Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

Evil Abdel

Ja det er rimeligt normalt at man gerne vil have nogen grad af kontrol over hvem der kommer tæt på. Og det betyder at der bliver lagt afstand til far og papmor, hvilket de må lære at håndtere. Det er meningen at børn skal løsrive sig og blive uafhængige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ayoe

Jeg låste også døren i den alder. Tror mest det var for at få fred :gruble:

.. Og undgå pludselig at blive taget i noget pinligt, fx at jeg sang og dansede (Jeg gjorde det ikke ret godt :blush:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg var meget yngre, da jeg begyndte at låse min dør. Mine ældre søskende gjorde det, så jeg gjorde det også. Jeg kan simpelthen ikke se problemet.

Mine egne unger låser ikke, for de har ingen nøgler, men havde de, kunne de låse sig inde lige så tosset, de ville.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
POCKETKITTEN

Jeg låste også min dør nogle gange. Både for at holde forældre og tre brødre ude. Den eneste aftale var, at jeg ikke måtte låse om natten i tilfælde af brand, etc.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Jeg forstår ikke, at man som forælder sætter regler op for en næsten-teenager, baseret på en â€følelse i mavenâ€. Hun har da brug for grunde, som hun kan forholde sig til, for at indordne sig efter jeres regler.

For at eksemplificere: â€Du være hjemme klokken 21 på hverdagsaftner = fordi du skal være frisk til skolen i morgen = Fair og forståeligtâ€. Men â€Du må ikke låse døren til dit værelse, fordi jeg kan bedst lide, at den er åben†– det er jo bare tåbeligt. Det er svært nok at leve under andres regler som teen/næsten-teen, men jo flere regler desto større er sandsynligheden for, at en af de regler brydes – og det er ikke sikkert, at det er dørlåsen.

Generelt forstår jeg bare ikke mange af de mærkelige regler, som nogle forældre laver. Det der med, at barnet død og pine skal være hjemme fra fester i weekenden (når det nu begynder) klokken 1 giver jo ingen mening. Hvad er det, de tror, der kan ske klokken 2:30, som ikke kan ske klokken 00:30? De fleste smøger bliver røget i den første time og det er jo heller ikke sådan, at alle voldtægtsforbrydere først starter aftenen klokken 2. Vid hvor dit barn er, hent det fra festen, så det ikke skal gå alene hjem og lad det da have en sjov aften – du gad vel heller ikke selv være tvunget til at gå fra en god fest flere timer før alle andre, fordi… fordi hvad egentlig? Fordi en eller anden ikke føler, at du skal være senere ude?

Point beeing: Jeg hader de der â€fordi jeg synesâ€-regler. Og jeg bliver helt sikkert en skrap mor, men det kommer til at omhandle engagement i skolen, lektier, pligter og ting, som rent faktisk giver mening.

Hvis du virkelig føler, at hun isolerer sig, er det nok bedre at tage en snak om dét, i stedet for at begynde at lave diverse regler. Brug tid hver dag om spisebordet med hinanden og lad hende låse den dør altså.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Jeg forstår ikke, at man som forælder sætter regler op for en næsten-teenager, baseret på en â€følelse i mavenâ€. Hun har da brug for grunde, som hun kan forholde sig til, for at indordne sig efter jeres regler.

For at eksemplificere: â€Du være hjemme klokken 21 på hverdagsaftner = fordi du skal være frisk til skolen i morgen = Fair og forståeligtâ€. Men â€Du må ikke låse døren til dit værelse, fordi jeg kan bedst lide, at den er åben†– det er jo bare tåbeligt. Det er svært nok at leve under andres regler som teen/næsten-teen, men jo flere regler desto større er sandsynligheden for, at en af de regler brydes – og det er ikke sikkert, at det er dørlåsen.

Generelt forstår jeg bare ikke mange af de mærkelige regler, som nogle forældre laver. Det der med, at barnet død og pine skal være hjemme fra fester i weekenden (når det nu begynder) klokken 1 giver jo ingen mening. Hvad er det, de tror, der kan ske klokken 2:30, som ikke kan ske klokken 00:30? De fleste smøger bliver røget i den første time og det er jo heller ikke sådan, at alle voldtægtsforbrydere først starter aftenen klokken 2. Vid hvor dit barn er, hent det fra festen, så det ikke skal gå alene hjem og lad det da have en sjov aften – du gad vel heller ikke selv være tvunget til at gå fra en god fest flere timer før alle andre, fordi… fordi hvad egentlig? Fordi en eller anden ikke føler, at du skal være senere ude?

Point beeing: Jeg hader de der â€fordi jeg synesâ€-regler. Og jeg bliver helt sikkert en skrap mor, men det kommer til at omhandle engagement i skolen, lektier, pligter og ting, som rent faktisk giver mening.

Hvis du virkelig føler, at hun isolerer sig, er det nok bedre at tage en snak om dét, i stedet for at begynde at lave diverse regler. Brug tid hver dag om spisebordet med hinanden og lad hende låse den dør altså.

Jeg tænker at hvis min 12 årige syntes hun skulle til fest til kl. "hvornår den nu lige slutter" så tror jeg nok slet ikke hun skulle afsted. Jeg er også tilhænger af at man forklarer sig og giver grunde til de regler der sættes.

Men jeg glæder mig til at høre fra dig den dag du rent faktisk har en datter der modargumenterer alle dine fine argumenter og du alligevel må sætte foden ned og bruge din forældreautoritet som det afgørende argument. :D

Hvordan vinder du lige diskutionen hvis din mavefornemmelse siger at dit barn ikke er klar, stor nok, sikker nok til et eller andet, men h*n synes du er latterlig?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kumquaten

Der er ikke nogen der har lavet nogle regler... Hun låser sin dør, far synes det er fjollet men lader hende gøre det...

JEG er ikke typen der bryder mig om at man låser sin dør, men har ikke sagt noget til hende...

Og er man forældre, er det altså bare sådan at der findes regler "bare fordi". Som forældre behøver man ikke hver gang man sætter en grænse argumentere hvorfor...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Jeg tænker at hvis min 12 årige syntes hun skulle til fest til kl. "hvornår den nu lige slutter" så tror jeg nok slet ikke hun skulle afsted. Jeg er også tilhænger af at man forklarer sig og giver grunde til de regler der sættes.

Men jeg glæder mig til at høre fra dig den dag du rent faktisk har en datter der modargumenterer alle dine fine argumenter og du alligevel må sætte foden ned og bruge din forældreautoritet som det afgørende argument. :D

Hvordan vinder du lige diskutionen hvis din mavefornemmelse siger at dit barn ikke er klar, stor nok, sikker nok til et eller andet, men h*n synes du er latterlig?

Jeg kender ingen 12-årige, der går til fester på den måde. Derfor skrev jeg også "når det nu begynder". Men ellers så ville jeg ikke have noget i mod, at min fiktive 12-årige datter var til sleep-over fødselsdagsfest eller hvad de nu går til, som først sluttede klokken 2 om natten. Hvad er problemet? Selvfølgelig ville jeg ikke tillade, at hun gik til rigtig fest med 17-årige, der først sluttede klokken 2 om natten, men det ville jeg så også have nogle rigtig gode grunde til.

Og jeg kunne ikke forestille mig en situation, hvor jeg lavede en regel uden at have en rigtig god grund til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Der er ikke nogen der har lavet nogle regler... Hun låser sin dør, far synes det er fjollet men lader hende gøre det...

JEG er ikke typen der bryder mig om at man låser sin dør, men har ikke sagt noget til hende...

Og er man forældre, er det altså bare sådan at der findes regler "bare fordi". Som forældre behøver man ikke hver gang man sætter en grænse argumentere hvorfor...

Overfor en 12-årig? Det synes jeg, man gør. Og jeg er opdraget med, at der selvfølgelig var en grund til de regler, jeg levede under. Det kan godt være, at mine forældre var trætte af, at skulle forklare dem, men jeg har aldrig været udsat for en "fordi jeg føler bare ikke at du må"-regel gennem min opvækst.

Det betyder selvfølgelig ikke, at man er perfekt og ikke kan være sur eller komme til at forbyde noget i frustration uden grund. Men at have generelle hus-regler, der ikke er baseret på en ordentlig, forståelig grund, det fatter jeg simpelthen ikke. Og jeg synes som sagt, at det ville være en sådan, hvis I forbød hende at løse døren til sit værelse (medmindre det er om natten selvfølgelig).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Karkluden

Jeg tænker, at man sgu skal vælge sine kampe med omhu...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind