Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

advocatus-diaboli

Dårlige formuleringer i medierne

Recommended Posts

mgy

TV2 havde denne noget lallende tekst i eftermiddags. 

Det drejer sig om medarbejdere fra centralkøkkenet på hospitalets afdeling i Risskov. En medarbejde opdagede troede i første omgang, at nogen havde tabt et usb-stik, der var blevet tabt, men det viste sig, at det var et lille kamera. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Den Herre Zebaoths avis, Kristeligt Dagblad:

3) Dalila og Samson

De fleste tror, at det var filisterkvinden Dalila, som klippede håret af Samson, efter at hun lokkede hemmeligheden om hans kræfter ud af ham. Men i virkeligheden var det en mand, som Dalila tilkaldte, der klippede håret af ham. (Dommedagsbogen kap. 16,19)

Dommedagsbogen ligefrem? Det rinder mig i hu, at hin bog blev skrevet i England mere end 1500 år senere. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Radioens hyggekristne udsendelse er lige nu på besøg i Voldum Kirke, der er indrettet med tøndehvælv. Det lyder temmelig usædvanligt for en dansk kirke. 

Og tidligere i dag sad jeg i lægens venteværelse og bladrede i Illustreret Videnskab. Jeg blev oplyst om, at vands hårdhed skyldes, at det optager kalk- og kridtioner i undergrunden. 

Jeg er overbevist. Dagens folkeskole er bunden af bunden. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

BBC har lige berettet om firmaet "Fattenfalls" søgsmål mod den tyske stat i anledning af beslutningen om at gå bort fra atomkraft. Normalt kritiseres engelsktalende for ikke at vide, at v på tysk udtales som f, men her er der tale om det svenske firma Vattenfall, som nok skal udtales på svensk. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Radioavisen kunne lige berette, at CDU og CSU er kommet på "koalitionskurs". De var blevet uenige. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Radioen, vist radioavisen, kunne i går meddele, at "østers hører ulasteligt sammen med nytår". En sproglig nyskabelse, der ikke er helt ueffen.

Og i Videnskabens Verden begyndte den ene "vært" at udbrede sig om, at hun som noget ganske nyt ville have et andet nytårsfortsæt. Hun vil altså fortsætte noget, hun ikke havde gjort før.

Og fjernsynet har en fortællende beretning om Mordet på Knud Lavard, hvor en rigtig historiker læser op af Gestum danorum. Jeg savner Palle Lauring. Han var også meget mere konspiratorisk og analytisk. Konklusionen i udsendelsen var i øvrigt temmelig bøvet og vrøvlet. Sønderjylland blev faktisk de facto udskilt og for evigt sammen med Holsten (hvilket gav endnu værre ulykker). 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Og nu er vi nået til Mordet i Finnerup lade. Suk, selv håndskriftet skriver Finderup. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Farcen fortsætter. Korrektur er for svagpissere, og trætte herrer.

svagpissere.png

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

"Dronningen holdt fast i traditionen; troppede alene op. "

Når man tropper op kommer man anstigende på en uventet eller mærkelig måde. Så hvordan kan hun holde fast i traditionen og troppe op.

For øvrigt synes jeg det er et ord, der slet ikke bør knyttes til dronningen. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
For 3 timer siden, Maeve skrev:

"Dronningen holdt fast i traditionen; troppede alene op. "

Når man tropper op kommer man anstigende på en uventet eller mærkelig måde. Så hvordan kan hun holde fast i traditionen og troppe op.

For øvrigt synes jeg det er et ord, der slet ikke bør knyttes til dronningen. 

Eller som Storm P. kunne skrive: En mand kom myldrende ud af døren. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites