Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

advocatus-diaboli

Dårlige formuleringer i medierne

Recommended Posts

DDR

Men du skrev jo ikke ordet ud i et?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 7 timer siden, DDR skrev:

Men du skrev jo ikke ordet ud i et?

Citroën-værksted bør skrives ud i ét. Om man har bindestreg eller ej er valgfrit, bindestregen kan til tider øge læsbarheden (og undgå pinlige fejl). At skrive "citroën værksted" er det, der hedder særskrivning og er en fejl på dansk. På engelsk er det derimod meget udbredt (det er blevet mere og mere almindeligt gennem tiden). Sammenskrivningen angiver, at der er tale om ét begreb ikke om to navneord, der blot opremses. 

Situationen vil sikkert være helt anderledes om tyve år. Se blot på det officielle navn Odense Banegård Center, der er dumpe-dansk, men stædigt fastholdes. Det vrimler med den type fejl (og en masse andre), og kritik besvares med arrige udfald.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

En jumbojet er åbenbart ikke længere et bestemt fly men et hvilket som helst stort fly. 

jumbojet.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DenBruneMunk

Jeg forstår ikke artiklens sidste sætning? Dårlig formuleret ;)

Ohhh, nu faldt 5-øren......  Kun solgt i netto butikker , og det er så i alle netto butikker over hele landet. Synes stadig det er en dårlig formulering.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-04-05-forurenet-vand-solgt-i-hele-landet-kan-goere-dig-syg

Ifølge Fødevarestyrelsen er vandflaskerne kun solgt i Netto, men til gengæld i butikker over hele landet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg mener bestemt, at jeg hørte "Blekingebandegaden" omtalt i radioen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Er den svømmet herop (fra DR.dk)?

vandtur.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Meget rørende udtalelse. Men altså når fjenden står i landet, så er selv naboen en ven. 

BOPA.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Fabric er stof, basta! Ingen grund til at læse videre i ordbogen for andre oversættelser! At det ligefrem er vævet stof glemmer vi også. 

buede stof.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At glædes ved det gode

"Er den svømmet herop (fra DR.dk)? "

Ja, den har nok været på vandvognen ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg sidder og skimmer en bog The Thames & Hudson Dictionary of Graphic Design and Designers. Det er en masse korte artikler om personer, tidsskrifter, skoler, teknikker (for kort) og andre emner inden for den nyere tids grafiske design. At de bytter om på fount og font er jo, hvad der kan ske, men at en kunstner (Mucha) i 1910 vender tilbage til sit fødeland Tjekkoslovakiet, er altså ren Amalie. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...