Kumquaten

Om at låse døren til ens værelse....

Recommended Posts

McLuhan

Jeg låste aldrig døren - der var ikke nogen nøgle. Resultatet var blot, at jeg blev ren ninja til at browse væk fra de sjove sider på nettet (og dengang, med et 56k modem, var det virkelig bittert, hvis man, efter 10 minutters ventetid, måtte stoppe lige før der kom bryster frem :lol:).

Ingen i vores hjem må låse døren af sikkerhedshensyn. Dette gælder iøvrigt også toilettet. Man må godt lukke den, og så skal der bankes på. Og der vanker skældud, hvis man ikke respekterer dette. (Sikkerhedshensyn er en mindre søskende, der synes nøgler er sjove... at dreje!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BlueBunny
Jeg låste aldrig døren - der var ikke nogen nøgle. Resultatet var blot, at jeg blev ren ninja til at browse væk fra de sjove sider på nettet (og dengang, med et 56k modem, var det virkelig bittert, hvis man, efter 10 minutters ventetid, måtte stoppe lige før der kom bryster frem :lol:).

Ingen i vores hjem må låse døren af sikkerhedshensyn. Dette gælder iøvrigt også toilettet. Man må godt lukke den, og så skal der bankes på. Og der vanker skældud, hvis man ikke respekterer dette. (Sikkerhedshensyn er en mindre søskende, der synes nøgler er sjove... at dreje!)

Nøglen kan evt tages ud efter brug og placeres et højt sted.

I hvertfald håber jeg der er mulighed for udlevering af gæstenøgle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tess

Jeg låste tit døren til mit værelse. Ikke altid men nogle gange. Jeg havde heller ikke noget privatliv for familien brasede bare ind uden at banke på... eller det vil sige min mor bankede på men ventede aldrig på at der blev sagt "kom ind" :evil:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kbh94
Det synes jeg også... Og banker også altid på...

Tror bare hun er en tvær pre-teenager, der synes hendes far og bonusmor skal holde sig væk....

Men er det helt i orden, at låse sig inde... Jeg ved at mine egne børn ikke vil få mulighed for det... De får ingen nøgler;)

Selvom man er 12 år har man også ret til et privatliv eller alenetid.. også er det altså rart at der ikke kommere nogen ind. Måske til at tænke over en masse ting alene eller onanere eller hvad ved jeg, det er normalt alt sammen. Jeg syns ikke at du skal forbyde din egene børn i at låse døren for hvad nu hvis de har gang i noget privat og i braser ind, det ville være kæmpe pinligt for barnet/den unge!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Yaka
Selvom man er 12 år har man også ret til et privatliv eller alenetid.. også er det altså rart at der ikke kommere nogen ind. Måske til at tænke over en masse ting alene eller onanere eller hvad ved jeg, det er normalt alt sammen. Jeg syns ikke at du skal forbyde din egene børn i at låse døren for hvad nu hvis de har gang i noget privat og i braser ind, det ville være kæmpe pinligt for barnet/den unge!

Det kan man jo bare LADE VÆRE MED.

Hvorfor have en så firkantet mening om det ene eller det andet?

Jeg har det holdning at det ville blive SIDSTE UDVEJ hvis min 12 årige datter skulle have lås på døren. Som tidligere skrevet kan mine argumenter for den holdning diskuteres for evigt uden at vi bliver enige.

Men hos os fungerer det altså fint og det vil jeg mene at hvis det kan fungere for ts og det er vigtigt nok til at tage konflikten så gør det. Bevis overfor den unge at man kan respektere hendes alenetid og frirum på værelset.

Jeg mener der kan jo være mange grunde til at pigen ønsker at kunne låse døren, men vi hører dem jo ikke i denne tråd. Vi hører kun hvad andre har haft at grunde og ønsker til det at kunne låse døren.

Jeg er ret sikker på at hvis min datter kom med det ønske tror jeg vi ville kunne finde en løsning der både imødekom hendes argumenter fór en lås og mine argumenter imod en lås.

Jeg tror faktisk min mor gjorde på en anden måde da jeg var ung, for hun kom vist aldrig ind på mit værelse da jeg var teen. Hun kaldte udefra. Og desuden var der jo en del timer på dagen hvor hun var på job, men jeg var hjemme. Og min lillesøster turde vist heller ikke bare komme brasende. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Vi har renoveret huset og nu er der så nøgler til låsene til podernes værelse.

Dem har vi voksne - de får dem ikke, for det ser vi ingen grund til og vi skal uanset hvad have adgang til deres værelser.

De har masser af privatliv alligevel hvilket vi respekterer, men privatliv er ikke = at man kan låse sin dør.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Nøglen kan evt tages ud efter brug og placeres et højt sted.

I hvertfald håber jeg der er mulighed for udlevering af gæstenøgle.

Jatak. Det er altså en af de trælse ting ved venner med små børn - at man ikke kan låse, når man er på toilettet eller i bad hjemme hos dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kindersnitten
Jeg tror ikke folk kan blive enige om hvor vidt unge skal kunne låse deres dør.

