Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
destrukkdar

Karamel-æbler - HJÆLP :)

Recommended Posts

destrukkdar

Jeg skal lave karamel-æbler til et arrangement i morgen aften. Altså dem hvor man dypper æbler i tyk karamel og så pynter med forskellige drys, nødder, chokolade osv.

Jeg har lavet en tester, som ikke gik så godt. Jeg havde to problemer.

1. Karamellen blev for hård

2. Karamellen blev ved med at glide af æblerne.

Er der nogen, der har erfaringer med at lave dem, og kan fortælle mig, hvad jeg gjorde forkert? Måske nogen, som sidder med en god afprøvet opskrift?

AL hjælp modtages med kyshånd!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FrkLindgreen

For hård er hvis du har varmet karamellen for meget op, så bliver den helt sprød. Brugte du termometer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
destrukkdar

Ja, men den blev aldrig den rigtig temperatur - indtil den så pludselig blev for hårdt.. Måske brugte jeg en forkert opskrift...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Foxx

At lave kompetent karamel kræver et ordentligt komfur i sig selv, mange keramiske plader har problemer med at varme jævnt, og kan derfor ødelægge al karamellen.

Karamel laves bedst på gas eller induktion.

Når det er sagt, så har du også kilden til begge dine problemer; Karamellen er blevet hård fordi den er blevet for varm, derfor har det fået en forkert krystalstruktur. At bare lidt af karamellen har fået den forkerte struktur kan påvirke resten når den hærder. Dit andet problem kan være fordi karamellen er for tyndtflydende?

tålmodighed er en dyd når man laver karamel, bl.a. skal den varmes laaaaangsomt op. Når karamellen er klar, begynder man at vende æblerne i mens man giver pladen lidt mere guf. Hold godt øje med karamellens farve imens.

forvent aldrig at noget med karamel lykkes første gang, det er svært at arbejde med hvis man er ny til det.

update: Husk desuden at skylle og vaske æblerne godt, det kan være den skinnende belægning der forhindrer karamellen i at binde sig

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...