Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

advocatus-diaboli

Dårlige formuleringer i medierne

Recommended Posts

DenBruneMunk
For 13 timer siden, mgy skrev:

men at en kunstner (Mucha) i 1910 vender tilbage til sit fødeland Tjekkoslovakiet, er altså ren Amalie. 

Har du ikke været der? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 4 timer siden, DenBruneMunk skrev:

Har du ikke været der? :)

Øh, Tjekkoslovakiet eksisterede ikke i 1910, så Mucha kan ikke være født der eller vende tilbage til sit fødeland. Det hører under Østrig-Ungarn. Tjekkoslovakiet bliver først skabt efter Den store Krig. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At glædes ved det gode

Faldt lige over denne annonce fra 3 om iPhone 7. Udover et par andre mindre heldige sproglige ting er det da godt, at man ikke bruger flertalsformen om ordet "gæld". Ellers var der vel tale om, at annoncen sagde, at købet af telefonen ville skabe gæld hos konfirmanderne?

Men fair nok. Den kan jo smutte ...

590f1fad6616a_3-annonceomiPhone7.PNG.2dda701d659cfb671aecbf203b40a76e.PNG

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At glædes ved det gode
For 2 timer siden, mgy skrev:

Øh, Tjekkoslovakiet eksisterede ikke i 1910, så Mucha kan ikke være født der eller vende tilbage til sit fødeland. Det hører under Østrig-Ungarn. Tjekkoslovakiet bliver først skabt efter Den store Krig. 

Sjovt nok troede jeg faktisk først, at du mente, at ordet "fødeland" ikke eksisterede. Det kan faktisk ikke umiddelbart findes på sprognævnets hjemmeside, dsn.dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 5 minutter siden, At glædes ved det gode skrev:

Sjovt nok troede jeg faktisk først, at du mente, at ordet "fødeland" ikke eksisterede. Det kan faktisk ikke umiddelbart findes på sprognævnets hjemmeside, dsn.dk.

Man skal bare se de rigtige steder: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fødeland

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Dansk Sprognævns hjemmeside udmærker sig nu også ved en særegen argot.

indholdsobjekt.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At glædes ved det gode
For 6 minutter siden, mgy skrev:

Man skal bare se de rigtige steder: http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=fødeland

Jep, så godt, at der blev linket til ordnet fra sproget.dk, men ordnet er vel snarere en reference over det danske sprog, end det er en myndighed, der kan sige med 100 procents sikkerhed, at det er korrekt. Når det så er sagt, stoler jeg heller ikke helt på sprognævnet, når det kommer til nyere ord i sproget, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvornår "fødeland" kom ind i sproget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
1 time siden, At glædes ved det gode skrev:

Jep, så godt, at der blev linket til ordnet fra sproget.dk, men ordnet er vel snarere en reference over det danske sprog, end det er en myndighed, der kan sige med 100 procents sikkerhed, at det er korrekt. Når det så er sagt, stoler jeg heller ikke helt på sprognævnet, når det kommer til nyere ord i sproget, men jeg må indrømme, at jeg ikke ved, hvornår "fødeland" kom ind i sproget.

Det var i almindelig brug for 200 år siden. Det er snarere gledet ud af dagligsproget. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

split french.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg tror, jeg skal holde mig væk fra politiet. Dels skriver de dårligt, dels bliver ofrene åbenbart mistænkt for alt muligt. 

mistænkelig.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites