cordelia222

Beatrix af Holland abdicerer

Recommended Posts

cordelia222

Så er der dømt tronskrifte i Holland, og Willem-Alexander kan d. 30 april kalde sig selv for konge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
zembra1986

Syntes det er en ret chokerende nyhed, måske fordi vi her i Danmark ikke har den tradition med at monarken abdicere, der bliver den regerende konge eller dronning på pinden til vedkommende dør, og det er egentlig også sådan jeg synes det skal være, det er i hvert fald det der er normalt for os, så jeg syntes det er lidt noget underligt noget det der med at abdicere:genert:

Men jeg glæder mig til at se indsættelsen af Willem-Alexander:), regner da med det bliver vist på tv, men er egentlig ikke sikker?:gruble:, gad vide om alle de royale dukker op, deriblandt også vores kongefamilie?

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
cordelia222

Tror du der kommer til at være en kroning som sådan?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau
Tror du der kommer til at være en kroning som sådan?

Plejer man ikke at have en kroning når en ny monark skal indsættes? :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
valle-halle

Jeg ved ikke, hvad de gør i Holland, men i Danmark bruger vi ikke kroning:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
biine17

Det godt nok tidligt, har de ikke også ret små børn.. Men hvis det er en tradition i Holland er det jo bare sådan det er :) Men jeg tror ikke det bliver vist på TV her i Danmark.

Hvad kommer der til at ske når Frederik&Mary skal tage over, når der nu ikke er kroning? Nogle der ved det? Er det på balkonen ligesom dronning Margrethe i sin tid?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
zembra1986

De har heller ikke kroninger i Holland, det skulle være en ret formel begivenhed hvor kronregalierne vist nok er tilstede under ceremonien, men kongen bliver ikke på noget tidspunkt "kronet"

Det var hvad jeg læste på The Royal Forums:)

Det godt nok tidligt, har de ikke også ret små børn.. Men hvis det er en tradition i Holland er det jo bare sådan det er :) Men jeg tror ikke det bliver vist på TV her i Danmark.

Hvad kommer der til at ske når Frederik&Mary skal tage over, når der nu ikke er kroning? Nogle der ved det? Er det på balkonen ligesom dronning Margrethe i sin tid?

Yep:D

Måske skal de efterfølgende på karet tur, det kan jeg ikke huske om Margrethe og Henrik var i sin tid, nogle der ved det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau

Okay. Sådan noget er jeg alligevel for ung til at kunne huske... :D

Øv, ellers. Vi kunne da godt bruge sådan en nydelig kroningsceremoni som England praktiserer... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tracy7

Hvad kommer der til at ske når Frederik&Mary skal tage over, når der nu ikke er kroning?

"Efter Grundlovens indførelse 1849 har der hverken fundet kroninger eller salvinger sted i Danmark. Som et symbol på monarkiets konstitutionelle status er konger eller regerende dronninger efter 1849 blevet udråbt af statsministeren med de berømte ord: â€Kongen er død, kongen længe leveâ€.

danmarkshistorien.dk :: Kroning, salving og kongeudråbelse

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind