Jump to content
Velkommen til Jubii Debat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Ord og udtryk der har ændret betydning

Recommended Posts

vUlpeS

Jeg læste i Datatid i dag om et grafikkort med tre faner. Det var så blæsere. Måske skulle det stå under Dårlige formuleringer i medierne.

Åh, du godeste!

Inden vi får set os om, er messing-afdelingen i symfoniorkestrene omdøbt til "tilhængere". Og så kan man jo godt se, hvorledes det går ned, ned og atter ned ad bakke derfra, indtil vi rammer durk ind i dommedag. Hvor tilhængerne gjalder, naturligvis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Jeg er ved at gense Matador. I et af afsnittene skal der være fernisering i byen, og både Maude og Ingeborg dukker op i den samme dyre pels, hvilket får begge kvinder til at gå hjem omgående. Da Ingeborg så kommer hjem og får taget pelsen af, siger Daniel: "Mor er også smuk uden pels".

Relativt uskyldigt og korrekt, men det lød alligevel vældigt forkert i mine øre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68

"i forhold til"

Jeg hørte i går en sætningskonstruktion, som er blevet meget almindelig. Kan ikke huske helt nøjagtigt, hvad det var:

"Omtalen har været meget stor i forhold til dette problem".

I gamle dage (10-20 år siden) ville det have betydet, at problemet havde været meget mindre end man skulle tro ud fra omtalen.

Men nu betyder det bare: "Omtalen har været meget stor af dette problem" :gruble:

Ja, det lyder rædsomt – og nu bruges det også af folk, der burde vide bedre:

http://politiken.dk/kultur/medier/ECE2612591/sprognaevn-overvejer-ny-tegnsaetning-i-tal/

http://sproget.dk/nyheder/6-nye-smuttere-lige-til-at-laere-af

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BigJim68

Og så er der "chance", der i de gode gamle dage betød "mulighed for positivt resultat" (modsat "risiko", der betyder "mulighed for negativt resultat").

For nogle af os er det stadig betydningen, men det gælder dog ikke på Jubii-debatten, hvor der snakkes meget om chancen for at blive slået ihjel i en bilulykke og chancen for, at ens børn bliver bortført og dræbt af en pædofil massemorder ...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...