Det er bare ærgeligt (som i de fleste børne-fora debatter) at man skal kunne komme med overbevisende og omvendende argumenter og får at vide at man nok ikke respektere barnet / den unge.

Punkt 1 synes jeg da man som forældre bør have den største stemme så længe den unge bor hjemme. Det kan jo være at den unge er lige så svær at overbevise som jer debatører der ikke forstår problemet.

Punkt 2 mener jeg at man gør den unge en bjørnetjeneste (dårlig tjeneste) ved ikke at tage diskussionen hvis man føler for det. Det er da langt bedre at lade dem forklare behovet, finde en løsning og ikke bare forme verdenen efter den unges behov.

Igen mener jeg at den tillid og respekt der vises omkring den unges privatliv der ikke kan låse døren er da meget større end hvis den unge føler sig tvunget til at låse.

Men de folk i tråden, som er imod brug af nøgler, kommer jo heller ikke med nogle klare grunde til det, andet end "det bør ikke være nødvendigt".

Jeg har det holdning at det ville blive SIDSTE UDVEJ hvis min 12 årige datter skulle have lås på døren. Som tidligere skrevet kan mine argumenter for den holdning diskuteres for evigt uden at vi bliver enige.

Men hos os fungerer det altså fint og det vil jeg mene at hvis det kan fungere for ts og det er vigtigt nok til at tage konflikten så gør det. Bevis overfor den unge at man kan respektere hendes alenetid og frirum på værelset.

Jeg mener der kan jo være mange grunde til at pigen ønsker at kunne låse døren, men vi hører dem jo ikke i denne tråd. Vi hører kun hvad andre har haft at grunde og ønsker til det at kunne låse døren.

Jeg er ret sikker på at hvis min datter kom med det ønske tror jeg vi ville kunne finde en løsning der både imødekom hendes argumenter fór en lås og mine argumenter imod en lås.

Jeg tror faktisk min mor gjorde på en anden måde da jeg var ung, for hun kom vist aldrig ind på mit værelse da jeg var teen. Hun kaldte udefra. Og desuden var der jo en del timer på dagen hvor hun var på job, men jeg var hjemme. Og min lillesøster turde vist heller ikke bare komme brasende. :D

Ja, netop - hvorfor være så firkantet omkring det? Hvorfor ikke bare give barnet lov til at låse sin dør? Som tidligere nævnt, er jeg sikker på, at jo mindre opmærksomhed konflikten får, jo mindre nødvendigt bliver det for den unge at låse døren.

Og når du skriver "det kan man jo bare lade være med" ved spørgsmålet om at lave noget privat, så mener du jo også, at den unge må holde sig fra at gøre noget som helst privat i hendes eget gemak.

Det er så uendeligt ømt at være teenager. Det ved man jo godt. Hvorfor skal man pinedød fratage en ung, sølle, akneramt, øm, øm tween retten til at presse bumser ud eller undersøge nyankommen kønsbehåring, uden at skulle risikere et pinligt scenarie?

- Jamen, der bliver jo banket på FØR man går ind, siges det i tråden. Men, ærligt talt, og hvad så? Det er vel stadigvæk angstprovokerende som bare fanden, at døren er ulåst i en så prekær situation. Hvad der så end måtte være. Jeg holder på, at ved at give den unge lov til at låse sin dør ind i mellem, gør I livet lettere for vedkommende, og giver på den måde den plads, som han/hun har brug for, til at finde sig til rette som en lille voksen. Og nøglen bliver garanteret mindre nødvendig efter en periode.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bohemian

Men pointen er vel netop, at grundene til at ønske en lås på døren er private? Skal den stakkels pige stå der og udpensle, at hun gerne vil låse døren, så hun kan kigge på kønsbehåring og græde snot over drengeproblemer i fred? Hvor du så skal modargumentere med, at du jo bare kan banke på, så hun kan nå at sige til, hvis hun er nøgen, og at hun i øvrigt altid bør fortælle dig, når der er noget, hun er ked af? Altså, som tænkt eksempel. Og jeg forstår slet ikke, hvad et kompromis mellem låst og ulåst skulle være.

Sådan en situation synes jeg godt nok vil være uværdig for den unge og måske endda understrege en grund til, at hun føler behov for mere privatliv. Hvis hun beder om en nøgle, så beder hun om privatliv. Og det synes jeg, man skal respektere i stedet for at grave i, hvad det nu er for noget privatliv, hun skal udforske og hvorfor.

Og her bruger jeg selvfølgelig bare dig og din datter som eksempel for en generel holdning - jeg har intet kendskab til jer, og hvis hun ikke føler behov for en nøgle, er der jo ikke noget problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Så læser du ikke. Den unges behov for at være alene, uforstyrret og med kontrol over, hvem der kommer ind hvornår, fremhæves som en grund. Jeg kan ikke se, der er behov for flere. For som du selv siger: Hvorfor dog være så firkantet? Din holdning er da ikke spor mindre firkantet end hos dem af os, der synes, at en skide nøgle er en meget lille ting og at en teenager også kan have behov for at være alene blot med det formål at være alene i et rum med kontrol over, hvornår mor kommer ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind