Lobbe

roaccutan/isotretinoin hudkur

Recommended Posts

Lobbe

#CHSimonsen

Ja, jeg er ca. 2,5 måned inde i kuren, og indtil videre er det forsat kun værre siden start. Jeg er begyndt at få mange store ømme urenheder, og var for få dage siden ved lægen igen.

Der fik jeg udover en optrapning af medicinen også endnu en omgang antibiotika, samt noget duppe-væske kaldet "Dalacin".. hele denne omgang blev dyr!! 604kr. :(

Jeg synes også det er hårdt psykisk.. jeg ser mig lige i spejlet inden jeg tager af sted hver morgen, og siger til mig selv "glem andres mening, det kan kun blive bedre" Men jeg synes det er svært efterhånden :-(

men lægen sagde ellers det gerne skulle blive bedre hen mod jul... men nu har jeg gået til læge i 1,5 år og hver gang fået nye dumme midler, som aldrig har hjulpet hvor lægen har sagt "det her virker næsten hver gang" Så jeg har virkelig ikke den store tiltro til dem længere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
mastermind

Hej Lobbe (=

Jeg har haft det præcis på samme måde når jeg skulle ud af døren, hvad tænker folk om en og sårn og jo det er hårdt, men du bliver nød til at tænke positivt og lad for guds skyld vær med at tænke på hvad folk måske tænker om dig, da det bare gør dig utilpas og paranoid.

Hver gang nogen kommer med en bemærkning til mig, så siger jeg inden i mig selv "vil du ked af det hele dagen eller vil du være glad hele dagen". og så begynder jeg at tænke positivt (=

Jeg har taget iso i 2 måneder præcis (=

Jeg er totalt redface

min læber er mega tørre

min hals er tør

jeg får blodnæse hele tiden

hvis jeg rører mit fjæs, så ryger der bogstavlig talt hud af og der kommer en form for væske, ja og blodrød )=

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
mini-meee

Uh, har også været på den kur - tror jeg har været på dem alle sammen, da jeg har lidt af akne on/off de sidste 14 år :trist:

Men for 2 år siden besluttede jeg mig at nu gad jeg ikke ligne en teenager mere, koste hvad det vil. Så jeg gik til lægen og prøvede først tetracyklin, der ikke rigtig virkede. Så henviste hun mig til en hudlæge, der udskrev isotretinoin, som jeg ikke virkede. Efter nogen overvejelser gik jeg med til at prøve en kur til med isotretinoin og det er jeg SÅ glad for at jeg gjorde.

Det er det bedste, der er sket for min hud ever :love: Den blev så fin og glat af det, nu lider jeg kun af ar efter de mange års akne, men det er altså til at leve med.

Jo, der er bivirkninger, men jeg synes at blev god til at være opmærksom på dem. Altså, ikke overanstrenge mig for meget - når jeg var på shoppingture med veninder eller familien så sagde jeg rent ud til at nu skal vi sidde ned, for jeg er blevet træt i kroppen - jeg har tidligere haft kyssesyge og jeg syntes faktisk at det var samme type træthed, somom mine indre organger pludselig vejede 20 kg hver.

Med hensyn til alkohol, så fik jeg af vide fra start af at det var maks et glas vin om ugen, så jeg prøvede at undgå det. En aften hvor jeg med arbejdet i byen fik jeg dog en 3-4 glas og der var kontant afregning dagen efter; jeg havde det SÅ dårligt, så jeg svor ikke at drikke igen mens jeg var på kuren. Og det overholdt jeg også og siden havde jeg ikke problemer.

Jeg var åben over for de nærmeste venner og familie med at jeg medicinen og hvorfor og de har støttet mig hele vejen. Til dem, der ikke vidste jeg fik medicinen og spurgte hvorfor jeg ikke drak alkohol, så sagde jeg bare at min lever var overbelastet. Men nogen gange fortalte jeg også sandheden og jeg faktisk overrasket over hvor mange, der har prøvet det samme.

Jeg brugte Beauté Pacific's creme til tør hud og for s*tan det hjalp! Min hud var som jeres også meget øm og kunne ikke tåle berøring, men efter jeg skiftede over til Beauté Pacific, så var jeg ikke så generet mere. De har også en ansigtsrens, som jeg brugte om aftenen og så på med cremen bag efter.

Til sidst vil jeg sige at det er altså den fedeste fornemmelse, når folk omkring én kommer hen og siger, hvor er din hud altså blevet pæn :kys:

Jeg skal til kontroltjek i Januar og forhåbentlig har hudlægen ikke nogen kommentarer :glad:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hop-sa-sa

Jeg er nu på dag 10 i behandlingen, og med fare for at jinxe det, så synes jeg allerede, at min hud er blevet lidt klarere. Dog kan jeg forstå, at mange først oplever det frygtede "initial breakout" efter et par uger, så jeg tør ikke håbe for meget.

Det skal så lige siges, at de sår, jeg havde fra før jeg startede behandlingen er meget, meget langsomme om at hele op. Og mine læber er allerede totalt smadrede. De sprækker, svider og gør ondt.

Min hud i ansigtet skaller forfærdeligt, men jeg har også i forvejen tendens til meget tør hud om vinteren.

Alt i alt ikke så slemt indtil videre, som jeg kunne have frygtet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
NCool

Hej, jeg har lige startet på kuren for 3 dage siden. Er ikke så bekymret for at min hud bliver tør, plejer den normalt at være om vinteren. Det er mere det med alkohol og leveren, da jeg tit er i byen :b

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
ku86

Hej Lobbe,

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, hvordan det går med dig?

Jeg har selv taget Isotretinoin i 21 dage nu og oplever de samme bivirkninger som dig. Min akne er blevet meget forværret, har aldrig set så grim ud før og gemmer mig hjemme. Har ærlig talt mest lyst til at stoppe. Det skal lige siges at min akne er kommet meget pludselig, inden for det sidste halve år og det undrer mig meget at min hudlæge så hurtigt har givet mig kuren.

Gad vide om det kunne være klaret med en creme og jeg kunne være sluppet for denne opblomstring. Min hage og overlæbe er et stort rødt/lilla mærke og frygter så meget for ar :/

Jeg startede op med 2x 20 mg, men på grund af voldsomme bivirkninger efter 10 dage - min pande og kinder hæver op med et brændende, kløende og rødt udslæt, anbefalede min egen læge (hudlægen har haft juleferie) at jeg satte dosisen ned til 20 mg. Når jeg tager 2 piller får jeg dagen efter 2-3 nye bumser og når jeg nøjes med 1 pille, får jeg kun 1-2 nye bumser. Er det normalt?

Jeg er meget fortvivlet og forvirret. Håber at høre fra dig og måske andre med samme erfaring eller gode råd.

På forhånd tak :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Danya22

Det har været dejligt at læse jeres indlæg med hver jeres erfaring i bagagen :)

Jeg er startet på iso den 20 dec. og har siden ikke oplevet hverken tørrelæber eller tør hud - er det ganske normalt?

Desuden blev min hud en smule klarer de første to uger, men små bitte bumser kan godt dukke op engang imellem - men er godt indstillet på at huden kan forværres til det væreste!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Danya22

Lobbe:

Der er ikke nogen grund til at overveje at stoppe disse piller - de er hamrende effektive til trods for de hårde bevirkninger.

Jeg kender en del, der har taget dem, hvor de i de første par måneder lignede noget der var løgn, men pludselig 4 og 5 måned ændrede det sig markant.

Vi reagere alle forskelligt på pillerne, og det er igen ganske normalt at du har fåret udslæt mv.

Hold hovedet oppe, for det bliver pænere og pænere jo længere man kommer hen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Danya22

Hov, svaret ovenfor er til ku86 :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Lobbe

Jeg har snart været i gang i 4 måneder nu, og det bliver kun værre og værre :(

Har tid ved hudlægen om 1,5 måned, men jeg bliver nødt til at kontakte ham noget før, for at høre hans mening...

Jeg fik i starten af december ud over pillerne både en antibiotikakur og en flaske med noget duppevand (Dalicin), hvortil han sagde det nok skulle se meget bedre ud til jul og nytår, men igen der var det kun blevet værre, og nu endnu værre!! :(

Synes snart jeg er så langt henne i forløbet, at jeg tvivler på at det hjælper noget!

Tænker bare på, hvordan mon det havde set ud, hvis ikke jeg havde valgt kuren, om det så var bedre eller værre :S

Tror ikke rigtigt på noget som helst medicin længere, da jeg snart har prøvet alt mod svær akne, og brugt tusindvis af kroner på det medicin!!!

Er meget pessimistisk for tiden! Hader at tage i skole, og gå ud af hjemmet i det hele taget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind