Jump to content
Velkommen til DinDebat
Carry

Hjælp til små huslige gøremål - ok?

Recommended Posts

Felicia
Jeg skrev, at jeg talte for at mine børn og min familie ikke arbejder sort og jeg har ikke kendskab til, at vi har gjort det. Jeg har gennem årene spurgt hver eneste barnepige, om de ville betale skat af deres løn og indhentet mig den oplysning fra myndighederne, at det er barnepigens ansvar og ikke mit at sørge for.

Faktum er, at vi ikke havde haft nogen barnepige, hvis vi havde forlangt, at der blev betalt skat af lønnen - og det ikke er op til mig at forlange dette, men det unge menneskes ansvar. Du har jo sikkert osse læst, at vi i de sidste mange år har haft en aupair og derfor er der 100% orden i vores børnepasning. Og da sikkert osse læst, at vi har brugt barnepige gennem et bureau, hvor der kom et girokort til betaling - der er blot ikke mange bureauer, der tilbyder den mulighed. Desværre - for det sikrer pigerne ordentlige forhold og at reglerne følges.

Bortset fra det, så synes, jeg at du glemmer at gå efter bolden her!

70 kr. er mig bekendt over, hvad unge under 18 år får som 'mindsteløn'. En løn svarende til arbejde i Bilka/Bageren og lign. ville fint være acceptabelt for os som forældre og i sidste ende er det vores valg, om vores børn har arbejde eller ikke og under hvilke forhold/vilkår, da vi har forældremyndigheden over dem til de fylder 18 år.

Når du kommer med udtalelser i denne tråd, der ikke harmonerer med nogle af dine tidligere udtalelser, bliver jeg jo nødt til at kommentere det for at forstå hvad du egentlig mener. Du har selv, på et tidspunkt oplyst, at du gav 60 kr i timen til en barnepige, der var over 18, fordi hun ikke ville betale skat. I mine øjne er der ingen forskel på om man selv arbejder sort. Eller om man bidrager til at andre gør det. Man KAN jo vælge at sige at man kun vil ansatte pigen, hvis der svares skat. Det ER jo faktisk ulovligt i danmark at ansætte sort arbejdskraft.

Der er forskellige timesatser for unge under 18 år alt efter hvilket erhverv de arbejder under...... Og unge under 18-årige, der beskæftiger sig med erhvervsrengøring har krav på mere end 70 kr.

Det er min erfaring at de fleste voksne gerne vil have den løn, de har krav på. Det samme bør vel gælde selvom man er under 18 år. Jeg synes i hvert fald det er betænkeligt at man, som forældre, vil acceptere at børnene går for en lavere løn end de har krav på. Der er altså stor forskel på at arbejde i et bageri og gøre rent. Også lønmæssigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Når du kommer med udtalelser i denne tråd, der ikke harmonerer med nogle af dine tidligere udtalelser, bliver jeg jo nødt til at kommentere det for at forstå hvad du egentlig mener. Du har selv, på et tidspunkt oplyst, at du gav 60 kr i timen til en barnepige, der var over 18, fordi hun ikke ville betale skat. I mine øjne er der ingen forskel på om man selv arbejder sort. Eller om man bidrager til at andre gør det. Man KAN jo vælge at sige at man kun vil ansatte pigen, hvis der svares skat. Det ER jo faktisk ulovligt i danmark at ansætte sort arbejdskraft.

Der er forskellige timesatser for unge under 18 år alt efter hvilket erhverv de arbejder under...... Og unge under 18-årige, der beskæftiger sig med erhvervsrengøring har krav på mere end 70 kr.

Det er min erfaring at de fleste voksne gerne vil have den løn, de har krav på. Det samme bør vel gælde selvom man er under 18 år. Jeg synes i hvert fald det er betænkeligt at man, som forældre, vil acceptere at børnene går for en lavere løn end de har krav på. Der er altså stor forskel på at arbejde i et bageri og gøre rent. Også lønmæssigt.

Du har opdaget, at jeg ikke har haft held med den fremgangsmetode, som du gør dig så klog på? - nu skal diskutere mine forhold fremfor trådens emne. Og ingen er blevet tvunget til at arbejde for os - flere har såmænd ikke ønske at få løn, men hjælp til lektierne i retur (da vi begge er akademisk uddannede og har erfaring med undervisning og opgaveskrivning) og ja, jeg har tjekket hos myndighederne, at det var i orden at gøre det sådan.

Og du har opdaget, at vi i mange år har løst problematikken ved at have en aupair? Jeg synes, at du piller i noget, der overhovedet ikke kommer dig særlig meget ved, når man ser på trådens emne og det er da ødelæggende for diskussionen. Og at jeg ærlig talt på ingen måde skammer mig ved de måder, vi har behandlet vores barnepiger på trods af deres modvilje mod at oplyse til Skat (og ofte dermed SUstyrelsen) - da ansvaret er deres ifg. myndighederne og ikke mit. Og når folk åbenlyst ikke vil betale skat, jamen, så får man altså ikke en løn som ansat på vilkår med andre på arbejdsmarkedet og er man utilfreds? Så bliv hjemme.

Dét er jo ikke erhvervsrengøring - det er jo omdrejningspunktet. Jeg har beskæftiget mig med rengøring og dét er sørme noget andet end hjælpe til i et privat hjem med de ting, som TS nævner. For mig at se, så er det såmænd nok mere anstrengende at stå i en bagerbutik! Og bare roligt - jeg har tjek på mine børns forhold. Du behøver ikke fortvivle. Min datter er i fritidsarbejde ved siden af skolegangen - helt legalt og trives glimrende med det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jebus
Ja vi behøver ikke at være enige :)

Jeg har læst flere i denne tråd tale for at de synes 70 kr. var for højt. Det er i mine øjne det samme som at ville underbetale den unge. Og i mine øjne dermed udnyttelse.

Hvor har du læst det henne? Det er der ikke en eneste, der skriver i denne tråd.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
adagio

Jeg synes man skal aflønne hende med henblik på at hun selvfølgelig betaler skat. Sort arbejde er bare ikke i orden, heller ikke til barnepiger og den slags. Det sagt, så var lønnen som servicemedarbejder i Bilka i midten af 90'erne 38 kroner, så i dag er den vel knap det dobbelte. Omkring 70,- i timen...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...