Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

MeanBean
Jeg synes det er et meget mærkeligt argument at sige "jeg har det selv fint uden en nøgle. Derfor skal alle andre i huset også undvære nøgle, uanset om de har det fint med det eller ej."

Eller denne her: "Jeg betaler huslejen, så det er mine regler der gælder." Men popinten er jo netop at teenageren IKKE bor i sit eget hus, og ikke selv kan bestemme, men bor i forældrenes hus på forældrenes betingelser. Netop derfor er det vigtigt for BOGLE teenagere at have deres egen dør der kan låses så de har et sted der er (en lille smule) deres eget.

Præcis. Jeg synes, det er en mærkelig måde at feje sine store børn af. Jeg synes ikke, at alting er til diskussion. Men jeg synes heller ikke, det altid er helt fair at sige "jeg bestemmer, det er mit hus". Men jeg synes også, at teenagere gerne må behandles som om, de er på vej til at blive voksne. De er ikke voksne, og de voksne bestemmer stadig, men jeg vil gerne kunne diskutere ting med mine teenagebørn, når vi når dertil, frem for bare at sætte dem stole for døren verbalt på et område, som jeg ikke synes lægger op til det.

Men jeg tror også, at det er nemmere at lære folk ansvar, hvis de selv synes, de har noget at skulle have sagt. Og så synes jeg bare ikke, det her er en kamp jeg selv ville tage. Og slet ikke i TS' sko.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Nu drejer jeg så tråden i en helt anden retning. Måske børn og unge har godt af, at det hele ikke skal gå efter deres hoved.. At de har nogle regler hjemme som de skal lære at respektere... De er ikke voksne, derfor har de ikke samme stemme som de voksne.

Overvej lige hvad der har været af historier med unge danskere i udlandet... De unge mennesker forstår simpelthen ikke at opføre sig ordenligt. Måske de er vant til at det hele foregår på deres præmisser.

Det kunne jo lige så godt handle om, at de her mennesker er vant til at blive behandlet som børn, der ikke har noget at skulle have sagt og hvis grænser, man ikke skal respektere og tage alvorligt og det fører så til den grænseløshed, som demonstreres i Prag.

Altså, man kan sgu vinkle den, som man vil. Jeg synes, det er lidt tyndt.

Men jeg kan da sige, at jeg måtte gerne have låst dør, og jeg har ikke smadret hotelværelser ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Nu tænker jeg så, at de unge der går amok med druk, stoffer, sex og vold i Prag eller på Sunny beach, ikke nødvendigvis er de samme, der som børn havde brug for at have deres værelsesdør lukket/låst.

Jeg tænker, at de børn der har meget brug for at have dør lukket/låst, måske har et stort behov for alenetid, fordi de har brug for tid og rum til at være, uden at skulle forholde sig til verden og dens stimuli.

Jeg var (er) selv hyper sensitiv og havde som barn, et stort behov for meget alene tid. Aller helst bag en lukket dør (ville have elsket, at den kunne låses) med en bog. Eller bare ligge på min seng og filosofere. Det var der desværre ikke nogen der forstod for 20 år siden.

Men det kan man vel dybest set godt få, selvom man ikke kan låse døren. Vi taler da om det her i huset og jeg kan da godt mærke de dage, hvor teenageren gerne vil være i fred og i øvrigt har hun jo en mund, der kan sige til og fra. I dag bad hun mig fx lukke døren ind til hende. Næste gang nogen gik derind, så var det for at meddele, at maden var klar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Men det kan man vel dybest set godt få, selvom man ikke kan låse døren. Vi taler da om det her i huset og jeg kan da godt mærke de dage, hvor teenageren gerne vil være i fred og i øvrigt har hun jo en mund, der kan sige til og fra. I dag bad hun mig fx lukke døren ind til hende. Næste gang nogen gik derind, så var det for at meddele, at maden var klar.

Og så er der jo heller intet problem, hvis man kan finde ud af at tale om det og i øvrigt respektere hendes budskab. Jeg synes ikke, det springende punkt er, om man må løse døren eller ej. Det er snarere, om man er i stand til at tale om ens behov for at være alene og at det respekteres.

Og det gør det i mine øjne ikke i Vibbsens eksempel, hvor man fejes af med "du bestemmer ikke". Det er i mine øjne en ret træls måde fra forældrenes side at sige nej. Igen, alt skal ikke snakkes ihjel og forhandles, men jeg synes, det er en lidt tromleragtig måde at sige nej på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Og så er der jo heller intet problem, hvis man kan finde ud af at tale om det og i øvrigt respektere hendes budskab. Jeg synes ikke, det springende punkt er, om man må løse døren eller ej. Det er snarere, om man er i stand til at tale om ens behov for at være alene og at det respekteres.

Og det gør det i mine øjne ikke i Vibbsens eksempel, hvor man fejes af med "du bestemmer ikke". Det er i mine øjne en ret træls måde fra forældrenes side at sige nej. Igen, alt skal ikke snakkes ihjel og forhandles, men jeg synes, det er en lidt tromleragtig måde at sige nej på.

Men så er det alligevel ærgerligt med en laaaang tråd om nøgler, hvis problematikken er en anden. Hvis problemet er, at forældre og andre familiemedlemmer ikke respektere hinanden, så tvivler jeg altså på, at en nøgle vil hjælpe nævneværdigt. Og igen jeg er egentlig hverken for eller imod. Vi har bare købt et hus uden nøgler og har ikke tænkt mere over det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Men så er det alligevel ærgerligt med en laaaang tråd om nøgler, hvis problematikken er en anden. Hvis problemet er, at forældre og andre familiemedlemmer ikke respektere hinanden, så tvivler jeg altså på, at en nøgle vil hjælpe nævneværdigt. Og igen jeg er egentlig hverken for eller imod. Vi har bare købt et hus uden nøgler og har ikke tænkt mere over det.

Skønne spildte debatkræfter :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Skønne spildte debatkræfter :(

Pokkers :8:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka

Jeg tror ikke folk kan blive enige om hvor vidt unge skal kunne låse deres dør.

Det er bare ærgeligt (som i de fleste børne-fora debatter) at man skal kunne komme med overbevisende og omvendende argumenter og får at vide at man nok ikke respektere barnet / den unge.

Punkt 1 synes jeg da man som forældre bør have den største stemme så længe den unge bor hjemme. Det kan jo være at den unge er lige så svær at overbevise som jer debatører der ikke forstår problemet.

Punkt 2 mener jeg at man gør den unge en bjørnetjeneste (dårlig tjeneste) ved ikke at tage diskussionen hvis man føler for det. Det er da langt bedre at lade dem forklare behovet, finde en løsning og ikke bare forme verdenen efter den unges behov.

Igen mener jeg at den tillid og respekt der vises omkring den unges privatliv der ikke kan låse døren er da meget større end hvis den unge føler sig tvunget til at låse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gloria-

Det var ikke en kamp jeg gad tage. Måske hun føler det mere "afslappende", hvis hun ved at I ikke bare kan "bryde" ind i hendes sfære.. Hun er vel teenager om lidt jo ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bohemian

Jeg låste ofte døren til mit værelse, da jeg var teenager. Og jeg har aldrig smadret noget i Sunny Beach ;)

Jeg havde (og har) en sød og fornuftig familie, der sagtens kunne respektere mit privatliv og ikke kom brasende hele tiden, hvis døren ikke var låst. Alligevel følte jeg det virkelig rart at låse den dør, så jeg 100% selv var herre over, hvornår nogen kom ind.

Det fik mit værelse til at føles endnu mere som det helle, jeg virkelig havde brug for i de år. Nogle gange dansede jeg vildt foran spejlet. Andre gange lå jeg på min seng og tudede over noget, jeg ikke ville indvie mine forældre i. Eller smed blusen for at bese min spirende kvindekrop. Jeg ville ikke have følt mig helt så fri til at gøre de ting, hvis døren var ulåst.

Når mine forældre og søster bankede på, så lukkede jeg nogle gange op, og andre gange råbte jeg bare, at jeg nok skulle komme lige om lidt (eller svarede på et evt spørgsmål gennem den lukkede dør). Selvfølgelig kunne de i princippet have udvist lige så stor disciplin omkring kun at åbne døren, når de fik lov, hvis den var ulåst. Men der ville jo alt andet lige have været større chance for, at den smuttede, så de kom til at bryde ind midt i noget, jeg ikke havde lyst til, at de så. Og den bevidsthed ville have gjort, at jeg følte mig mindre fri.

I dag som voksen har jeg ikke længere det store behov for at låse mig inde nogle steder, men jeg tror bare, man skal huske, at teenagere er et helt andet sted i livet - og i familien. Så hvis de har et behov for at kunne være 100% private, så synes jeg bestemt, man skal give dem lov til det. Dermed ikke sagt, at man skal give dem lov til at isolere sig konstant, men det er jo en helt andet debat, som jeg ikke tror en nøgle har noget som helst at sige over. Selv har jeg fx aldrig været én, der isolerede mig, og jeg har altid været tæt på min familie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind