Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Gaest

Vores alle sammen(s)?

Recommended Posts

Gaest

Siger man: "Vores alle sammens XXXX" eller "vores alle sammen XXXX" ... ? Eller fungerer det i virkeligheden slet ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg ville sige alle sammens fordi det er genitiv/ejefald. Den anden udgave er noget rod.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gaest
Jeg ville sige alle sammens fordi det er genitiv/ejefald. Den anden udgave er noget rod.

Hm, ja. Det var også mit argument for at skulle skrive det med s, men jeg er usikker på, om man må bøje "sammen" i genitiv? Men mon ikke det går, når nu det i denne form er en personangivelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Hm, ja. Det var også mit argument for at skulle skrive det med s, men jeg er usikker på, om man må bøje "sammen" i genitiv? Men mon ikke det går, når nu det i denne form er en personangivelse.

Jeg er enig i, at det ser lidt underligt ud, hvis man begynder at tænke over det. Men der er ingen tvivl om, at det er det man siger (altså med -s på begge dele). Det er vel sådan lidt hygge-talesprogsagtigt. Man ville næppe overhovedet bruge det udtryk, hvis man skulle skrive noget meget højtideligt.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen andre udtryk, hvor man laver sådan en dobbelt genitiv :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
egernunge
Jeg kan ikke lige komme i tanke om nogen andre udtryk, hvor man laver sådan en dobbelt genitiv :)

Man gør også med begge/begge to: Det var vores begges/begge tos idé, fx. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...