne sorte, men denne her var rød.

Den lignede en mærkelig hybrid mellen en Edison fonograf og nyere teknik fra 1950-erne.

Det ærgrer mig, at jeg ikke tog et skærmskud af den. Det kan jeg ved at optage udsendelsen på DVD og tage et skærmskud på computeren fra DVD skiven.

Jeg kan ikke ved at søge billeder på Google finde en der ligner den.

Normalt er det en båndoptager de filmer, mens der bliver talt. Jeg synes også det så så mærkeligt ud.

De genudsender ofte. Der er en chance for programmet kommer igen.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
fætter højben

Det var tider dengang jeg har selv en Nakamichi rx-202 den som vender kasettebåndet

post-168344-0-47163700-1415177358_thumb.

Redigeret af fætter højben

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Fra tid til anden har Lauritz en Nagra til salg. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Fra tid til anden har Lauritz en Nagra til salg.

Jeg måtte google Nagra,de laver spolebåndoptagere,det er lidt for voldsomt for mig,sådan en fætter er jo mega stor,det er der ikke plads til i min lejlighed,men vis jeg en dag får noget mere plads,så kunde det da være sjovt at lege med en spolebåndoptager

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind