mildemus

Legat- hvilket beløb søger man?

Recommended Posts

mildemus

Kan I mon hjælpe med et spørgsmål omkring legatansøgning (til et semesters studieophold på universitet i udlandet) Hvis man ifølge sit opstillede budget, som legatfonden udbeder sig, mangler ialt 13.412 kr. til opholdet, søger man så præcist det beløb, eller er det bedre at man er beskeden og f.eks. søger 10000kr?...eller bare et rundt tal, f.eks.14.000kr?

Der skal indsendes et budget, og det er vel beløbet som mangler der er relevant at søge, men det virker bare så fjollet at søge et skævt beløb...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
livica

Jeg har hørt, at man (kan/)skal søge 10% af budgettet ved hver fond :gruble:

Skal du partou angive et beløb? Kan du ikke bede om et bidrag i henhold til vedlagte budget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
post_blue

Hej!

Jeg kan desværre ikke svare dig, da jeg intet ved om det og ikke selv er nået til legat søgning endnu - derimod har jeg spørgsmål til dig!

Hvordan griber man det an med legat søgning? Jeg kan forstå at man nogle steder skal betale for at få adgang til at søge legaterne?

Jeg ved at man ikke kan søge alt - der skal som regel en motiveret ansøgning til og det skal være rettet imod ens studie - men jeg synes at det er som at lede efter en nål i en enorm høstak, når jeg prøver at overskue junglen af legater og hvordan man gør.

Har du nogle gode råd/forslag og eventuelt ideer til hvor jeg kan kigge og hvad jeg bør gøre?

Og bør jeg vente med at søge til jeg har fået mit endelige tilbud om optagelse? (Dette synes jeg jo er mest logisk..)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kattekiss

Jeg kan kun tale for mit eget vedkommende - men mit indtryk generelt er dog, at det afhænger helt af fonden og typen af udvekslingsophold - måske også endda fagområde. Mange fonde henvender sig jo også til bestemte fagområder. Jeg beregnede et realistisk, dokumenteret (i det omfang, det kunne gøres) og ikke oppustet budget, hvor jeg var lige lidt over 10.000 i underskud. Så jeg søgte om 10.000 - og fik det. Til gengæld er der jo så ikke mulighed for at søge flere legater til at finansiere det samme (læs: det må man ikke, og i sådanne tilfælde, bliver det ikke udbetalt af den fond, jeg søgte). Dem, der har kalkuleret med et større underskud, søger så dele af det et sted, og andre dele et andet..5000 her, 10.000 dér.)

Derfor er det også svært at sige noget generelt om, hvad der forventes og skal medtages af og i en ansøgning. Det bedste råd er at kigge på nettet, på ens eget uddannelsessted (hvor de ofte har opslag i starten af et semester omkring legater), samt evt. legathåndbogen (især en fordel, hvis man kommer fra en lille by, hvor de ofte har egne legater - og ikke, som jeg, fra København) og så se, hvad der specifikt kræves. Nogle steder kræves en årsopgørelse, da det på den ene side skal være realistisk, at man kan komme afsted, men at det også samtidig er sandsynligt, at man ville have vanskeligt/vanskeligere ved at klare sig godt på opholdet uden et tilskud. Nogen legater er også deciderede trangslegater, hvor dette parameter jo så indgår meget kraftigt, og det bliver vanskeligt at søge, hvis man har en kæmpe formue/ejerbolig osv. Andre legater afhænger af det universitet, man er optaget på samt stort set udelukkende cv og karakterer (tænker på Kronprins Frederik-legatet til Harvard osv.)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wunder8

Mange legater har en fast sats, man kan søge, f.eks. 5, 10 eller 15.000. I så fald søger man automatisk det beløb. Da jeg var i udlandet et halvt år, viste mit budget et underskud på lidt over 30.000 kr. Jeg søgte så en helt masse legater samtidig og endte med at få i alt 50.000 kr., hvilket jo var over målet - men det klagede jeg ikke ligefrem over ;)

Når du laver dit budget, så skal du virkeligt være opmærksom på det hele. Det er ikke bare husleje, du har som udgift, det er også lokal transport, rejsen til og fra destinationen, lokal rejseforsikring, telefonabonnement, internetabonnement, evt. overnatninger på hotel/hostel de første nætter osv. Henvis til kilder så vidt muligt, f.eks. ved at angive flyselskab ved rejsen, teleudbyder ved abonnement osv. Det viser, at du har gjort din research og ikke har valgt den dyreste løsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wunder8
Hej!

Jeg kan desværre ikke svare dig, da jeg intet ved om det og ikke selv er nået til legat søgning endnu - derimod har jeg spørgsmål til dig!

Hvordan griber man det an med legat søgning? Jeg kan forstå at man nogle steder skal betale for at få adgang til at søge legaterne?

Jeg ved at man ikke kan søge alt - der skal som regel en motiveret ansøgning til og det skal være rettet imod ens studie - men jeg synes at det er som at lede efter en nål i en enorm høstak, når jeg prøver at overskue junglen af legater og hvordan man gør.

Har du nogle gode råd/forslag og eventuelt ideer til hvor jeg kan kigge og hvad jeg bør gøre?

Og bør jeg vente med at søge til jeg har fået mit endelige tilbud om optagelse? (Dette synes jeg jo er mest logisk..)

Først og fremmest: Du skal IKKE betale for sider, der tilbyder at "finde" legater til dig. De kan intet som du ikke selv kan gøre. Det er firmaer, der prøver at lokke nemme penge ud af intetanende studerende.

På SO.dk (Studerende Online) er en god liste, du kan starte med. Her kan du søge på uddannelse, type af ophold osv. Legathåndbogen er også fin, men den er ekstremt omfattende, og for mit eget vedkommende fandt jeg frem til alle relevante legater på nettet, så den var egentlig lidt overflødig. Læs GRUNDIGT på hjemmesiden eller i bogen, om du er berettiget til at søge de pågældende legater. Det nytter ingenting at "prøve lykken", for fondene må slet ikke give penge til folk, der ikke opfylder den såkaldte legatfundats. Hvis du er i tvivl, så ring til dem, eller send en kortfattet e-mail.

Lav en liste i Excel, hvor du plotter alle legaterne ind, i kronologisk orden efter deadline. Det giver dig et godt overblik. Du kan evt. lave et felt ud for hvert legat, hvor du skriver det ansøgte beløb/det der kan søges om, samt et felt, der angiver datoen du sendte ansøgningen afsted.

Når du søger, så skal du virkelig være opmærksom på, at du har alle de påkrævede bilag med i din ansøgning. Ellers ryger den ud til højre. Grunddokumenterne er oftest en motiveret ansøgning, et udfyldt ansøgningsskema (som du typisk kan downloade online eller efterspørge at få tilsendt), et budget, et CV, en karakterudskrift og 1-2 anbefalinger, typisk fra en tidl. underviser eller vejleder. De fleste fonde kræver ansøgningen tilsendt med gammeldags post, så der skal printes og kopieres en del, for mange vil gerne have flere eksemplarer.

Mit opsummerende råd må være: Gør dig umage! Jeg brugte seriøst meget tid på min legatsøgning (og der gik, indrømmet, også lidt sport i det til sidst). Lav en rigtig god motiveret ansøgning, du kan genbruge (med modifikationer selvfølgelig) og få det hele korrekturlæst og set igennem af andre øjne. Tænk på, at du skal overbevise nogen om, at de skal investere i dig. Det er vigtigt at fremstå seriøs, professionel og dedikeret. Gør meget ud af at forklare, hvorfor du lige netop skal afsted til det her universitet/den her praktikplads etc. Hvad kan det give dig, og hvorfor er det uundværligt ift. din uddannelse?

Det er en tidskrævende og ret kedelig proces at søge legater, men som med alt andet betaler sliddet sig. Jeg fik som sagt en god portion penge, og de penge gjorde en masse ting mulige, mens jeg var afsted. Jeg rejste f.eks. rigtigt meget rundt og havde generelt en masse uforglemmelige oplevelser - uden at komme forgældet hjem. You can do it! :)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Thomas Johan

On 1/3/2013 at 01:52, Wunder8 skrev:

Dette er et yderst relevant emne som stadig er meget aktuelt rundt på internettet i dag. Det er langt fra alle fonde og legater, som angiver at du skal ansøge et specifikt beløb. Derfor er det helt afgørende at vedlægge et budget med et finansieringsbehov i din legatansøgning for at undgå overfinansiering, eksempelvis som Wunder8 der herunder berettede om, at modtage et tilsagn, der medførte 20.000 kr. overfinansiering, og accepterede dette. Overfinansiering opstår når du accepterer flere legatmidler end dit finansieringsbehov. Når du ansøger fonde og legater så må du planlægge så grundigt du kan at dække til finansieringsbehovet og samtidigt undgå overfinansiering af studierejsen.

Citér

Mange legater har en fast sats, man kan søge, f.eks. 5, 10 eller 15.000. I så fald søger man automatisk det beløb. Da jeg var i udlandet et halvt år, viste mit budget et underskud på lidt over 30.000 kr. Jeg søgte så en helt masse legater samtidig og endte med at få i alt 50.000 kr., hvilket jo var over målet - men det klagede jeg ikke ligefrem over ;)

Når du laver dit budget, så skal du virkeligt være opmærksom på det hele. Det er ikke bare husleje, du har som udgift, det er også lokal transport, rejsen til og fra destinationen, lokal rejseforsikring, telefonabonnement, internetabonnement, evt. overnatninger på hotel/hostel de første nætter osv. Henvis til kilder så vidt muligt, f.eks. ved at angive flyselskab ved rejsen, teleudbyder ved abonnement osv. Det viser, at du har gjort din research og ikke har valgt den dyreste løsning.

Redigeret af Thomas Johan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind