Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

Gæst
Jeg forstår ikke problemet med at man låser døren...

Tilgengæld forstår jeg sagtens problemet med hvornår man skal være hjemme efter fest. Min datter skal hjem kl 2 - der bliver hun hentet. Det handler i øvrigt ikke om at jeg er bange for hun ryger, dyrker sex, bliver overfaldet eller mangler tillid til hende - det handler om at kl 2 er ganske passende når man er 16 år + at det altså er os der henter - vi vil også gerne have noget nattesøvn.

Hvorfor? Hun har weekend og kan vel sove længe dagen efter. Jeg forstår til gengæld godt, at I gerne vil sove og derfor ikke gider hente senere.

Nu var jeg selv så heldig at have den sygeste hønemor og -far, der stod op om natten for at hente mig anytime dengang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LadyP

Da jeg var 12 låste jeg også døren en gang i mellem. Og jeg har altså kun 1 lillebror ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Clarisa

Min 12-årige låser også konsekvent sin dør. Jeg gav ham selv nøglen for et par år siden, fordi hans lillebror havde svært ved at huske at banke på og acceptere, hvis han ikke lige måtte komme ind.

Nu bliver der som sagt låst hele tiden, selvom lillebror er holdt op med at komme brasende. Det kan godt ærgre mig en lille bitte smule, for det minder mig om, at mit barn er ved at blive stort og selvstændigt og ikke deler alting med sin mor. Men det må jeg bare lære at leve med, for retten til privatliv er til enhver tid vigtigere end forældres ret til at snage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Der er ikke nogen der har lavet nogle regler... Hun låser sin dør, far synes det er fjollet men lader hende gøre det...

JEG er ikke typen der bryder mig om at man låser sin dør, men har ikke sagt noget til hende...

Og er man forældre, er det altså bare sådan at der findes regler "bare fordi". Som forældre behøver man ikke hver gang man sætter en grænse argumentere hvorfor...

Når barnet når en hvis alder, så synes jeg sgu ikke længere, at bare fordi er et holdbart argument. Det kan gå mens de er små, men som ældre har de ærlig talt krav på en ordentlig forklaring ellers kan man i hvert fald ikke forvente deres respekt i længden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg kender ingen 12-årige, der går til fester på den måde. Derfor skrev jeg også "når det nu begynder". Men ellers så ville jeg ikke have noget i mod, at min fiktive 12-årige datter var til sleep-over fødselsdagsfest eller hvad de nu går til, som først sluttede klokken 2 om natten. Hvad er problemet? Selvfølgelig ville jeg ikke tillade, at hun gik til rigtig fest med 17-årige, der først sluttede klokken 2 om natten, men det ville jeg så også have nogle rigtig gode grunde til.

Og jeg kunne ikke forestille mig en situation, hvor jeg lavede en regel uden at have en rigtig god grund til det.

Du lyder meget som min mor og far. Da jeg begyndte på det med halballer hed min komme hjem tid når hallen lukkede, senere var der ingen grænser, men jeg skulle ringe, hvis jeg ikke kunne komme hjem.

Men da jeg som 15-årig mente at jeg skulle til fest hos nogen jeg ikke kendte (sammen med en pige fra klassen) og som i øvrigt var meget ældre ja da blev det et nej - og det accepterede jeg så, bl.a. fordi jeg fik en forklaring på hvorfor det hed nej.

Og jeg gav i øvrigt mine forældre 11 med pil op da vi som 17-18 årige diskuterede forældre til en fest. Jeg havde grænser, men ikke underlige grænser, der blev begrundet med fordi vi siger det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Døren skal ikke nødvendigvis stå åben...

Måske jeg føler man lukker sig selv inde, ved at lukke de andre ude?

Det er bare en følelse jeg har i min mave... Så kan ikke rigtig komme med en bedre forklaring...

Men det er åbenbart normalt, så jeg vil prøve ikke længere at tænke over det... Men kan nu alligevel ikke forestille mig, at mine egne unger får lov;)

Men, det gør man vel også uden nøgle? Medmindre I bare går ind uden at banke på eller hvis hun afviser jeg så har jeg lidt svært ved at se forskellen på en lukket dør, der respekteres og så en låst dør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kindersnitten

Jeg tror, at jo mindre opmærksomhed I giver det, jo mindre nødvendigt bliver det for hende at låse døren i længden. Bare fordi.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hotlips77

jeg ville gerne ha haft lås på døren da jeg var 12,man vidste aldrig hvem der pludselig stod der,i et hus med 13 var det ikke fedt.

Og med et par små brødre som hun ik er vant til på hverdagsbasis er det da nemt at forestille sig en pige på 12 gerne vil føle sig heelt sikker på hun er alene.

Iøvrigt mener jeg du har skrevet om småbøvl om den pige før,og så ville jeg nok sætte bagatelgrænsen lidt højere end ellers,især når det som her ingen betydning har for jer andre,så synes jeg ik det er værd at risikere hun føler sig helt forkert.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Du lyder meget som min mor og far. Da jeg begyndte på det med halballer hed min komme hjem tid når hallen lukkede, senere var der ingen grænser, men jeg skulle ringe, hvis jeg ikke kunne komme hjem.

Men da jeg som 15-årig mente at jeg skulle til fest hos nogen jeg ikke kendte (sammen med en pige fra klassen) og som i øvrigt var meget ældre ja da blev det et nej - og det accepterede jeg så, bl.a. fordi jeg fik en forklaring på hvorfor det hed nej.

Og jeg gav i øvrigt mine forældre 11 med pil op da vi som 17-18 årige diskuterede forældre til en fest. Jeg havde grænser, men ikke underlige grænser, der blev begrundet med fordi vi siger det...

Stort set samme billede her

For i den alder hed min komme hjem tid: "Så du kan nå at sove længe nok til du selv kan stå op og være frisk til nå de ting du skal i morgen"

Og den eneste gang det i slænget er blevet nævnt hvorledes vi anså vores forældre, der har vi også været de der ca. 17 stykker og vi sad hos C (vi var altid enten hos ham eller mig, sandsynligvis af 2 årsager, det var der man fandt de fornuftigste forældre og begge steder var indrettet sådan at man bare kunne gå ind af døren, igennem en gang og op ad trappen så var man i teen-afdelingen, man behøvede altså slet ikke møde forældre de 2 steder) og det gik således for sig:

En af dem med strikse forældre: "Årh C altså, jeg ville ønske jeg havde dine forældre"

C: "Det kan jeg sådan set godt forstå, men det kommer aldrig til ske, for hvis endelig jeg overhovedet skulle bytte, så ville jeg have Plattas mor i stedet for min egen"

Mig: "Ja det kan jeg sgu egentlig også godt forstå, men det kommer heller ikke til ske, for hvis endelig jeg skulle bytte ville jeg have din far i stedet for min egen"

Så igen i hvert fald høje karakterer for forældrenes evner også fordi her var grænser, men ingen underlige "bare fordi jeg siger det grænser", selvom jeg som teen måske ikke altid var enig i fornuften i argumentet bag grænserne, så var der fornuftige argumenter bag

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg låste også døren da jeg var 12 og frem til jeg flyttede hjemmefra. Jeg kan slet ikke se problemet i at hun gør det. Og er helt enig med Snitten jo mindre opmærksomhed der er omkring det faktum at hun låser døren jo mindre nødvendigt tror jeg hun finder det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind