slandramus

Kan du lide at bo, hvor du bor?

Recommended Posts

lampefeber

Jeg er ikke glad for der er så lydt som der er, og så er der lidt for mange mennesker generelt. 

Men ellers er jeg meget glad for at bo hvor jeg bor.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lucianone
Skrevet (redigeret)

Både og. Jeg bor i Aalborg. Den by valgte jeg, fordi jeg for nogle år siden valgte at flytte tilbage til Jylland, for at være tættere på familie og gamle bekendte. Og fordi jeg efter en del år i Kjøwenhavnstrup et eller andet sted havde fået nok af storbyen. Jeg havde mange fede oplevelser derovre, men jeg cykler meget og var efterhånden træt af al den evindelige larm og trafikos. Jeg udviklede f.eks. en mild astma, mens jeg boede i Hovedstaden.

Da jeg så skulle tilbage til Jylland, var det i realiteten kun Aalborg og Århus, der var interessante for mig. Jeg var immervæk blevet storbymenneske efter en del år i Kbh. Så jeg ville ikke (tror jeg da) kunne affinde mig med at bo i f.eks. Esbjerg, Horsens, Herning, Randers eller Hjørring. De er alle lidt for provinsielle til mig. Mens både Aalborg og Århus har en del af det, man kan forvente af en storby. Kort sagt er de en slags mini-udgaver af Kbh. Har lidt af det samme at byde på, bare i mindre målestok.

Alt i alt er jeg ok tilfreds med Aalborg. Men der er bestemt ting, jeg savner ved Kbh. Men der er også en pris ved at bo i Kbh. (stress og forurening o.s.v.). Og derfor blev Aalborg det tålelige kompromis, som jeg kan leve med. Men jeg indrømmer, at jeg nogle gange synes, at Aalborg er en tand for provinsiel til mig. Der er knapt så højt til loftet som i Kbh. Folk sladrer lidt for meget. Folk er lidt for bonerte og provinsielle. Og jeg kunne godt savne lidt flere turister, fordi når man går i byen er det altid de samme ansigter man ser. I Kbh. var der så mange turister, at du altid mødte en masse nye mennesker. 

Det gode ved Aalborg i forhold til København, er, at alting ligger indenfor 5 km. I Kbh. ligger det indenfor 15 km. Så her i byen kan man nemt komme rundt til alting på cykel. Og så er der ikke al den forurening og larm som i Hovedstaden. Centrum svarer lidt til Østerbro i Kbh. Altså relativt fredeligt. Bortset fra inde omkring hovedfærdselsåren Vesterbro-Hobrogade og så Østre Allé (der er en slags indre ringvej), så er trafikken forholdsvist rolig i det meste af Aalborg. Byen er også ret grøn, for der er mange grønne oaser og parker. Og der er også hyggeligt og et vist Leben nede ved havnefronten langs fjorden. 

Redigeret af Lucianone

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ThomasSneum

Jeg har boet over hele landet. Dog ikke på små øer. 

Jeg har en lejlighed i København, og en sommerbolig uden for byen. Jeg er 2/3 af tiden i sommerboligen. Jeg holder af begge steder, men ville nok helst søge ud af byerne, og bo stille. (Yep!.. jeg er ved at nå den alder :P

Jeg vil gerne have en båd i havnen, og ellers leve i stille omgivelser. Kæresten er dog ikke enig, så det kan jo trække lidt ud. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clisolka
On 5.6.2013 at 23:40, slandramus skrev:

Ja, spørgsmålet er simpelt: kan du lide at bo, der or du nu bor? Eller drømmer du om noget andet og hvorfor? Kunne du selv gøre noget bedre for at komme til at føle dig mere hjemme? Eller er stedet bare ikke dig uanset hvad?

Jeg starter selv selvfølgelig:)

Jeg kan ikke lide at bo hvor jeg bor. Jeg er absolut en country-girl, og pga. Min uddannelse og min kæreste har jeg forvildet mig ind i en by. Jeg bor nærmest i centrum, ud til en temmelig stor vej, i en lejlighed på 3. sal, og jeg er slet ikke glad for det:whine: jeg har boet her i 6 år, så det er ikke ligefrem noget nyt.

Men jeg kan simpelthen ikke med tanken om, at der er andre mennesker så tæt på, som der jo er i lejligheder, hvor der bor folk lige på den anden side af væg/gulv/loft. Jeg hader, at jeg kan høre folk mumle, høre musik, se tv, snakke, trække ud i toilettet, have sex, brække sig, blende suppe eller hvad folk nu laver. Og så hader jeg, at vi ikke selv kan bestemme hvad vi vil lave af ændringer i lejligheden uden at det skal kunne rettes tilbage til samme udgangspunkt ved fraflytning. Jeg hader, at pladsen er forholdvis trang, at dele vaskemaskine, baggård, cykel-skur osv. med andre mennesker. Og så byen...ud hvor jeg hader, at der er asfalt rundt omkring mig alle vejne, at her altid altid altid er traffikstøj. Naturligvis er det værst midt på dagen, og da er jeg jo på arbejde. Men selv nu på denne tid kører der hele tiden biler forbi, så det er komplet umuligt at lufte ud, hvis man skulle have lyst til det. :sur:

Og hvorfor gør jeg så ikke noget ved det? Vi har indtil for nylig begge været studerende, og da det jo er dyrt at flytte osv., er vi blevet her selvom (især) jeg ønsker mig noget andet. nu håber vi på at kunne købe et lille hus på landet inden for det næste år, og så vil vi hellere spare penge og kræfter på at flytte til vi har fundet drømmehuset. Glæder mig til den dag jeg vender ryggen til byskiltet for alvor:love:

Ja, dét kan jeg i den grad! Det du beskriver der, det er jeg lige flyttet fra i Holbæk. Jeg har boet 16 år i Mellemvang og sidste år flyttede jeg min mand og 2 børn til Falster på en nedlagt gård! Og vi har ikke fortrudt det et sekund! 

Vi er gået fra (hold fast) en 2 vær lejlighed på 83 kvm til hele overetagen på stuehuset - knap 136 kvm, 4 værelser OG egen have! Til selvfølgelig samme husleje ;) Vi bor nu i en lille by med maks 20 huse 😜 Ulempen er så bare, at det ligger lagt pokkers i vold, hvis der skulle ske noget, og vi er blevet banket tilbage i stenalderen mht. internetforbindelse 😲🤣 

Vi har 7 km til nærmeste børnehave/folkeskole = I LOVE IT! 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind