Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

dirtydancing
Aner det ikke. Faktisk. :gruble: Tror bare jeg køber en krog, og skruer den i. :D

Haha, jeg elsker sådan nogle "ja hvorfor har vi egentligt ikke det" når de ret hurtigt bliver vent til "nåja, men jeg fixer det da bare" - det kunne i jo ha gjort for evigheder siden ;) Men istedet har i siddet der på potten, lidt forbeholdne og har håbet at kollegaerne nu husker at man sidder der :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueBunny

Hvis hun ikke bruger låsen demonstrativt så ville jeg synes det var ok.

Med demonstrativt mener jeg, hvis i feks skændes/diskuterer og hun midt i det hele i arrigskab tramper ind på sit værelse, smækker døren og låser. Det synes jeg ikke er ok.

Jeg kan dog godt følge at det giver en mærkelig fornemmelse at døren låses.

Sådan tror jeg også jeg vil have det hvis (når?) det sker.

Jeg håber ikke de vil føle behov for at låse. For det må være tegn på at grænser ikke respekteres.

Da jeres pige også bor hos sin mor, kan det sagtens være en vane der fra hun tager med.

Jeg ville spørge ind til hvorfor hun låser. Anerkende og godtage et simpelt svar.

Og respektere at hun har behov for denne grænse.

(Jeg haaader også når jeg er gæst i et hus uden nøgle til toilettet. Særligt hvis døren og toilettet har sådan en afstand at man ikke kan afværge uvelkomne besøg. Og særligt hvis huset myldrer med småbørn der udgør en stor risiko for bare at vade ind)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel
I dagligdagen herhjemme, der har vi ikke lås i toiletdøren, og det er der flere grunde til

- småfolk kan risikere ikke at kunne finde ud af at låse op igen, og derved gå i panik

- småfolk kan være meget opfindsomme når de er i aflåst enerum :tie:

- de største småfolk har brillieret med at låse hinanden inde og gå med nøglen, og det tog mig 10 minutter med bulder og rabalder og meget store ord om meget alvorlige konsekvenser, førend jeg fik nøglen igen

Så herhjemme er det som om det egentligt er mest hensigtsmæssigt uden nøgle ;) Men der er så også en aftale om, at hvis døren er lukket og man ved der er en derude, så banker man på og spørger om lov til at komme ind.

Vi har heller ikke, endnu, den store blufærdighed herhjemme, så det generer dem ikke at vi er på badeværelset sammen, og de kan så også sagtens finde ud af at sige til når de gerne vil være alene. Og de sidder såmænd også ofte for åben dør ;)

Vi har nøglen fremme når vi har gæster i hjemmet, for der er det et vigtigt hensyn at tage! Men i hverdagen savner vi det ikke.

Derfor er vores nøgle udskiftet med krog, der sidder i voksen-højde :deer:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing
Derfor er vores nøgle udskiftet med krog, der sidder i voksen-højde :deer:

Med mine kreative børn, så er der ikke noget der hedder voksenhøjde ;) Hvor der er vilje der er vej! - og særligt hvis det betyder at man er i enerum uden nogle kan bryde ind og forstyrre :-P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evil Abdel
I dagligdagen herhjemme, der har vi ikke lås i toiletdøren, og det er der flere grunde til

- småfolk kan risikere ikke at kunne finde ud af at låse op igen, og derved gå i panik

- småfolk kan være meget opfindsomme når de er i aflåst enerum :tie:

- de største småfolk har brillieret med at låse hinanden inde og gå med nøglen, og det tog mig 10 minutter med bulder og rabalder og meget store ord om meget alvorlige konsekvenser, førend jeg fik nøglen igen

Så herhjemme er det som om det egentligt er mest hensigtsmæssigt uden nøgle ;) Men der er så også en aftale om, at hvis døren er lukket og man ved der er en derude, så banker man på og spørger om lov til at komme ind.

Vi har heller ikke, endnu, den store blufærdighed herhjemme, så det generer dem ikke at vi er på badeværelset sammen, og de kan så også sagtens finde ud af at sige til når de gerne vil være alene. Og de sidder såmænd også ofte for åben dør ;)

Vi har nøglen fremme når vi har gæster i hjemmet, for der er det et vigtigt hensyn at tage! Men i hverdagen savner vi det ikke.

I mit barndomshjem havde vi sådan en slå med rødt og grønt skilt. Ligesom et offentligt toilet. Det syntes jeg var sejt. :-D

Jeg ved ikke om sådan en kan sidde fast så den er umulig at åbne for små børnefingre.

Men ja, hvis børnene ikke kan håndtere det, så dur det ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau
I mit barndomshjem havde vi sådan en slå med rødt og grønt skilt. Ligesom et offentligt toilet. Det syntes jeg var sejt. :-D

Jeg ved ikke om sådan en kan sidde fast så den er umulig at åbne for små børnefingre.

Uh, jeg elsker stadig de der vippe-låse når jeg er på offentlige toiletter. Ingen risiko for at de kan gå i baglås. Og de er nemme at få op udefra, hvis man har nøglen til det. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Den slags lås er fantastisk, ikke nogen risiko for at døren går i baglås...

Mit barn nr. 2, er den største pilfinger man kan tænke sig, og han kan være MEGET opfindsom, og nr. 3 slægter ham umiddelbart på hvad pilfingre og kreative evner angår. Så så længe de ikke selv brokker sig, så bruger vi modellen uden lås i døren ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Zombie

Man kan sætte en krog på således, at døren stadig kan åbnes ½ centimeter - nok til at stikke et stykke pap eller et Dankort ind, og lige vippe krogen op, men stadig ikke nok til, at folk forstyrres i deres privatliv på wc f.eks.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Sådan en havde vi også, og det smarte var, at den faktisk kunne åbnes udefra, så hvis min bror eller jeg pludselig ikke kunne finde ud af at låse op igen, så var det ikke noget problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Jeg låste selv gerne min dør, da jeg boede hjemme og var teen. Jeg ville gerne have fred, selvom jeg ikke foretog mig noget som helst voldsomt interessant.

Den måtte ikke være låst, mens jeg sov, men det var også helt fjong med mig. Jeg havde behov for at kunne være alene og selv bestemme, hvornår folk kom ind. Jeg kan virkelig ikke se problemet i, at en teen, der er alene på værelset, gerne vil låse døren.

Jeg vil ikke have et problem med en låst dør, hvis mine børn skulle få lyst til det. Hvis de altså bare låser op, når jeg banker på. Og er lidt kvikke til det, så jeg ikke skal stå derude og vente eller råbe beskeder gennem døren ;) Det gider jeg ikke.

Det er i øvrigt stygt at være hjemme hos folk uden lås på toilettet af hensyn til børnene. Jeg vil meget gerne kunne låse døren i den situation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...