ingethesweetest

...,

Recommended Posts

ingethesweetest

Nej, overskriften er ikke en fejl - det er det, som mit spørgsmål går på:

På det sidste har jeg flere gange oplevet, at der står ..., i en tekst. Jeg er derfor blevet usikker på, om det er en eller anden ny trend/regel, som jeg er gået glip af.

Eks.:

"Det kan ikke passe at...," hviskede hun

eller

Hun var ikke sikker..., måske var det rigtigt, at

Jeg mener, at det er fejl (og vil gerne af med kommaet) -- er I enige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Hvad er det, der er fejl? Det der med flere punktummer i sig selv eller måden, de bruges på her?

Jeg opfatter det sådan, at kommaet bruges til at beskrive, at der blev hvisket noget, hvor man så ikke kunne høre det hele.

I den første sætning ville jeg sætte kommaet efter gåseøjnene. Jeg vil droppe at medtage "at" i den citerede sætning, for så skal du have et komma foran "at", og det kommer til at se lidt sært ud, synes jeg.

I sætningen under ville jeg ikke bruge ..., men i stedet blot bruge komma eller måske tankestreg.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Nej, overskriften er ikke en fejl - det er det, som mit spørgsmål går på:

På det sidste har jeg flere gange oplevet, at der står ..., i en tekst. Jeg er derfor blevet usikker på, om det er en eller anden ny trend/regel, som jeg er gået glip af.

Eks.:

"Det kan ikke passe at...," hviskede hun

eller

Hun var ikke sikker..., måske var det rigtigt, at

Jeg mener, at det er fejl (og vil gerne af med kommaet) -- er I enige?

:) Har ikke lige fået læst hele den nye Retter endnu ... man ved jo aldrig, hvad de finder på, men jeg vil nu også give dig ret.

I det første eksempel burde kommaet jo nok være før "at" under alle omstændigheder, men det er en anden sag. Jeg vil mene, at man skal droppe kommaet, når man har sat de tre prikker.

En ting til, som vist også stadig gælder: når det er en del af det foregående ord, som prikkerne erstatter, skrives de i forbindelse med dette: "Det er noget l..." Men ellers kommer der mellemrum mellem ordet og prikkerne. "Hun var ikke sikker ..."

Jeg skriver for resten selv af og til her på debatten " ...?" hvis prikkerne optræder sidst i et spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind