Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

slandramus

Jeg må indrømme at jeg heller ikke forstår problemet. Hvorfor er det et problem at en næsten-teenager gerne vil lukke sig lidt inde? Jeg troede faktisk det var helt normalt. Mon ikke det for de fleste unge/store børn er et tegn på, at de gerne vil have et sted der er deres eget, markere at dette er deres sted, hvor de kan være dem selv.

Måske særligt for piger som din bonusdatter. Jeg går ud fra, at hun også har et værelse hos sin mor. Måske er mor også gift igen og har fået nye børn? Man kunne forestille sig at hun med to hjem, nye bonusforældre, nye småsøskende osv. i særlig grad har brug for at have sit EGET sted, hvor hun kan bestemmer hvem der kommer ind hvornår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss__IT

Vi har besøg af min mands datter... Hun er 12 og låser altid døren når hun er sit værelse, dog ikke når hun sover...

Stod det til mig skulle hun ikke have lov, men det må være op til hendes far om han gider skændes med hende om det..

Jeg synes det er et skidt signal at sende at man låser sin dør.. Så mine egen børn vil ikke få lov... Men er det normalt at teenagere låser sin dør og er det helt ok med jer?

Det største problem her er - din holdning til din "bonusdatter", for netop "bonusdatter" tror jeg hverken du - eller hun føler hun er. Du skriver jo tydeligt: "vi har besøg af min mands datter".

Så giv hende den indre ro det kan give at låse sin dør, når man er kastebold mellem forældre, og reelt ikke har hjemme nogen steder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten

Det største problem her er - din holdning til din "bonusdatter", for netop "bonusdatter" tror jeg hverken du - eller hun føler hun er. Du skriver jo tydeligt: "vi har besøg af min mands datter".

Så giv hende den indre ro det kan give at låse sin dør, når man er kastebold mellem forældre, og reelt ikke har hjemme nogen steder.

Men mine egne børn vil ikke i fremtiden få lov til at låse deres dør, det er jeg helt sikker på... Det er helt i orden at have døren lukket og at vi andre skal banke på.. men mine drenge kommer ikke til at låse deres dør..!

Jeg har faktisk snakket med min søster om det idag... Og hun deler min holdning og siger det nok er fordi at det er de regler vi selv er vokset op med... Ingen låste døre i huset... Kun på.døren til toilettet...

Så jer der er vokset om med låste døre, I hat naturligt nok et andet syn på om det er rigtig eller forkert;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clarisa

Jeg er tværtimod vokset op med "ingen låste døre". Og begrundelsen var "bare fordi". Og jeg husker tydeligt hvor frustrerende det var, at man ikke kunne sikre sig mod pludselig indtrængen. Det kan godt være mine forældre - nogen gange - bankede på, men det var ikke altid de ventede med at åbne. Som teenager er man sårbar. Man er altid på vagt overfor andre, hvad de tænker om en osv. Hvis en låst dør kan lette lidt på bekymringerne, så er det da en lille ting for forældre at acceptere.

Jeg tilslutter mig, at du skal vælge dine kampe med omhu. Der skal nok komme vigtigere issues.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Køligt

Jeg ser det som en helt naturlig del af løsrivelsesprocessen for den unge, at forsøge at sætte nogle grænser overfor de voksne i deres liv. At låse døren, er da om noget en uskyldig måde at gøre det på, og begrænse dette bare fordi, det ville jeg godt nok virkelig overveje.

Jeg kan godt forstå, at det kan føles som en afvisning, og det kan det også sagtens være, samtidig med at det stadig er en god ting.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kompolius

Jeg forstår ikke, hvorfor at dit behov for ulåste døre skal trumfe hendes behov for at have fred? Og det samme i forhold til dine sønner, hvis de en dag føler behov for at kunne låse deres dør. Det er muligt, at det er dig, der betaler huslejen, men derfor er der stadig andre mennesker i husstanden med andre behov end dine. At du betaler huslejen, gør ikke dine ønsker og behov til de mest rigtige. Især ikke, når du ikke har et reelt argument for at have ulåste døre

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NewBeginnings
Men mine egne børn vil ikke i fremtiden få lov til at låse deres dør, det er jeg helt sikker på... Det er helt i orden at have døren lukket og at vi andre skal banke på.. men mine drenge kommer ikke til at låse deres dør..!

Jeg har faktisk snakket med min søster om det idag... Og hun deler min holdning og siger det nok er fordi at det er de regler vi selv er vokset op med... Ingen låste døre i huset... Kun på.døren til toilettet...

Så jer der er vokset om med låste døre, I hat naturligt nok et andet syn på om det er rigtig eller forkert;)

Jeg er ikke vokset op med låste døre (men ej heller "forbud" mod det). Og jeg kan vitterligt heller ikke forsåt, hvad der skulle være problemet med det, med mindre pigen låser sig inde fra 7 morgen til 22 aften og kun kommer ud når hun skal på toilettet og til aftensmad.

Er det bare fordi det "signalerer" lukkethed eller hvad? :forvirret: For hvis hun åbner, når I banker på, og gerne vil have hende ud til jer andre eller lignende, så er der vel ikke noget galt..?

Uanset hvad, så synes jeg du overreagerer big time, og må sluge den her, især når nu din kæreste ikke mener det er noget problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dirtydancing

Nu er mine børn ikke kommet dertil endnu...

Jeg vil 100% acceptere en låst dør i dagtimerne, men jeg tror ikke jeg ville accepter det / ha det godt med, hvis de ville vælge at låse døren om natten også. Og det handler da bl.a. om nem tilgængelighed ved brand. Bare tanken om et tungt sovende barn, der skal vækkes og man så står med en låst dør som forhindring - ELLERS TAK!

Men både min mand og jeg kommer fra hjem hvor der ikke var låste døre, jeg har ikke selv haft et udtalt behov for det i mine teen-år. Men en låst dør i dagtimer / vågne timer, fair nok.

Og mit eneste argument i en diskussion med barnet ville være omkring "hvad gør vi hvis det brænder" - noget man under alle omstændigher bør ha en plan for. Men det er måske for barnet / den unge et ret væsentligt argument, at man faktisk meget gerne vil kunne redde dem med ud af huset, og at en lås dør er en rigtig stor forhindring og tidsrøver i denne forbindelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau

Jeg er nu ikke vokset op med låste døre; faktisk havde de fleste af dørene i mit barndomshjem overhovedet ikke låse installeret.

Det ændrer dog ikke ved at jeg ikke kan se det store problem i en låst dør - og da slet ikke hvis man i familien alligevel respekterer en lukket dør og venter på et 'kom ind'.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat

Jeg forstår vist ikke helt behovet for at kunne låse dørene. Det er slet ikke noget, vi her hjemme har taget stilling til. Vi har ingen låse på nogen døre. Heller ikke på badeværelset, men man går ikke ind på børnenes værelser uden at banke på og man giver lige en chance, før man vælter ind. Hvis døren er lukket til toiletterne, så åbner man dem ikke. Der er ingen af børnene, heller ikke den store på 20 år, der nogensinde har bedt om nøgle til sin dør. Jeg skal slet ikke afvise, at man kunne få en, hvis man ønsker det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind