Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

Bohemian
Men hvis ts mener at familien sagtens kan respektere og følge dette uden lås? Hvis ts mener at det graver kløften dybere mellem pigen og familien? Hvis det kommer til at skabe problemer fordi ts eget barn ikke får lov? Ja, jeg kender jo ikke ts, men hun synes jo også at være okay med låsen. Jeg mener bare at man da sagtens kan have ts mening og vise den fornødne respekt og give sin teen den fred de har behov for uden der skal lås på døren. Jeg synes mere der er noget galt hvis mor ikke kan finde ud af at banke på og blive ude når datter/søn er på sit værelse.

Men det er jo ikke så meget et spørgsmål om, hvad ts mener, som hvad pigen føler. Hvis hun ikke føler sig lige så fri og privat bag en ulåst dør, så kan man da ikke ændre på det ved at forsikre hende om, at det er hun altså.

Og helt ærligt, følelsen er da helt reel? Hvis man nu forestiller sig os andre på overnattende besøg hos familie/venner med vores mand/kæreste, og man fik lyst til at være lidt private. Er der nogen, der ville smide tøjet og gå i gang med at hygge, hvis døren var ulåst, og folk gik rundt ude på den anden side af den? Man ville da helt sikkert føle sig mere fri, hvis den var låst - ligegyldigt hvor stor tiltro man havde til folks diskretion.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bohemian
Hvad så med de stakkels teenagere der har en dør UDEN lås - de har så bare slet ikke noget privatliv.

I wonder hvordan man dog kunne overleve som teenager uden traumer.

Måske har det bare mere med de pågældende børns forhold til deres forældre at gøre og ikke om der er lås eller ej.

Der er da ingen, der har skrevet, at alle teenagere partout skal have lås på døren. Bare at det kan være fornuftigt at respektere dem, der føler et behov for det.

Og jeg tror som skrevet ikke nødvendigvis, at det hænger så meget sammen med børnenes forhold til deres forældre. Jeg tror, det handler mindst lige så meget om, hvilken type menneske teenageren er. Nogle har meget mere brug for alenetid og privatliv end andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella
Der er da ingen, der har skrevet, at alle teenagere partout skal have lås på døren. Bare at det kan være fornuftigt at respektere dem, der føler et behov for det.

Så de forældre der ikke vil betale for en ny dør til deres teenagers værelse respekterer ikke deres teenagere?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bohemian
Så de forældre der ikke vil betale for en ny dør til deres teenagers værelse respekterer ikke deres teenagere?

Det skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kan kun sige, hvordan jeg selv ville have det. Og hvis én af mine drenge som teenager gav udtryk for et behov for at kunne låse sin dør, så ville jeg finde en løsning. Og jeg tænker ikke, det nødvendigvis behøver at være så dyrt som at skifte døren ud, man kan måske sætte en slå for el.lign.

Men når det er sagt, så har jeg selvfølgelig fuld respekt og forståelse for, at økonomien kan sætte grænser. Og hvis det er det, det handler om, så mener jeg da sagtens, man kan forklare det for teenageren. Så kan vedkommende jo i princippet selv vælge at spare op, hvis behovet for en låst dør er stort nok.

For mig er det en helt anden sag, end hvis man bare ikke vil give teenageren lov af principielle årsager.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Lige som med så mange andre ting, som jeg nogen gange får hug for herinde :D så mener jeg godt man som forældre må have nogle pricipper der ikke behøver at være til diskussion. Ellers kunne vi ikke lave andet end at diskutere med min datter. Hun har MANGE argumenter der taler for hendes sag når der er noget hun gerne vil.

Langt hen ad vejen vil jeg altid forsøge at give en grund eller forklaring på min beslutning, men vi har som voksne ret til den endelige beslutning på visse områder.

Men jeg er ikke hård eller ond og er der et problem skal vi finde en løsning, men det giver ikke hende ret til at nedlægge VETO eller bestemme løsningen på forhånd.

Sådan har vi det hos os og der er indtil videre ingen større klager. Jeg har mange tanker og grunde til at vi gør som vi gør, men det behøver jeg jo ikke være enige med et debatforum om eller forsvare noget som helst.

Så principper eller ej man gør som man selv synes er bedst og hvorfor gøre anderledes hvis det fungerer.

Det fungerer for ts at droppe sine egne pricipper til fordel for bonusdatteren, altså er der jo ingen ko på isen.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

For mig er det en helt anden sag, end hvis man bare ikke vil give teenageren lov af principielle årsager.

En principiel årsag kan jo være at man netop ser behov låsning af døre som manglende tillid mellem barn og forældre.

Det vil så være en manglende tillid der rækker længere end blot et enkelt dørtrin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ilder

mine får lov at låse deres dør når de blir teenagere, det har jeg intet problem med.. låste selv min egen dør da jeg var teenager

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
2good2betrue

Mine låser deres ,og den eneste aftale vi har er at de ikke gør det når de sover.

Ellers står det dem frit for.'

Jeg synes det virker unødvendigt kontrollerende at du vil bestemme om de må have låst eller ej.

Hvis du alligevel ikke vil komme rende og forstyrre i utide og vil banke på og vente til barnet siger kom ind,ja hvad er så forskellen på det og på at vente på der bliver låst op?

Det er jo normalt at ville have privatliv også som teen .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten

Jeg har tænkt over denne tråd og tror faktisk min holdning til låste døre bunder i at der kan ske barnet noget, mens døren til værelset er låst og man derfor ikke kan komme barnet til hjælp...!

Derfor er det nok mere fordi jeg holder af pigen at jeg dynes døren burde være ulåst... Ville da få det skidt, hvis der skete noget og døren var låst...

Det behøver nødvendigvis ikke handle om retten til privatliv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bette-Skid546

^Så kan en dør da heldigvis hurtigt sparkes op, hvis det er.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...