Jump to content
Velkommen til DinDebat

Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

mgy

Ord og udtryk der har ændret betydning

Recommended Posts

dgd2007

"i forhold til"

Jeg hørte i går en sætningskonstruktion, som er blevet meget almindelig. Kan ikke huske helt nøjagtigt, hvad det var:

"Omtalen har været meget stor
i forhold til
dette problem".

I gamle dage (10-20 år siden) ville det have betydet, at problemet havde været meget mindre end man skulle tro ud fra omtalen.

Men nu betyder det bare: "Omtalen har været meget stor af dette problem" :gruble:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
paint
"i forhold til"

Jeg hørte i går en sætningskonstruktion, som er blevet meget almindelig. Kan ikke huske helt nøjagtigt, hvad det var:

"Omtalen har været meget stor
i forhold til
dette problem".

I gamle dage (10-20 år siden) ville det have betydet, at problemet havde været meget mindre end man skulle tro ud fra omtalen.

Men nu betyder det bare: "Omtalen har været meget stor af dette problem" :gruble:

Du er ikke den eneste, der har opdaget ændringen:

I forhold til — sproget.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Du er ikke den eneste, der har opdaget ændringen:

I forhold til — sproget.dk

Så lige noget tv i dag, hvor samme person brugte udtrykket i både den nye og den gamle betydning lige efter hinanden :)

(efter hukommelsen:)

Myndighederne har forberedt sig meget bedre denne gang i forhold til stormen ... men hr. Ditten-Datten, hvor kraftig har stormen været i forhold til den i 1999?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Så lige noget tv i dag, hvor samme person brugte udtrykket i både den nye og den gamle betydning lige efter hinanden :)

(efter hukommelsen:)

Myndighederne har forberedt sig meget bedre denne gang i forhold til stormen ... men hr. Ditten-Datten, hvor kraftig har stormen været i forhold til den i 1999?

Og så web-betydningen. N er i forhold til M, hvor N og M er personer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg læste i Datatid i dag om et grafikkort med tre faner. Det var så blæsere. Måske skulle det stå under Dårlige formuleringer i medierne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Mistænkelig er ved at ændre betydning til også at dække mistænksom.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Mistænkelig er ved at ændre betydning til også at dække mistænksom.

Bare det ikke går lige sådan med betænksom og betænkelig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Bare det ikke går lige sådan med betænksom og betænkelig :)

Det værste er, at det smitter af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Det er måske kun et spørgsmål om tid, før nogen begynder at bruge udtrykket "den endelige løsning" på firmaets issues :)

Jeg har også bemærket, at førende EU-politikere er begyndt at bruge udtrykket skæbnefællesskab. Også gerne i formen Schicksalsgeminschaft. Et ord der sidst havde sin storhedstid efter Stalingrad.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg har også bemærket, at førende EU-politikere er begyndt at bruge udtrykket skæbnefællesskab. Også gerne i formen Schicksalsgeminschaft. Et ord der sidst havde sin storhedstid efter Stalingrad.

Ja, ordene bliver åbenbart frigivet til genbrug efter et stykke tid. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

• Opret ny...