Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

Whydontyouandy

Hjemme ved os fik man lov at låne den ene nøgle, vi havde, når man havde en kæreste med hjem. En bolle-nøgle :D Og jeg kan huske, det var vildt irriterende, at alle i huset vidste, at når man skulle låne nøglen, så var det fordi, man lå og havde sex. Det havde været meget nemmere, hvis der nu altid havde siddet en nøgle i døren, så var det ikke så underligt, at man låste.

Jeg stemmer helt klart for, at du fortsat blander dig uden om nøglebrugen og bare opfordrer til mere sofahygge med datteren, hvis det er fordi, du føler, hun isolerer sig fra jer eller lign.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lemon

Jeg forstår ikke hvor nogle mener, at børn ikke har ret til et privatliv. Alle mennesker har ret til og brug for et privatliv.

Det er trods alt nok, kun de færreste teenagere der har stoffer eller cigaretter på værelset...

Da jeg var 12, ville jeg havde elsket, hvis min dør kunne låses. Døren var altid lukket, men det var der ikke så megen forståelse for.

Jeg havde et stort behov for at være alene og have et roligt sted jeg kunne være, når alt og alle var mere end jeg kunne rumme.

Jeg havde en skuffe der kunne låses. Det varede dog kun indtil, mine forældre brød den op. (for jeg kunne jo skjule farlige ting i!)

Der var vist bare brevpapir, billeder klippet ud af blade af heste, dem fra beverly hills og den slags og et pubertetshæfte i, vi havde fået af skolesygeplejersken.

Hader ligeledes at være på besøg steder, hvor toiletdøren ikke kan låses. Har altid syntes, at det var über ubehageligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Jeg forstår ikke hvor nogle mener, at børn ikke har ret til et privatliv. Alle mennesker har ret til og brug for et privatliv.

Det er trods alt nok, kun de færreste teenagere der har stoffer eller cigaretter på værelset...

Da jeg var 12, ville jeg havde elsket, hvis min dør kunne låses. Døren var altid lukket, men det var der ikke så megen forståelse for.

Jeg havde et stort behov for at være alene og have et roligt sted jeg kunne være, når alt og alle var mere end jeg kunne rumme.

Jeg havde en skuffe der kunne låses. Det varede dog kun indtil, mine forældre brød den op. (for jeg kunne jo skjule farlige ting i!)

Der var vist bare brevpapir, billeder klippet ud af blade af heste, dem fra beverly hills og den slags og et pubertetshæfte i, vi havde fået af skolesygeplejersken.

Hader ligeledes at være på besøg steder, hvor toiletdøren ikke kan låses. Har altid syntes, at det var über ubehageligt.

Det synes jeg heller ikke er fair.

Jeg håber ikke at jeg bliver misforstået. Jeg synes da børn og unge har ret til privatliv. Allerede fra Sarah var lille har jeg respekteret når hun ville være alene. Respekteret når hun ikke ville snakke om et eller andet.

Har nu jeg tænker over det altid lige banket på døren når i hun sad på værelset og jeg ville hende noget. Mere for at hun hørte jeg kom ind og ikke blev forskrækket.

Jeg kunne aldrig finde på (som tingene er nu ihvert fald) at bryde noget op eller snage/snuse rundt på hendes værelse.

Den tillid er vigtig at hun har til mig og derfor mener jeg ikke at en nøgle er nødvendig.

Og Lemon... Selvom du havde haft en nøgle og kunne låse, havde det så ikke været ligemeget hvis de ikke respekterede den låste dør og ville ind i tide og utide?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten

Jeg startede tråden... Og har på intet tidspunkt nævnt noget om at børn og unge ikke har ret til et privatliv... Jeg brugte selv rigtig meget tid på mit værelse da jeg var teenager, men i mine øjne kan jeg ikke se det nødvendige i at være nødt til t låse døren. Er døren lukket går man ikke ind før der er blevet sagt god for det...

Voksne har da også brug for privatliv, men jeg ville da heller ikke bryde mig selv om at låse mig inde i soveværelset;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat

Jeg spurgte teenageren i huset, om hun havde brug for en nøgle. Hun mente ikke, at det var nødvendigt. Så spurgte jeg, om jeg skulle skaffe en til toilettet og det var hun også ligeglad med. Hun siger, at der ikke kommer nogen ind, når man er derude. Så man kan altså godt leve et teenager liv uden at låse sin dør. Jeg har ikke som sådan haft noget imod nøgler. Der er bare ingen i huset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten
Men fordi du ikke ville bryde dig om det, betyder det jo ikke, at det også er pigens mening. Jeg synes du overser hendes alder, og spiller voksen-kortet meget forkert. Det er bestemt ikke ondt ment. Men jeg synes bare hendes ønske om en nøgle, burde respekteres, og at I måske skulle vælge jeres kampe med omhu.

men der er ingen kamp... hun kan gøre som hun vil.. jeg bryder mig bare ikke om det og mine egen unger vil ikke få lov..;)

oprettede tråden for at høre om alle andre teens også gør det.. og det gør de åbenbart og mine kommende teens, vil så måtte undvære det deres kammerater må... men sådan er der så mange ting her i livet:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evil Abdel

Jeg synes det er et meget mærkeligt argument at sige "jeg har det selv fint uden en nøgle. Derfor skal alle andre i huset også undvære nøgle, uanset om de har det fint med det eller ej."

Eller denne her: "Jeg betaler huslejen, så det er mine regler der gælder." Men popinten er jo netop at teenageren IKKE bor i sit eget hus, og ikke selv kan bestemme, men bor i forældrenes hus på forældrenes betingelser. Netop derfor er det vigtigt for BOGLE teenagere at have deres egen dør der kan låses så de har et sted der er (en lille smule) deres eget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lemon
Jeg spurgte teenageren i huset, om hun havde brug for en nøgle. Hun mente ikke, at det var nødvendigt. Så spurgte jeg, om jeg skulle skaffe en til toilettet og det var hun også ligeglad med. Hun siger, at der ikke kommer nogen ind, når man er derude. Så man kan altså godt leve et teenager liv uden at låse sin dør. Jeg har ikke som sådan haft noget imod nøgler. Der er bare ingen i huset.

Der er nok også forskel på børn og på hvor deres grænser går henne. Nogle er komplet ligeglade med det og for andre betyder det mere, at kunne låse/lukke af til omverdenen og have et helle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten
Jeg synes det er et meget mærkeligt argument at sige "jeg har det selv fint uden en nøgle. Derfor skal alle andre i huset også undvære nøgle, uanset om de har det fint med det eller ej."

Eller denne her: "Jeg betaler huslejen, så det er mine regler der gælder." Men popinten er jo netop at teenageren IKKE bor i sit eget hus, og ikke selv kan bestemme, men bor i forældrenes hus på forældrenes betingelser. Netop derfor er det vigtigt for BOGLE teenagere at have deres egen dør der kan låses så de har et sted der er (en lille smule) deres eget.

Nu drejer jeg så tråden i en helt anden retning. Måske børn og unge har godt af, at det hele ikke skal gå efter deres hoved.. At de har nogle regler hjemme som de skal lære at respektere... De er ikke voksne, derfor har de ikke samme stemme som de voksne.

Overvej lige hvad der har været af historier med unge danskere i udlandet... De unge mennesker forstår simpelthen ikke at opføre sig ordenligt. Måske de er vant til at det hele foregår på deres præmisser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lemon
Nu drejer jeg så tråden i en helt anden retning. Måske børn og unge har godt af, at det hele ikke skal gå efter deres hoved.. At de har nogle regler hjemme som de skal lære at respektere... De er ikke voksne, derfor har de ikke samme stemme som de voksne.

Overvej lige hvad der har været af historier med unge danskere i udlandet... De unge mennesker forstår simpelthen ikke at opføre sig ordenligt. Måske de er vant til at det hele foregår på deres præmisser.

Nu tænker jeg så, at de unge der går amok med druk, stoffer, sex og vold i Prag eller på Sunny beach, ikke nødvendigvis er de samme, der som børn havde brug for at have deres værelsesdør lukket/låst.

Jeg tænker, at de børn der har meget brug for at have dør lukket/låst, måske har et stort behov for alenetid, fordi de har brug for tid og rum til at være, uden at skulle forholde sig til verden og dens stimuli.

Jeg var (er) selv hyper sensitiv og havde som barn, et stort behov for meget alene tid. Aller helst bag en lukket dør (ville have elsket, at den kunne låses) med en bog. Eller bare ligge på min seng og filosofere. Det var der desværre ikke nogen der forstod for 20 år siden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind