PowderPuff

Digital design og kommunikation? Frustration omkring fremtiden

Recommended Posts

PowderPuff

Jeg er endnu engang røget direkte ned i depressionskælderen grundet frustrationer omkring min uddannelse (mine uddannelser) :trist:

Jeg er uddannet beklædningsassistent fra Teknisk Skole og er lige nu igang med en professionsbachelor i tekstildesign, -håndværk og formidling (kort kaldet tekstilformidler) - den afslutter jeg i januar 2013.

Nu er sagen den, at jeg gennem hele mit studieliv hele tiden har vidst at det var med tekstiler og design jeg ville arbejde. At jeg elsker mit håndværk og at jeg ikke vil kunne leve uden.

Men gennem de sidste dages tårer og tanker, er det gået op for mig, at jeg måske heller ikke rigtig kan leve med det.... :gruble:

Jeg har altid været dygtig i mit fag. Lærenem og detaljeorienteret og fået fine karakterer og udtalelser. Men kritikeren i mig (og ja, nu kan jeg ligeså godt sige det selv, mit ultra lave selvværd) gør, at jeg gang på gang føler mig som en fiasko i alt hvad jeg gør og præsterer.

Det er fint nok at være kreativ og nytænkende og dygtig til sit håndværk, men jeg føler mig kronisk tynget af min egen vægt.

Jeg har været forbi et par psykologer som har kunnet fortælle mig at mit selvværd er lavt, at jeg skal lære at tro på hvad jeg siger og mener og gør.

Men efterhånden føles det lidt som om jeg er ude i en slags selvpineri hvor jeg bliver ved med at lave det her der føles som det rgitige, men hvor jeg hele tiden er i tvivl om mit eget værd og min kunnen og min fremtid.

Så, da tårerne og snotten idag blev tørret væk og jeg fik et lille klarsyn (nede hos min garndame ironisk nok) tog jeg hjem og gennemsøgte nettet, som så mange gange før for uddannelser som ville være right down my alley.

Og så fandt jeg Digital design og Kommunikation og jo mere jeg læste og søgte rundt og gjorde ved, jo mere var der noget som klikkede indeni mig.

Måske skulle jeg bare fjerne mit fokus fra det her tekstilhelvede og kaste min kærlighed på det digitale.

Det mit spørgsmål drejer sig om er, om der er nogen herinde som kender til uddannelsen, selv har taget den, selv "døjer" med uddannelses-frustrationer og kan klappe mig på håret gennem skærmen og give mig et spark i røven når der er brug for det?

Håber i kan hjælpe med at minimere mine dramatiske tårescener (tror i grunden min stakkels kæreste snart løber tør for kram og peptalks)

På forhånd tak :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mulan

Jeg kender desværre ikke noget til den nye uddannelse du tænker på, men jeg har bare et enkelt indspark mht. selvværd og det at spurte rundt til forskellige uddannelser.

Jeg tror helt sikkert på, at du lige nu føler, at noget har "klikket" for dig og du tænker "yes, det her er bare mig!", men umiddelbart, så lyder det mere som om, at du er godt i gang med at lave undvigelsesstrategier, fordi du har dette lave selvværd og i stedet for at arbejde med selvværdet, så kaster du din opmærksomhed videre på noget nyt og noget andet - fordi det så lige tager opmærksomheden fra det du måske BURDE fokusere på.

Jeg har en mistanke om, at du har en rigtig led lille selvværdsnisse. Selvværdsnissen flytter med. Det nye bliver også gammelt og kendt og rutine. Når det sker, så vil du få samme følelse igen. Du vil igen søge at aflede din opmærksomhed fra det, der gør ondt og vil så opsøge nye ting og oplevelser for at få et pusterum fra ham nissen, der sidder og hvisker grimme ting til dig.

Jeg tænker, at det umiddelbart ville være rigtig trist, at afbryde en uddannelse, som du har været SÅ glad for, fordi du ikke har fået arbejdet med selvværdet og troen på dig selv.

- Jeg kender det også fra mig selv. :kys::kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Petrine-

Jeg kender til begge uddannelser, og DDK er jo kun nyttigt for dig, hvis du har en ide om hvad du vil bruge det til i forhold til tekstilen. Det er ikke en uddannelse jeg ville bero på at kunne bruge alene (til ret meget), forstået på den måde, at du ikke får de store datalogiske kunskaber, det handler mere om kommunikation digitalt. Typisk af de kundskaber eleven har på bachelorniveau.

Jeg kan se mange muligheder som selvstændig tekstilformidler med en DDK, men ikke for en med lavt selvværd.

Problemet med tekstilfagene er jo at de i stor stil (i hvert fald i skabende ende) lægger op til selvstændig virksomhed. Danskere har traditionelt en lønmodtageridentitet, som kan være svær at ryste af sig, og som i øvrigt betyder at vi lægger meget af vores faglige selvværd i om vi kan få et job, snarere end om vi er gode til det.

Du er jo god til det med tekstil, ellers var du slet ikke kommet ind på tekstilformidleruddannelsen, mig bekendt. Du har snart gennemført. Er der ikke noget i den præstation, der kan hive dit selvværd lidt op? Hvis ikke, så tror jeg jeg ville bruge tiden og pengene på mere psykologhjælp i stedet for mere uddannelse. I hvert fald lige nu. Dit dårlige selvværd har jo en rod, og uden at du behøver at fortælle om det her, så tænker jeg, om du overhovedet har fundet frem til den? Hvad stopper dig? Hvad drømmer du om at lave i dit arbejde?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PowderPuff

Lad mig starte med at sige: Du har ret!

Men tilføje, at jeg netop godt ved at det er ham selvværdsnissen der spiller mig et puds. Han har altid gjort det og vil nok altid gøre det. Jeg har flere gange prøvet at gøre noget ved det, (psykologtimer, gruppeterapi) som jeg må sige har hjulpet men altså ikke har fuldstændig "kureret" mig.

Jeg vender ikke den anden kind til og lader nissen sejle sin egen sø. Jeg gør noget aktivt for at sende ham på langtidsophold meget langt væk.

Men jeg kan mærke, at der hvor han er stærkest er netop i mit fag. Og jeg ved at det er der mange der kender til, men for mig hæmmer det mig mere end godt er. Jeg ved ikke om at vælge en anden retning er at flygte, men jeg så det som en mulighed for at have et fastere greb i en base jeg følte mig mere sikker i.

DD og kommunikation er ikke fuldstændig nyt for mig. Jeg ved jeg kan finde ud af det og at, fordi der er håndgribelige begreber for "rigtig og forkert" og at man kan læse sig til det, vil stille mit kontrolvæsen tilfreds.

I designverdenen bestemmer man selv hvad der er rigtigt og forkert (eller andre bestemmer det for dig) og det hele er så usikkert.

Det jeg måske i virkeligheden er brug for er mere kontrol. Fordi jeg som menneske føler mig mest sikker der.

Hov, og så er det ikke fordi jeg dropper denne uddannelse frem for DD og kommunikation. Den jeg tager nu er en BA og DDK er en kandidat til BA'en. Så egentlig er det en forlængelse men med et tvist :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PowderPuff
Jeg kender desværre ikke noget til den nye uddannelse du tænker på, men jeg har bare et enkelt indspark mht. selvværd og det at spurte rundt til forskellige uddannelser.

Jeg tror helt sikkert på, at du lige nu føler, at noget har "klikket" for dig og du tænker "yes, det her er bare mig!", men umiddelbart, så lyder det mere som om, at du er godt i gang med at lave undvigelsesstrategier, fordi du har dette lave selvværd og i stedet for at arbejde med selvværdet, så kaster du din opmærksomhed videre på noget nyt og noget andet - fordi det så lige tager opmærksomheden fra det du måske BURDE fokusere på.

Jeg har en mistanke om, at du har en rigtig led lille selvværdsnisse. Selvværdsnissen flytter med. Det nye bliver også gammelt og kendt og rutine. Når det sker, så vil du få samme følelse igen. Du vil igen søge at aflede din opmærksomhed fra det, der gør ondt og vil så opsøge nye ting og oplevelser for at få et pusterum fra ham nissen, der sidder og hvisker grimme ting til dig.

Jeg tænker, at det umiddelbart ville være rigtig trist, at afbryde en uddannelse, som du har været SÅ glad for, fordi du ikke har fået arbejdet med selvværdet og troen på dig selv.

- Jeg kender det også fra mig selv. :kys::kys:

Lad mig starte med at sige: Du har ret!

Men tilføje, at jeg netop godt ved at det er ham selvværdsnissen der spiller mig et puds. Han har altid gjort det og vil nok altid gøre det. Jeg har flere gange prøvet at gøre noget ved det, (psykologtimer, gruppeterapi) som jeg må sige har hjulpet men altså ikke har fuldstændig "kureret" mig.

Jeg vender ikke den anden kind til og lader nissen sejle sin egen sø. Jeg gør noget aktivt for at sende ham på langtidsophold meget langt væk.

Men jeg kan mærke, at der hvor han er stærkest er netop i mit fag. Og jeg ved at det er der mange der kender til, men for mig hæmmer det mig mere end godt er. Jeg ved ikke om at vælge en anden retning er at flygte, men jeg så det som en mulighed for at have et fastere greb i en base jeg følte mig mere sikker i.

DD og kommunikation er ikke fuldstændig nyt for mig. Jeg ved jeg kan finde ud af det og at, fordi der er håndgribelige begreber for "rigtig og forkert" og at man kan læse sig til det, vil stille mit kontrolvæsen tilfreds.

I designverdenen bestemmer man selv hvad der er rigtigt og forkert (eller andre bestemmer det for dig) og det hele er så usikkert.

Det jeg måske i virkeligheden er brug for er mere kontrol. Fordi jeg som menneske føler mig mest sikker der.

Hov, og så er det ikke fordi jeg dropper denne uddannelse frem for DD og kommunikation. Den jeg tager nu er en BA og DDK er en kandidat til BA'en. Så egentlig er det en forlængelse men med et tvist

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
PowderPuff
Jeg kender til begge uddannelser, og DDK er jo kun nyttigt for dig, hvis du har en ide om hvad du vil bruge det til i forhold til tekstilen. Det er ikke en uddannelse jeg ville bero på at kunne bruge alene (til ret meget), forstået på den måde, at du ikke får de store datalogiske kunskaber, det handler mere om kommunikation digitalt. Typisk af de kundskaber eleven har på bachelorniveau.

Jeg kan se mange muligheder som selvstændig tekstilformidler med en DDK, men ikke for en med lavt selvværd.

Problemet med tekstilfagene er jo at de i stor stil (i hvert fald i skabende ende) lægger op til selvstændig virksomhed. Danskere har traditionelt en lønmodtageridentitet, som kan være svær at ryste af sig, og som i øvrigt betyder at vi lægger meget af vores faglige selvværd i om vi kan få et job, snarere end om vi er gode til det.

Du er jo god til det med tekstil, ellers var du slet ikke kommet ind på tekstilformidleruddannelsen, mig bekendt. Du har snart gennemført. Er der ikke noget i den præstation, der kan hive dit selvværd lidt op? Hvis ikke, så tror jeg jeg ville bruge tiden og pengene på mere psykologhjælp i stedet for mere uddannelse. I hvert fald lige nu. Dit dårlige selvværd har jo en rod, og uden at du behøver at fortælle om det her, så tænker jeg, om du overhovedet har fundet frem til den? Hvad stopper dig? Hvad drømmer du om at lave i dit arbejde?

Jeg ved hvad min lave selvværd bunder i. Og jeg ved at det handler faktisk mere om mit værd som mennesker end det handler om hvad det er jeg kan fagligt.

Mine flotte udtalelser og karakterer fortæller fint hvad jeg kan fagligt. Men når man hele tiden banker sig selv i hovedet for at være dygtigere end én selv, så bliver det skruen uden ende.

Som jeg også har skrevet til Amluan har jeg brugt penge på psykologtimer og gruppeterapi. Men, at det ofte er i mit faglige hvor jeg ikke erkender mit værd. Derfor føles det efterhånden som selvpineri at blive ved med at overbevise mig selv om at det er det her jeg skal.

Det der stopper mig, er som du selv siger, det med at min fremtid er usikker. Jeg har ikke noget konkret sted at placere mine kundskaber. Ved ikke helt præcist hvad det er jeg vil. Men jeg ved hvad jeg ikke vil.

Selvstændig virksomhed er slet ikke for mig. Jeg er ikke iværksætter typen. Men jeg ville gerne stå bag en, med de egenskaber og være med som drivkraft.

Jeg er ikke ledertypen men er god til at komme med idéer, skabe overblik og være motiverende.

DDK tænkte jeg var en mulighed for at skabe overblik, kontrol, og være med i noget hvor jeg ikke selv stod med alt selv??

(Mine svar er lige så forvirrende som mine tanker, så bær over med mig i denne tid) :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wunder8

Jeg begyndte på DDK og droppede ud efter to måneder. Det er en uddannelse rettet *meget* mod design og webarbejde: Du skal lære at kode, du skal lære at programmere og du skal lære at opfinde et problem, du derpå skal opfinde en designløsning på. Derudover har du div. fag om online-retorik og kommunikation - det var dét, jeg synes var spændende, men det lyder ikke som dit interesseområde. Desuden skal du indstille dig på at bruge seriøst mange timer i skolen, da man har undervisning næsten alle ugens dage, og næsten udelukkende i form af gruppearbejde. ITU er et superfedt sted med rigtigt mange ressourcer, men sæt dig grundigt ind i uddannelsen inden du søger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Wesretkau
Ved ikke helt præcist hvad det er jeg vil. Men jeg ved hvad jeg ikke vil.

Her vil jeg sige til dig hvad min NLP-terapeut engang sagde til mig; du er nødt til at vide hvor du vil hen før du kan planlægge rejsen.

Prøv at forestille dig at du går ind i billetsalget på en station.

"Hej, jeg vil gerne købe en billet."

"Så gerne. Hvor vil du hen?"

"Ja, jeg vil i hvert fald ikke til Køge."

"O...kay. Men hvor vil du hen?"

"Jeg vil altså heller ikke til Ringsted, så meget ved jeg!"

Det får man ikke meget billet ud af. Sådan er det også i livet. Hvis du har en meget, meget klar idé om hvad du vil med den anden uddannelse, så go for it. Men hvis du bare har en vag idé om at du 'nok kan bruge den', så er det med at finde ud af til hvad, og hvordan.

En god øvelse kan være at forestille sig hvordan du ønsker at leve når du bliver 50. Hvis du skal opnå det, hvordan skal dit liv så se ud når du er 40? Og 30. Og hvordan skal du strikke din uddannelse sammen så det bliver muligt?

Og endelig så skal du sparke din selvværdsnisse godt og grundigt i rumpetten hver gang han står der. Min psykolog brugte et sindbillede på de der negative tanker (nej, jeg dur heller ikke til noget, der er ingen der gider mig, jeg er ikke noget værd, o.s.v.) at de var som et kobbel bidske rottweilere. Og så måtte jeg ellers finde ud af hvad jeg kunne sende efter disse rottweilere når de dukkede op.

Det har taget tæt på to år, men rottweilerne er lige så småt holdt op med at stå i kø og jagte mig ned af det forbistrede, veltrådte spor, hvor jeg kan gå fra at se lyst på fremtiden til at synes jeg er så lidt værd at jeg ikke burde eksistere i løbet af 5 minutter (nej, bogstaveligt talt, jeg har timet det).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
lhj9000

Jeg arbejder med Branding og digital design hos Whodesign og har selv læst både grafisk designteknolog, digital konceptudvikling og cand.it i interaktive digitale medier. Jeg tror man altid selv er med til at forme sin uddannelse ved at vælge hvor man lægger fokus. men tag en snak med en studievejleder på fra uni eller dit erhvervscenter. 

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MA24

Du vil ikke fortryde at starte på ITU. Jeg er netop startet der på kandidaten Digital Innovation og Management, og kan på alle punkter sige, at det er det bedste der er sket for mig. Godt nok arbejder jeg med markedsføring og kompensation ved flyforsinkelse, men man kan stort set få job hvor end man har lyst, når man kommer fra ITU. 

Man kan mærke, når man går derude, at virksomheder virkelig står på række for at headhunte dig, når du endelig bliver færdig. 

DDIT lyder også som en fed linje, kender flere der går på den. Vi skal på 3. semester også havde et kursus hvor vi bliver samlet alle tre kandidat linjer og skal arbejde på tværs af i teams.

Uanset hvilken uddannelse du kommer fra, har du aldrig prøvet noget som ITU.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind