Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

MeanBean
Wow den har jeg aldrig tænkt over ... Men sagen er klar!

Er jeg barnet skal jeg selvfølgelig have lov til at låse døren alt det jeg vil og ellers måtte ønske!

Er jeg den voksne, kan der ikke blive tale om døren skal låses - i mit hus banker man jo på så behøves det jo

slet ikke! ... Eller noget.

:slem:

Hvad er din pointe?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Jeg har tænkt over denne tråd og tror faktisk min holdning til låste døre bunder i at der kan ske barnet noget, mens døren til værelset er låst og man derfor ikke kan komme barnet til hjælp...!

Derfor er det nok mere fordi jeg holder af pigen at jeg dynes døren burde være ulåst... Ville da få det skidt, hvis der skete noget og døren var låst...

Det behøver nødvendigvis ikke handle om retten til privatliv.

Jeg prøver, men jeg ikke forestille mig, hvad der skulle ske, der skulle forhindre barnet i at få hjælp, låst dør eller ej? Altså, en almindelig dør kan da ret nemt brases op, hvis ens barn er i knibe og kalder på hjælp.

Jeg måtte som nævnt ikke sove med døren låst, fordi mine forældre skulle kunne komme ind til mig, hvis huset skulle brænde eller sådan noget. Men det er i mine øjne også noget andet, fordi jeg jo så ville sove. Hvis barnet er vågen og sidder på sit værelset, kan det jo kalde, eller forældrene kan kalde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Jeg prøver, men jeg ikke forestille mig, hvad der skulle ske, der skulle forhindre barnet i at få hjælp, låst dør eller ej? Altså, en almindelig dør kan da ret nemt brases op, hvis ens barn er i knibe og kalder på hjælp.

Jeg måtte som nævnt ikke sove med døren låst, fordi mine forældre skulle kunne komme ind til mig, hvis huset skulle brænde eller sådan noget. Men det er i mine øjne også noget andet, fordi jeg jo så ville sove. Hvis barnet er vågen og sidder på sit værelset, kan det jo kalde, eller forældrene kan kalde?

Så barnet skal huske at låse op, hvis det lige tager sig en lur, hvilket min teenager ret tit gør om eftermiddagen? Hvorfor er det farligere om natten? Det kan jeg ikke få ind i mit hoved. Man kan vel kalde lige så meget om natten som om dagen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Så barnet skal huske at låse op, hvis det lige tager sig en lur, hvilket min teenager ret tit gør om eftermiddagen? Hvorfor er det farligere om natten? Det kan jeg ikke få ind i mit hoved. Man kan vel kalde lige så meget om natten som om dagen.

Øhm... ikke hvis der er brand! Kulilteforgiftning gør at man falder i søvn og ikke vågner.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Øhm... ikke hvis der er brand! Kulilteforgiftning gør at man falder i søvn og ikke vågner.

Øhm...men det gør man vel ikke mindre med ulåst dør?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Øhm...men det gør man vel ikke mindre med ulåst dør?

Nej men det gør det sværere for dem der er vågnet at hente dem ud der ikke er.

Men bare glem det.

Dem der herinde mener at børnene skal have ret til at låse deres dør hvis de ønsker kan mene det og dem der mener det modsatte kan mene det. Der er ingen der bliver omvendt :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Splat
Nej men det gør det sværere for dem der er vågnet at hente dem ud der ikke er.

Men bare glem det.

Dem der herinde mener at børnene skal have ret til at låse deres dør hvis de ønsker kan mene det og dem der mener det modsatte kan mene det. Der er ingen der bliver omvendt :D

Men det gør det da også om dagen. Det hænger bare ikke sammen.

Og jeg er i øvrigt hverken imod eller for. Jeg er faktisk pænt ligeglad. Jeg har svært ved at se det store behov her hjemme, hvilket muligvis er, fordi vi har ingen nøgler. Ingen har nogensinde spurgt efter dem - heller ikke da jeg i forbindelse med denne tråd spurgte teenageren, om hun ville have en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Skrevet (redigeret)
Men det gør det da også om dagen. Det hænger bare ikke sammen.

Og jeg er i øvrigt hverken imod eller for. Jeg er faktisk pænt ligeglad. Jeg har svært ved at se det store behov her hjemme, hvilket muligvis er, fordi vi har ingen nøgler. Ingen har nogensinde spurgt efter dem - heller ikke da jeg i forbindelse med denne tråd spurgte teenageren, om hun ville have en.

Om dagen er chancen for at nogen opdager en brand inden man ikke kan vækkes større.

Men de fleste teens er jo alene om eftermiddagen og hvis de sover fra et tændt stearinlys eller et eller andet kortslutter, -nej så gør det ikke den store forskel.

Men jeg er også ligeglad. Det er som hos dig heller ikke et behov her. Hvis barn og teen er enige om det ene eller andet er det jo fint.

Hvad andre gør er jeg også ret kold over for.

Men her hjemme ville det ikke være en menneskeret at få lås på sin dør til værelset. Heller ikke selvom kæresten er låsesmed. :D

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
zullo
Hvad er din pointe?

At jeg er i tvivl og det afhænger af om jeg ser det

som den voksne eller som barn...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KisserTheNerd
Det kan man jo bare LADE VÆRE MED.

Hvorfor have en så firkantet mening om det ene eller det andet?

Jeg har det holdning at det ville blive SIDSTE UDVEJ hvis min 12 årige datter skulle have lås på døren. Som tidligere skrevet kan mine argumenter for den holdning diskuteres for evigt uden at vi bliver enige.

Men hos os fungerer det altså fint og det vil jeg mene at hvis det kan fungere for ts og det er vigtigt nok til at tage konflikten så gør det. Bevis overfor den unge at man kan respektere hendes alenetid og frirum på værelset.

Jeg mener der kan jo være mange grunde til at pigen ønsker at kunne låse døren, men vi hører dem jo ikke i denne tråd. Vi hører kun hvad andre har haft at grunde og ønsker til det at kunne låse døren.

Jeg er ret sikker på at hvis min datter kom med det ønske tror jeg vi ville kunne finde en løsning der både imødekom hendes argumenter fór en lås og mine argumenter imod en lås.

Jeg tror faktisk min mor gjorde på en anden måde da jeg var ung, for hun kom vist aldrig ind på mit værelse da jeg var teen. Hun kaldte udefra. Og desuden var der jo en del timer på dagen hvor hun var på job, men jeg var hjemme. Og min lillesøster turde vist heller ikke bare komme brasende. :D

Så hvis din datter gerne ville have en lås på døren, for at kunne wanke i fred, så skulle hun bruge netop dét som argument? Og ville du så sige, at hun bare måtte lade være? Altså, jeg forstår det ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind