Gæst

Båndoptager ???

Recommended Posts

Jksa

Men en tv-boks er mindre interessant, når man ikke har noget fjernsyn. 

Jeg har i øvrigt nogle ståltrådsruller et sted, måske de kan afspilles endnu? Skal så bare have en af de første Beocord-apparater. 

Det er lidt som om du lever i en anden tid. 1948?

http://beophile.com/?page_id=584

Det må være før 1. maj 1949. På denne dato startede Den Danske Statsradiofoni med at sendte Fjernsyns forsøg udsendelser fra en lille TV-sender på Radiohuset på Rosensørns Allé på Frederiksberg i København.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Nu har jeg fundet en artikel fra Berlingske hvor der står næsten på dato, hvornår kassettebåndet gik af mode i Danmark. Det er 10 år siden. Der blev solgt kassettebånd for 600.000 kr. i 2004, og året efter kun for 68.000 kr.

http://www.b.dk/livsstil/jeg-har-dig-paa-baand

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det er lidt som om du lever i en anden tid. 1948?

http://beophile.com/?page_id=584

Det må være før 1. maj 1949. På denne dato startede Den Danske Statsradiofoni med at sendte Fjernsyns forsøg udsendelser fra en lille TV-sender på Radiohuset på Rosensørns Allé på Frederiksberg i København.

Det er sådan en. Lauritz havde en for et par år siden. Den havde været brugt på Stjernen. Prisen løb fra mig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Da jeg hørte CD musik første gang, kunne jeg ikke lide lyden. Den lød metallisk. Og det var ikke heavy metal.

Jeg fortsatte længe med kassettebånd, for jeg kunne ikke vænne mig til den lyd. Men jeg stoppede også med at købe for dem for 10 år siden. Men jeg savnede udstyr til at optage musik. Jeg havde ingen brænder. Og da jeg så fik en, har jeg næsten ikke brændt CD-er,

De digitale medier har en svaghed med holdbarhed. De skal helst gå hurtigt i stykker. Og så kan de ikke reddes. Mens de analoge medier som grammofonplader og bånd har en længere holdbarhedstid. Mens bånd kan godt reddes selvom det bliver krøllet.

Jeg har både spole og kassette. Men jeg bruger dem næsten ikke, for jeg ikke råd til at de går i stykker. De ældste optagelser fra DR fra slutningen af 1960-ernerne. Jeg kunne godt tænke mig at se, om CD-er kan holde i 45 år. Men jeg tvivler på det.

Spolebåndoptageren er en Akai, som også har en kassette. Det er nok mindst 4-5 år siden jeg har afspillet på den.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

I dag går udviklingen stærkt. Men hvis man ser på årene fra 1948 til 1963, gik det også stærkt. Det er kun 15-16 år:

1947 B&O trådoptager
1948 første tv udstilling i Danmark, i Tivoli
1949 de første i Danmark kan se tv i København (forsøgssender)

1950 anden tv-udstilling i Danmark, i Forum
1951 båndoptager med plast spoler
1951 FM radio, på p1 og den nye p2
1952 Statsradiofoniens tv blev officielt
1954 de første 33 vinyl lp-plader
1956 78 lakplader blev erstattet af 45 vinylplader
1959 Statsradiofonien bliver til Danmarks Radio
1960 stereogrammonfon, stereobåndptager, stereoforsøg på Radio Mercur og DR
1963 DRs tredje radiokanal
1963 den første kassettebåndoptager
1967 farve-tv forsøg i Danmark
1967 stereo forsøg på en frekvens (i 1960 var det på 2 frekvenser)
1968 farve-tv i Danmark
1968 stereo i DR (kun p1 og p2)

så de der købte en trådoptager i 1948, kunne sige i 1963: hvor går det dog stærkt!

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Mange tak for de informationer JKsa,jeg viste ikke at den første kasettebåndoptager er helt tilbage i 1963,men jeg tror nok at det var philips der opfandt den

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Til gengæld er der langt fra Poulsen til 1947. 

Jeg læste engang, at tyske ingeniører opfandt HiFi-båndoptageren ved et heldigt uheld. En bias-oscillator gik bananas. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Der der står:

1960 stereogrammonfon, stereobåndptager, stereoforsøg på Radio Mercur og DR

er fordi, at stereogrammonfon kom i USA i 1956, men pick-uppen var fabrikshemmelighed. Det tog tog 4 år for B&O sende den første danske stereogrammofon på markedet, i 1960.

Radio Mercurs stereo forsøg blev foretaget med to sendeskibe i Øresund. Folk skulle derfor bruge to transistorradioer for at høre stereo.

DR havde jo to radiokanaler, men de valgte at bruge tv til højre kanal. Det faldt ikke så godt ud, da datidens radioer havde mere bas end tv-et. Der var ikke stereo i radio igen for DR startede forsøg på en kanal i 1967.

Jeg har set melodi grand prixet som er fra 1960 på You Tube. Bemærk at der er to mikrofoner. Blev lyden optaget i stereo?

Billedet følger om lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jksa

Her er Melodi Grand Prix 1960.

Hvem kunne høre det i stereo? Der var ingen, der kunne høre det i stereo i radio eller tv dengang. Var der nogen der kunne set grand prixet i en biograf, som havde stereolyd? Det fik de 1950-erne.

post-159470-0-75359600-1414564457_thumb.

Redigeret af Jksa

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind