Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
xrasmussen

Køber du stadig CD'er

Recommended Posts

mgy

Ja. Futurum est cras, non hodie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sivira

Ja, det gør jeg :love: Der er intet som en ny CD. Det er den bedste følelse af pakke den ud af plastikken.. :afro:

Det er fedt at have CDen fysisk i hånden, at se coveret med billeder, lyrics osv.

Jeg sætter tit bare en CD i anlægget. Det er bare noget andet end at høre dem i computerens musikafspiller.

Min CD-samling er min baby :lun:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Rapfisk

Ja, jeg har et godt anlæg, og hjemme gider jeg ikke at høre dårlig(ere) kvalitet. Streaming er fantastisk på jobbet, men hjemme hører jeg CD.

Og så er CD'er blevet billige. Det er længe siden, jeg har købt én, der kostede mere end 50-80 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nielsen

Yes, jeg køber stadig CD'er, og det er af en ganske simpel årsag (sorry, hvis dette her bliver lidt teknisk):

Det "fulde" audio-tekniske kvalitet på digitale tracks får man kun på en CD, helt præcist er samplingraten på 1411 kbps (kilobit pr. sekund), og man har så at sige "fuld kvalitet" på alle frekvenser, helt nede fra "bassen" (startet typisk ved 20 Hertz), helt op til den øverste hørbare diskant, frekvensområde op til 20.000 Hertz.

Så godt som alle de nyere kompressionsformater for musik filer, både MP3, MP4, AAC, WMA, OGG osv. osv. bygger på en kompression af datamægden i et Audio-CD track, der medfører at en god del af især diskantområdets signal bliver tabt. Prøv f.eks. at lytte til en MP3 fil, der er ripped med en samplingrate på 96 kbps .... det lyder som en omgang "grød" ift. originalindspilningen på CD. Selvfølgelig har kompressionsformaterne udviklet sig, men idag er 320 kbps i praksis max. kvalitetsniveauet på de mest udbredte kompressionsformater, der anvendes på både iTunes, i online streaming formater osv. osv.

Der findes selvfølgelig også den såkaldte "lossless" kompression, f.eks. FLAC formatet, men det er bare ikke særligt udbredt, sikkert fordi dataene i de enkelte tracks fylder for meget, og derfor er både et teknisk problem (båndbredde ud til brugerne og harddisk plads på data servere) og kommercielt problem (harddisk plads koster penge, og brugeroplevelsen bliver for dårlig, hvis afspilningen "hakker" pga. for store datamængder/for lav båndbredde), hvilket helt sikkert har spillet en rolle ift. forretningsmodellen for de nyere udbydere af online-/streamingservices der kendes idag.

Så ... da jeg ikke har noget imod at betale fuld pris for musik, som jeg kan li', så insisterer jeg også på at få fuld kvalitet .... og den får jeg kun ved at købe CD'er. Når først jeg har CD'en og den fulde kvalitet, så kan jeg altid rippe derfra og distribuere til min iPhone, min iPod, til NAS'en herhjemme, til SSD'en/anlægget i bilen osv. osv.

Men der ud over .... Spotify er fantastisk :love: .... har et Premium abonnement hos dem (99,- DKK om måneden), ved siden af alt det andet. Man kan finde ting inde på Spotify, som ikke kan opdrives på CD'er længere ... ret lækkert i diverse forskellige situationer, hvor man leder efter et lost track, eller gerne vil inspireres til at finde noget nyt, der minder om andre ting man kan li'.

SoundCloud er også et funky sted, men her skal man være indstillet på at finde en pose blandede bolcher ... masser af sjove mixes og hjemmelavede ting, men også en del crap fra folk der sidder og nosser lidt i mixeriet på forsøgsbasis.

Mine CD'er køber jeg hos StereoStudiet, hos TP Musik (indtil de knækkede halsen) og via Amazon UK .... og nogle gange andre dedikerede online butikker, hvis jeg er ude i noget special/sjældenheder eller hos et selskab, der fokuserer på musik for det lidt smallere marked.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evil Abdel

Nej for der er ingen der laver ordenlig musik længere old.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nielsen
Nej for der er ingen der laver ordenlig musik længere old.gif

Been there, done that ... den frustration kender jeg, men det er kun en fase, man skal igennem. Og når man er kommet igennem fasen, så holder man enten helt op med at lytte til musik (undtagelsesvis hives nogle gamle skiver frem, som bliver genlyttet for en million'te gang) .... eller også erkender man, at musik trods alt er FOR rar en ting til, at man kan lade være med at være nysgerrig efter at finde nye ting og søge i andre genrer, man ikke har hørt før, men faktisk godt kan li' ... også selv om det egentlig blot er et nyt arrangement/cover af en gammel komposition, som f.eks. her (original; Johnny Cash):

XDLHsX23_8c

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Jeg køber kun CD'er i genbrugsbutikken til 10 kr stykket og har dem i bilen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
xrasmussen
Yes, jeg køber stadig CD'er, og det er af en ganske simpel årsag (sorry, hvis dette her bliver lidt teknisk):

Det "fulde" audio-tekniske kvalitet på digitale tracks får man kun på en CD, helt præcist er samplingraten på 1411 kbps (kilobit pr. sekund), og man har så at sige "fuld kvalitet" på alle frekvenser, helt nede fra "bassen" (startet typisk ved 20 Hertz), helt op til den øverste hørbare diskant, frekvensområde op til 20.000 Hertz.

Så godt som alle de nyere kompressionsformater for musik filer, både MP3, MP4, AAC, WMA, OGG osv. osv. bygger på en kompression af datamægden i et Audio-CD track, der medfører at en god del af især diskantområdets signal bliver tabt. Prøv f.eks. at lytte til en MP3 fil, der er ripped med en samplingrate på 96 kbps .... det lyder som en omgang "grød" ift. originalindspilningen på CD. Selvfølgelig har kompressionsformaterne udviklet sig, men idag er 320 kbps i praksis max. kvalitetsniveauet på de mest udbredte kompressionsformater, der anvendes på både iTunes, i online streaming formater osv. osv.

Der findes selvfølgelig også den såkaldte "lossless" kompression, f.eks. FLAC formatet, men det er bare ikke særligt udbredt, sikkert fordi dataene i de enkelte tracks fylder for meget, og derfor er både et teknisk problem (båndbredde ud til brugerne og harddisk plads på data servere) og kommercielt problem (harddisk plads koster penge, og brugeroplevelsen bliver for dårlig, hvis afspilningen "hakker" pga. for store datamængder/for lav båndbredde), hvilket helt sikkert har spillet en rolle ift. forretningsmodellen for de nyere udbydere af online-/streamingservices der kendes idag.

Så ... da jeg ikke har noget imod at betale fuld pris for musik, som jeg kan li', så insisterer jeg også på at få fuld kvalitet .... og den får jeg kun ved at købe CD'er. Når først jeg har CD'en og den fulde kvalitet, så kan jeg altid rippe derfra og distribuere til min iPhone, min iPod, til NAS'en herhjemme, til SSD'en/anlægget i bilen osv. osv.

Men der ud over .... Spotify er fantastisk :love: .... har et Premium abonnement hos dem (99,- DKK om måneden), ved siden af alt det andet. Man kan finde ting inde på Spotify, som ikke kan opdrives på CD'er længere ... ret lækkert i diverse forskellige situationer, hvor man leder efter et lost track, eller gerne vil inspireres til at finde noget nyt, der minder om andre ting man kan li'.

SoundCloud er også et funky sted, men her skal man være indstillet på at finde en pose blandede bolcher ... masser af sjove mixes og hjemmelavede ting, men også en del crap fra folk der sidder og nosser lidt i mixeriet på forsøgsbasis.

Mine CD'er køber jeg hos StereoStudiet, hos TP Musik (indtil de knækkede halsen) og via Amazon UK .... og nogle gange andre dedikerede online butikker, hvis jeg er ude i noget special/sjældenheder eller hos et selskab, der fokuserer på musik for det lidt smallere marked.

Det er faktisk rart, at der er nogen, der gør begge dele.

Jo, jeg kan også godt høre, at lyden på en CD er bedre end streaming, men jeg synes også Spotify er fantastisk, netop til at genhøre et lost track, som du kalder det.

Så er der det ved streaming, at man har adgang til stort set al musik på nettet. Holder man sig til CD'er, så skal man vælge mellem det, man selv har.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
daisyfields

:genert::blushing::lun::savl::love::slem:....:klap:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
nobleman

Foretrækker til hver en tid en fysisk udgave.

Men det er mere fordi man har oplevet at de ting man har købt online kun har været til download x antal gange og med den risiko der er for at der sker noget med ens HD er alt for stor(eller man skifter computeren ud med en anden)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...