Lobbe

roaccutan/isotretinoin hudkur

Recommended Posts

hop-sa-sa

Jeg afventer stadig svar på blodprøverne. Jeg har altid lidt af for lavt hæmaglobinniveau, så jeg kan godt være bekymret for, om jeg overhovedet må påbegynde kuren. Men nu må jeg se. Sværhedsgraden af bivirkningerne lader til at veksle meget fra person til person. Hvad fik I at vide mht. Alkohol?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
caje01

Hej.

Hvor er det rart at høre andres meninger, jeg er selv på iso... kuren. Min dosis er 20 mg 1 x dagligt i 100 dage og that's it.

I får lige min erfaring:

Jeg startede på pillerne d. 27 august, fik efter en uge tørre læber, dem holder jeg fugtige med læbe creme fra Avene, smører dem ca hver 2. timer. Min hud blev ret hurtig pæn, fik ikke det store tilbagefald, dog fik jeg for 1 måned siden problemer med rødme og voldsom kløe! Min hud var også fedtet. Jeg fandt frem til at jeg skulle rense mit ansigt om morgenen i badet med ansigtsvask Matas Vaskegel og efterfølgende smørring med Matas Dagcreme 80 ml - Matas Webshop.

Mht til alkohol har jeg fået at vide at jeg må tage et glas rødvin i ny og næ, men ikke voldsom druk. Var i byen i fredags og fik 3 mokai og en masse vand, vil i mene det er for meget? Hvor meget har i indtaget på en aften? Har i fået af vide hvor lang tid efter i ikke må drikke? jeg er blevet oplyst om 2 måneder...

Er der nogle af jer der har prøvet at tage solarie mens i har været på pillerne?

Pillerne har helt klart hjulpet, jeg får en gang i mellem en bums, men slet ikke med "pus" i, de er ret tørre. Jeg har 25 piller tilbage.

Jeg fik ikke taget nogen blodprøve inden jeg gik igang, men har lige fået taget en blodprøve, og alle tal var normale :)

Mht ømme muskler må jeg melde mig ind på banen. Døjer med ondt i lænden når jeg har mit lort, og det bliver helt klart forstærket mens jeg har været på pillerne. Jeg har også store problemer med mine hofter, jeg startede tidligere på året med at løbe, og har også løbet 5 km flere gange, men nu kan jeg ikke løbe fordi jeg har ondt i hofterne. Og når jeg har siddet for længe på en stol gør det voldsomt ondt hofterne!

Jeg håber det går godt for jer andre med pillerne, og håber på mine svar jeg har skrevet løbene i indlægget :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hop-sa-sa
Alkohol bør man begrænse indtaget af, for ens lever er på rigeligt arbejde i forvejen med isotretinoinen. Men et glas rødvin til maden i ny og næ og et par enkelte bumleture går snildt.

Min læge sagde direkte, at jeg skulle tage mig et glas rødvin til juleanden og skåle nytåret ind i champagne, og at det i øvrigt var helt fint hvis jeg kiggede rigeligt dybt i snapsen til julefrokoster :-D Så længe man ikke drikker sig i hegnet torsdag, fredag og lørdag hver eneste weekend.

Fiiiiint! Det ER jo en lidt "hård" tid at gå i møde på alkoholsiden, og ville sgu være ked af at skulle afstå til samtlige julefrokoster + nytårsaften.

Dog er det jo et fint incitament til at blive seriøs med træningen igen - selvfølgelig under forudsætning af, at jeg ikke bliver for hårdt ramt af de berygtede muskel/ledsmerter :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
caje01

Det lyder dejligt, så kan jeg nyde min julefrokost, og nytårs aften. Der er jeg godt nok færdig med at tage pillerne (slutter start december), men må jo hellere være på den sikre side :)

Er der nogle der har fået at vide hvor længe man skal vente med at drikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hop-sa-sa
Altså, jeg var til en enkelt julefrokost hvor jeg fik drukket mig helt i hegnet, men ellers holdt jeg mig til et par genstande og det fungerede fint og gav ikke udslag på mine blodprøver. Jeg drikker normalt ikke, så det var ikke noget problem for mig at overholde det.

Nej, det er jo også til at have med at gøre. Jeg flyttede til Kbh fra Jylland for et halvt års tid siden, og bruger meget tid på at udforske byen - og at gå ud involverer nu ofte alkohol, men nu behøver man jo ikke drikke sig fra sans og samling hver gang :) December plejer bare at være hårdere for leveren end alle andre måneder, så jeg skal helt sikkert tænke over det. Men nu må vi se, hvad lægen siger. Jeg venter stadig på svar på blodprøverne. Der er gået en uge i dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hop-sa-sa
Hvilken hudlæge har du valgt?

Jeg kan faktisk ikke huske, hvad han hedder, men klinikken ligger på Frederikssundsvej på Nørrebro.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Polit

Mht. solarie når man tager pillerne, så lad for guds skyld være! Der er bare ingen grund til at risikere hudskader og skoldninger af ren forfængelighed.

Jeg var på kuren fra februar til og med juni måned, og jeg blev meget nemt rød resten af sommeren. Jeg kunne ikke drømme om bevidst at lægge mig ind i et solarie kun for at blive brun. Når det er sol og sommer er det en lidt anden situation, for man kan jo ikke holde sig indendørs hele sommeren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mynthe.

Hej

Jeg vil gerne dele mine erfaringer og svare på spørgsmål, husker selv hvor meget jeg reseachede inden jeg startede på kuren.

Jeg skal til og igang med den sidste måned - så har jeg også taget isotretinoin i 7½ mdr.

Jeg må sige, at jeg indtil videre er MEGET tilfreds med, at jeg sagde ja. Det har virkelig ændret mit liv til det bedre, og det er så dejligt ikke at skulle tænke på, hvordan ens hud nu ser ud i morgen.

De første to måneder var virkelig ikke sjove. Min hud gik helt amok, og jeg fik mange bumser samtidig med, at min hud skallede og så virkelig forfærdelig ud. Efter en tur på festival hvor jeg holdt pause fra medicinen gik det dog bedre, og aknen har sådan set været væk siden og er blevet mindre og mindre tør. I dag kan ser min hud faktisk ok ud, makeuppen sidder ikke perfekt, men det er klart okay.

Jeg har ikke oplevet bivirkninger bortset fra tør hud og læber - har haft lidt ondt i ryggen men er ikke klar over, om det skyldes isotretinoin eller bare overbelastning.

Jeg har været ved to forskellige hudlæger, da jeg flyttede under behandlingen. Den første sagde INGEN alkohol overhovedet, og var meget streng med blodprøver og prævention. Den sidste (og nuværende) har sagt, at alkohol er helt okay, og at det ikke påvirker leveren mere end hos folk der ikke er på isotretinoin (hvilket vel også er rigtigt, men leveren er jo på overarbejde i forvejen). Jeg har dog drukket med i løbet af de sidste par måneder, da jeg er startet på studiet, og mine blodprøver har stadig været fine.

Det var vist lige, hvad jeg kunne finde på. Held og lykke til alle jer, der skal til at starte nu, eller som jeg selv stadig er igang. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
CHSimonsen

Hej Lobbe

Jeg har først ser dit indlæg nu.

Jeg vil bare sige, at jeg lige er startet på kuren(dag 7) og har kun haft positiv respons på middel.

Dog kan jeg mærke, at mine læber er begyndt at tørre en lille smule ud. Hvordan har du haft det med kuren? Har det hjulpet på dig? Hvordan er det, at være omkring 2 måneder(antager jeg) inde i kuren?

Mvh.

Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
bruger1994

Hej med jer, fedt at folk deler ud af sine erfaringer! :)

Jeg startede på kuren for 6 uger siden og må sige jeg synes det er hårdt..

De første to uger skete ingenting men derefter er jeg begyndt at slå utrolig meget ud. Bivirkningerne (tør hud, tørre læber og muskel- og ledsmerter) er til at leve med. Men jeg synes det er rigtig hårdt psykisk pga. huden og er så småt begyndt at tvivle på kuren. Min læge har givet mig Clindoxyl ved siden af da jeg var meget ked af min hud, men det hjælper ikke rigtig. Håber virkelig det snart begynder at gå den rigtige vej - det er ikke til at holde ud!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind