lykkefordi

Er der nogen med et Canon EOS (1100D?) der kan hjælpe?

Recommended Posts

lykkefordi

Jeg har fået lavet et eller andet med mit kamera, som gør at det simpelthen ikke fokuserer/stiller skarpt mere.. Så alt hvad jeg tager billeder af, er sløret, i især forgrunden :forvirret temmelig ubrugeligt :genert: Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg har gjort...........

Er der mon nogle der har svaret og kan fortælle mig, hvordan pokker jeg får det ændret? Jeg synes jeg selv at jeg har været inde i alle mulige indstillinger, men måske er der en hidden feature jeg ikke kender til :lol:

Hvis det gør nogen forskel, så er det i alle funktioner (auto mv.)..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

objektivet sidder der (garanteret) en lille omskifter AF/MF. Den står på MF, som betyder Manual Focus (du skal altså selv stille skarpt). Stil den tilbage på AF (Auto Focus). MF er en fordel, når du selv vil (eller automatikken ikke kan finde ud af det, fordi et eller andet i forgrunden fanger dens "opmærksomhed"). F.eks. hvis du vil fotografere gennem et hegn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lykkefordi
objektivet sidder der (garanteret) en lille omskifter AF/MF. Den står på MF, som betyder Manual Focus (du skal altså selv stille skarpt). Stil den tilbage på AF (Auto Focus). MF er en fordel, når du selv vil (eller automatikken ikke kan finde ud af det, fordi et eller andet i forgrunden fanger dens "opmærksomhed"). F.eks. hvis du vil fotografere gennem et hegn.

Det har jeg prøvet, men når den står på den så klikker kameraet bare (somom det prøver at fokusere men alligevel ikke kan) og tager aldrig billedet :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Så er der (mindst) to muligheder. Fejl ved kamera eller linsen. Eller snavsede kontakter. På kamera og objektiv sidder der, når de skiller dem ad, en række små, blanke metalstykker, som giver strøm til autofokusmotoren, indstiller blænden og lignende. Prøv meget forsigtigt at rense dem med en vatpind med propylalkohol eller isopropylalkohol (100% - ikke noget vand i). Kan fåes i Matas. Ellers må du til forhandleren.

Og så alle de ting, jeg ikke har tænkt på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lykkefordi
Så er der (mindst) to muligheder. Fejl ved kamera eller linsen. Eller snavsede kontakter. På kamera og objektiv sidder der, når de skiller dem ad, en række små, blanke metalstykker, som giver strøm til autofokusmotoren, indstiller blænden og lignende. Prøv meget forsigtigt at rense dem med en vatpind med propylalkohol eller isopropylalkohol (100% - ikke noget vand i). Kan fåes i Matas. Ellers må du til forhandleren.

Og så alle de ting, jeg ikke har tænkt på.

Øvøv, det var ikke lige det svar jeg havde håbet på :D Det er meget muligt at min søn kan have givet linsen et slag, som den måske ikke har kunnet tåle, han er temmelig pjattet (og hurtig) til at få fat i det..

Tak for dine svar :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

En kitlinse er ikke særlig dyr (relativt).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lykkefordi
En kitlinse er ikke særlig dyr (relativt).

Men tænker du at det kan gøre det? Jeg tænker at det må være noget forbindelse mellem objektiv/kamera som er gået i stykker/løst? Det lyder i hvert fald sådan i 'klik'lydene :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Det ved jeg ikke. Det kan sagtens være hele møget, der er røget sig en tur.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
anhu

Hej Lykke,

fik du nogensinde dit problem løst og hvis ja, hvad var løsningen så?

Jeg har samme Canon model og har pludseligt præcis samme problem som du beskriver. Enten mega sløret ved M eller blot en klikkelyd ved A:/

og eneste sted online jeg kan finde noget omhandlende det er her i din tråd.

mvh Anne:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jayjay89
For 19 timer siden, anhu skrev:

Hej Lykke,

fik du nogensinde dit problem løst og hvis ja, hvad var løsningen så?

Jeg har samme Canon model og har pludseligt præcis samme problem som du beskriver. Enten mega sløret ved M eller blot en klikkelyd ved A:/

og eneste sted online jeg kan finde noget omhandlende det er her i din tråd.

mvh Anne:)

Hej Anne

Vil anbefale dig at gå ind på hendes billed og der lokke ind på send besked, hun har ikke været aktiv siden 2015 !!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind