Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
yippiekayay

Enlig mor på kontakthjælp får 23.000 kr. udbetalt af staten

Recommended Posts

yippiekayay

Så er vi der igen!

Enlig mor til fire på kontanthjælp: Tania får 23.000 i støtte efter skat

Artiklen handler om en enlig mor på kontanthjælp, der efter skat og inklusiv alle tilskud såsom boligsikring, friplads i institution, børnepenge osv. får i alt 23.000 kr. i støtte om måneden efter skat.

Jeg tænker at det da er klart hun ikke finder sig et arbejde, for hun skulle op og tjene over 50.000 om måneden på sit arbejde for at få et tilsvarende rådighedsbeløb. Det er nok en umulig opgave som ufaglært.

Er der stadigvæk nogen der påstår, at det kan betale sig at arbejde i Danmark?

Jeg må indrømme at det virkelig kan pisse mig af, at hun sidder og beklager sig over, at hun kun har 23.000 om måneden. Jeg står tidligt op hver eneste morgen og knokler røven ud af bukserne ca. 43 timer om ugen på mit arbejde, og for det får jeg udbetalt ca. 20% mindre end hende.

Hun var også med i DR Nyhederne, hvor hun havde nerven til at sige, at hvis der blev skåret i hendes kontakthjælp måtte hun måske undvære den årlige ferierejse til Tyrkiet. Hvad fanden sker der?! Hvis man som kontanthjælpsmodtager har råd til en årlig rejse til Tyrkiet, er kontanthjælpen for høj! Da jeg var barn var jeg sgu da aldrig ude at rejse, for det var der simpelthen ikke penge til. I hele mit liv tror jeg måske jeg har været ude og flyve 5-6 gange, og de fleste af de gange har været efter jeg er flyttet hjemmefra. Normalt var det en uge i sommerhus eller et besøg hos familien i Nordjylland.

Hvad siger I?

Jeg synes vi bliver nødt til at gøre det attraktivt at arbejde igen, for det er det ikke i Danmark. Den eneste måde at gøre dette på er ved at skære i det offentlige forbrug så skatten kan komme ned, samtidig med at vi bliver nødt til at sænke niveauet for overførselsindkomsterne.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Hun får ikke 23.000 kr. udbetalt efter skat...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
yippiekayay
Hun får ikke 23.000 kr. udbetalt efter skat...

Kan godt se jeg kom til at skrive forkert i overskriften. Hun får 23.000 i STØTTE af staten, ikke udbetalt. Men det er alligevel fuldstændig grotesk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Det kan jeg slet ikke se det er - hun får hvad 13.000 kr., og hvordan skulle hun betale institutionsplads af det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xantippe

Jeg er helt sikker på at hun gerne vil bytte med dig. Hvem vil i øvrigt ansætte en enlig mor til 4? Hvem skal tage barn syg? Det skal hun - hvor meget reel arbejdskraft kan hun tilbyde? Hvad skal vi gøre med de der mange børn? Tvangsfjerne dem, så hun kan passe et arbejde og forsørge sig selv?

Hvad er DIN løsning? Sådan lavpraktisk. For det er jo nemt nok at sidde og bræge om at de andre får alt for meget. Er det skoene der trykker? For jeg vil sq godt bytte med dig. Jeg er sygemeldt med stress og depression. Du får alt lortet og sygedagpengene helt gratis. Så sover jeg om natten, kan mærke min sexlyst, har ikke kvalme, har ikke madlede, får ikke angst- og panikanfald. Det vil jeg sq se frem til. Du siger bare til.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
yippiekayay
Suk

Det skal hun ikke, nej.

For det første:

Friplads i institution er jo slet ikke noget, der bliver udbetalt, det skal ikke regnes med i "rådighedsbeløb"

For det andet:

Boligsikring, friplads i institution, børnepenge får jeg også. Som helt almindelig offentlig (næsten fuldtids) ansat enlig mor i lejebolig får jeg:

1) Knap 2.000 i bolisikring (ud af en samlet husleje inkl. forbrug på 5.000)

2) 90% rabat på børnepasning

3) Samme børnepenge som "Tania" (mindre beløb dog, da jeg har færre og ældre børn end hende)

Nej men det er penge hun i sidste ende sparer. Og hvis hun fandt sig et arbejde ville nogle af disse ydelser bortfalde eller reduceres. Tror du selv på at hun ville tage et arbejde hvis hun skulle til at knokle 37 timer om ugen, betale for transport, frokost på arbejde osv. og samtidig få mindre ud af det end på kontanthjælp? Så tror jeg hellere hun vil sidde derhjemme og se Beverly Hills 90210.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
yippiekayay
Jeg er helt sikker på at hun gerne vil bytte med dig. Hvem vil i øvrigt ansætte en enlig mor til 4? Hvem skal tage barn syg? Det skal hun - hvor meget reel arbejdskraft kan hun tilbyde? Hvad skal vi gøre med de der mange børn? Tvangsfjerne dem, så hun kan passe et arbejde og forsørge sig selv?

Hvad er DIN løsning? Sådan lavpraktisk. For det er jo nemt nok at sidde og bræge om at de andre får alt for meget. Er det skoene der trykker? For jeg vil sq godt bytte med dig. Jeg er sygemeldt med stress og depression. Du får alt lortet og sygedagpengene helt gratis. Så sover jeg om natten, kan mærke min sexlyst, har ikke kvalme, har ikke madlede, får ikke angst- og panikanfald. Det vil jeg sq se frem til. Du siger bare til.

Nu snakker vi enlige på kontanthjælp og ikke sygemeldte på sygedagpenge. Er du ikke enig i, at hvis man har råd til en årlig rejse til Tyrkiet på kontakthjælp, så mangler man ikke penge? Jeg kender mange arbejdende folk (inkl. mig selv), der ikke har råd til denne luksus.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
yippiekayay

Jeg mener incitamentsstrukturen er helt forkert. Sådan som det er nu behøver man ikke selv tage ansvar for sine dårlig valg, men staten springer straks til for at redde en.

Hvorfor har hun fået 4 børn når hun er på kontanthjælp og ikke har et arbejde? P-piller og kondomer er opfundet, og det er ikke fordi det er dyrt!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
psykonella

Jeg tænker at det da er klart hun ikke finder sig et arbejde, for hun skulle op og tjene over 50.000 om måneden på sit arbejde for at få et tilsvarende rådighedsbeløb. Det er nok en umulig opgave som ufaglært.

Og ovenstående passer jo ikke, da en del af de penge hun får er noget alle får (børnefamilieydelsen) så derfor er tallet ikke så højt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Xantippe
Nu snakker vi enlige på kontanthjælp og ikke sygemeldte på sygedagpenge. Er du ikke enig i, at hvis man har råd til en årlig rejse til Tyrkiet på kontakthjælp, så mangler man ikke penge? Jeg kender mange arbejdende folk (inkl. mig selv), der ikke har råd til denne luksus.

Næh - for der er da en grund til at hun er landet dér. Andre enlige mødre har jobs, så som en anden siger: det handler slet ikke om job/manglende job, hvis man lander på KH. Men det er "bløde" og ikke målbare grunde, så det bliver nemmere at fokusere på at konen er "doven" og hvis man kan komme til udlandet, er det fordi man har det for godt.

Du ved ikke hvad hun prioriterer i hverdagen for at få råd til den ene rejse om året. Måske får hendes børn ikke gaver til jul, fordi de hellere vil til Tyrkiet. Så slap af med at fordømme. Det er ingen fest at være millionær, hvis man har udgifter som en milliardær.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.

• Opret ny...