Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Karkluden

Snakketråd for os med ADHD.

Recommended Posts

Karkluden

Efter et par positive tilkendegivelser i den anden, gamle og lange tråd, opretter jeg nu denne tråd til os, der lider af ADHD.

Her kan vi tale om forløb, sejre, når det hele er noget skidt, hverdagen og hvad vi ellers føler for..

Jeg synes, at vi skal have et indlæg med en oversigt over, hvem der er "med".

Jeg foreslår, at folk udfylder følgende skema, og poster i tråden, og så sætter jeg det ind i et samlet indlæg:

Navn:

Alder:

Køn:

Landsdel:

Diagnosticeret:

Anden info man vil dele:

Håber, tråden bliver god og rar :wave2:

EDIT: Det er naturligvis også muligt for interesserede eller pårørende at stille spørgsmål eller være med, tænker jeg.

Deltagere med ADHD:

Navn: Karkluden

Alder: 20 - 21 lige om lidt

Køn: Kvinde

Landsdel: Jylland

Diagnosticeret: Marts 2010

Anden info: Har en kæreste, der i øvrigt selv har en kronisk, fysisk, sygdom

Navn: Lemon

Alder: 30

Køn:Kvinde

Diagnosticeret: Er pt under udredning.

Anden info man vil dele: Arbejder deltid.

Navn: Cafu

Alder: 26

Køn: M

Landsdel: SKøbenhavn

Diagnosticeret: Aspergers Syndrom (1997) og er under begrundet mistanke for og udredning for, muligvis at have ADHD og er derfor blevet ordineret Ritalin i april mdr. i år.

Anden Info: Har problemer med socialfobi, angst og depression. Dog sket ikke så voldsomt som tidligere.

Navn: Sujata

Alder: 31

Køn: Q

Landsdel: midtjylland

Diagnosticeret: oktober 2012

Anden info man vil dele: Har et barn

Navn: Putinski

Alder: 29

Køn: kvinde

Landsdel: Thy

Diagnosticeret: er midt i en ADD udredelse

Anden info man vil dele: forstående mand, 3 piger hvoraf den ældste måske har ADHD.

Navn: illuthom

Alder: 40

Køn: Mand

Diagnosticeret: ADHD og OCD (Er næsten væk, efter intens kognitiv arbejde)

Anden info man vil dele: Far til nogle dejlige rollinger og sidder i godt arbejde.

Navn: Avallon.

Alder: 27

Køn: Kvinde.

Landsdel: København.

Diagnosticeret: For ca. et halvt år siden.

Anden info man vil dele: Jeg har gået hos en (rigtig god) psykolog i de sidste fem år. Jeg startede hos hende, fordi jeg regnede med, at jeg havde en depression. Termer som 'social angst' og 'ocd' er blevet sat på siden hen. Jeg har taget antidepressiv medicin stort set siden min start hos hende. Hun fik sidste sommer mistanke om adhd hos mig, og jeg kom til en psykiater nogle måneder senere (dumme ventelister), som satte mig i gang med at afprøve ritalin og ritalin uno. Pt. er jeg ved at skulle starte på Strattera.

Jeg bor med min kæreste, vi har været sammen i fem år. Han støtter mig så godt han overhovedet kan, selvom han nok ikke altid helt forstår, hvad jeg gennemgår. Jeg kæmper stadig lidt med at vænne mig til diagnosen. Jeg har det jo, som jeg altid har haft det, men alligevel er det som om, der er blevet vendt op og ned på alting.

Mine primære vanskeligheder: Svært ved at strukturere, svært ved at tage hul på (+ færdiggøre) opgaver, svært ved at holde fokus, træthed, glemsomhed, stor tendens til selvkritiske tanker, dårligt selvværd og tristhed.

Navn: Dragedukke

Landsdel: Nordjylland/Østhimmerland

Diagnosticeret: 2008

Anden info man vil dele: Efter min sidste nedtur er jeg flyttet ud til min søster. Mest fordi jeg har rigtig svært ved at tage kontakt til andre og isolere mig. Jeg har min egen (ret lækker hvis jeg selv skal sige det) lejlighed, men spiser altid aftensmad sammen med dem.

Desuden blev der sået tvivl om min diagnose Selv om det reelt ikke har nogen betydning. De mener jeg måske "bare" er personlighedsforstyrret, med noget der tilfældigvis har samme symptomer som ADHD og da jeg er medicinfri, samme behandling.

Navn: Oxan

Landsdel: Øst-Sjælland

Diagnosticeret: 2008 tror jeg..

Anden info man vil dele: Har ADD - men også aspergers, OCD, PTSD, generaliseret angst og kronisk depression.. Men er ved godt mod! :-)

Navn:tosling

Alder: 28

Køn: hunkøn

Landsdel: København

Diagnosticeret: Med 3 stempler siden 2010,ADHD,borderline og bipolar, udokommenteret :angst,ocd i perioder.

Navn: Zelda

Alder: 39

Køn: K

Landsdel: Nordjylland

Diagnosticeret: 2001/2008/2011 (har fået mine diagnoser hen af vejen)

Anden info man vil dele: Jeg har ikke ADHD på papiret, men det mistænkes kraftigt at jeg har det, men bare ikke kan tåle medicinen, da jeg ellers er meget typisk ADHD. Mine andre diagnoser er depression, div angst typer og borderline personligheds forstyrrelse.

Navn: Fætter Fede ( navnet på min kat )

Alder: 47

Landsdel: Sjælland

Diagnosticeret: ADHD april 2013. Før depression, angst

Anden info man vil dele:

Pårørende til et menneske med ADHD:

Navn: Chungodongowongo

Alder: 24

Køn: Ja

Diagnosticeret: Pårørende - til Karkluden i denne tråd

Anden info man vil dele: Jeg har selv type 1-diabetes, der gør at jeg er bekendt med visse problematikker omkring kronisk, usynlig sygdom.

Navn: Snif82

Køn: K

Diagnosticeret: Pårørende til min mand Torben (debatnavn er Janniesstodder, men han skriver ikke meget herinde) som blev diagnosticeret i foråret 2011.

Anden info man vil dele: Min mands mor har også ADHD, så han er ikke just vokset op med struktur. Vi har været sammen siden 2007 og har to skønne unger.

Navn: HeksenAngie - eller bare Angelina om I vil.

Alder: Lyv-og-tyve

Køn: Meget

Landsdel: Fyn (Odense)

Diagnosticeret: Pårørende til dreng fra 2011, med ADHD - pårørende til bror fra 1986 der er voksendiagnosticeret - og højst sandsynlig selv med udiagnosticeret - men (i dag) ret velfungerende ADHD'er

Navn: Skidt_Og_Kanel

Alder: 32

Landsdel: Sjælland

Diagnosticeret: Kærester med Champen, der blev fik konstateret mild ADD i 2001.

Info man vil dele: Champen har ikke en profil herinde, men ved, jeg er med i tråden, og kommer sikkert også til at læse med indimellem. Han har været turen igennem med ritalin - blev ked af det og "hul inden i"... Så nu er vi på "ADHD kost", bager selv og prøver forskellige værktøjer af til at få daglidagen til køre optimalt... Gode råd og input er altid velkomne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sujata

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
illuthom
Efter et par positive tilkendegivelser i den anden, gamle og lange tråd, opretter jeg nu denne tråd til os, der lider af ADHD.

Her kan vi tale om forløb, sejre, når det hele er noget skidt, hverdagen og hvad vi ellers føler for..

Jeg synes, at vi skal have et indlæg med en oversigt over, hvem der er "med".

Jeg foreslår, at folk udfylder følgende skema, og poster i tråden, og så sætter jeg det ind i et samlet indlæg:

Navn:

Alder:

Køn:

Landsdel:

Diagnosticeret:

Anden info man vil dele:

Håber, tråden bliver god og rar :wave2:

EDIT: Det er naturligvis også muligt for interesserede eller pårørende at stille spørgsmål eller være med, tænker jeg.

Deltagere:

Navn: Karkluden

Alder: 20 - 21 lige om lidt

Diagnosticeret: Marts 2010

Anden info: Har en kæreste, der i øvrigt selv har en kronisk, fysisk, sygdom

Anden info man vil dele: Far til nogle dejlige rollinger og sidder i godt arbejde.

Hej, det er utrolig godt at du gider gøre dette arbejde, men kan du helt ærligt overkomme at skulle skrive alle ind som kommer med tiden? Vi taler jo ikke om de næste 2 uger, men derimod flere år frem?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

Hej, det er utrolig godt at du gider gøre dette arbejde, men kan du helt ærligt overkomme at skulle skrive alle ind som kommer med tiden? Vi taler jo ikke om de næste 2 uger, men derimod flere år frem?

Ja, det går jeg ud fra :) hvis jeg forlader debatten eller der sker noget, der gør at jeg ikke kan overkomme den (for mig ret overskuelige) opgave, må jeg jo sige fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sujata

Selvfølgelig kan du altid sige fra, men det er stadig dejligt at du gider gøre det. Personligt ville jeg ikke magte det :P

Ja så nu blev jeg lige tilbudt et utroligt fantastisk tilbud, af en bekendt. H*n kendte til en alternativ behandlingsform, som kunne hjælpe mig af med alle mine problemer og komme til at leve uden medicin for altid. Dianetik hedder det. Det havde jeg aldrig hørt om før. Men tænkte det var for godt til at være sandt. Hvilket det også er, havde ikke lige regnet med at jeg kendte nogen der ville lokke mig ind i Scientology:8:

Jeg tænker lidt at h*n burde kende mig godt nok til at jeg undersøger sådan noget.

Godt nok er jeg indbegrebet af impulsiv og til tider naiv, men jeg er trods alt ikke dum:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

Sujata: Jeg har ikke problemer med at overkomme sådan noget. Det er mere ting (udover job og studie, altså frivillige/fritidsting), hvor det forventes, at jeg møder op på faste dage hver uge fx, jeg ikke kan rumme, fordi min dagsform/antal "skeer"/whatever varierer en del, og nogle dage har jeg bare kun overskud til job/studie og så at tale lidt med de 2-4 mennesker i mit liv, der ikke tærer på mig.

Det her kræver ikke noget bestemt af mig - hvis jeg føler for at gøre det om natten, kan jeg gøre det, føler jeg for det om morgenen, kan jeg det osv. Så jeg vil gerne :)

Men her er ikke så meget gang i den :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sujata
Sujata: Jeg har ikke problemer med at overkomme sådan noget. Det er mere ting (udover job og studie, altså frivillige/fritidsting), hvor det forventes, at jeg møder op på faste dage hver uge fx, jeg ikke kan rumme, fordi min dagsform/antal "skeer"/whatever varierer en del, og nogle dage har jeg bare kun overskud til job/studie og så at tale lidt med de 2-4 mennesker i mit liv, der ikke tærer på mig.

Det her kræver ikke noget bestemt af mig - hvis jeg føler for at gøre det om natten, kan jeg gøre det, føler jeg for det om morgenen, kan jeg det osv. Så jeg vil gerne :)

Men her er ikke så meget gang i den :P

Nej men der kommer forhåbentlig mere gang i den.

Grunden til at jeg ikke ville overkomme det er at jeg simpelthen glemmer sådanne ting. Så selv denne slags opgaver skulle skrives i kalenderen, og så ville det bare medvirke til min kroniske stress.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Oxan

Navn: Oxan

Landsdel: Øst-Sjælland

Diagnosticeret: 2008 tror jeg..

Anden info man vil dele: Har ADD - men også aspergers, OCD, PTSD, generaliseret angst og kronisk depression.. Men er ved godt mod! :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skidt_Og_Kanel

Må man som pårørende til en ADD´er gerne være med?

- Min kæreste har ADD, og med masser af struktur, planlægning og kommunikation, fungerer vores hverdag uden medicin. Men indimellem føler jeg, det hele vokser mig over hovedet - at jeg altid skal have fat i den lange ende, se 2-3 skridt ud i fremtiden, og have styr på tingene...

Det kunne være rart med lidt indspark og sparring udefra. Eks her hvor folk ikke er farvede af at kende os i forvejen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

For min skyld meget gerne, Skidt_og_kanel. Vil du med på forsiden? :)

Kan dårligt forstille mig, at andre har noget imod det, hvis de har må de sige til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites