Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Knud-a

Ord du ikke kan fordrage ?

Recommended Posts

trommer47
Det kommer vist an på hvor i Vestjylland. Jeg kender mange vestjyder, der siger det.

Ok så siger vi Nordvestjylland . ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
Når kvinders bryster bliver omtalt som patter.

Kvinder har brøster. En ko har patter.

Mennesket er et pattedyr. Pattedyr har patter.

Og bortset fra det, så er en kvindes bryster sammenligneligt med yveret og hendes brystvorter er sammenligneligt med patterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mh9000
Eller i Østjylland.

I Nordjylland gør vi! Jeg gør hvertfald og kender mange der gør det. Bruger dog lige så tit "om ugen". Jeg vælger bare det der lige passer bedst i situationen.

Jeg hader ordet "væde", af en eller anden grund krymper jeg mig hver gang jeg hører det. Det værste er dog alligevel når sjællændere siger "bedler" - for pokker, det staves billeder! Hvordan kan det bliver til "bedler" :D Og som andre i tråden forstår jeg heller ikke, hvorfor unik skal udtales på engelsk eller hvorfor euro udtales øjro.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
FallenAngel
Jeg hader ordet "væde", af en eller anden grund krymper jeg mig hver gang jeg hører det. Det værste er dog alligevel når sjællændere siger "bedler" - for pokker, det staves billeder! Hvordan kan det bliver til "bedler" :D
Jeg tror, det er samme fænomen som den sjællandske udtale af Pernille/persille, der bliver til Pernelle/perselle. Jeg forstår det absolut heller ikke. :forvirret Og det er grimt! :blush: (og forkert! :D)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Knud-a
Er det ikke helt almindelig standard i nogle dele af Jylland at sige "i ugen" i stedet for "om ugen"?

Hvis vi kommer ind på dialekter så vil jeg nok sige at nogle steder siger vi "i æ uge", også uden at være det man kalder "bondske" i sproget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
I Nordjylland gør vi! Jeg gør hvertfald og kender mange der gør det. Bruger dog lige så tit "om ugen". Jeg vælger bare det der lige passer bedst i situationen.

Jeg hader ordet "væde", af en eller anden grund krymper jeg mig hver gang jeg hører det. Det værste er dog alligevel når sjællændere siger "bedler" - for pokker, det staves billeder! Hvordan kan det bliver til "bedler" :D Og som andre i tråden forstår jeg heller ikke, hvorfor unik skal udtales på engelsk eller hvorfor euro udtales øjro.

Nej "vi" gør ikke. I hvert fald ikke nordenfjords. Jeg har kun set det herinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
El_Campeone

Helt enig!

Jeg har aldrig hørt/set det brugt af folk fra Vendsyssel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mh9000
Helt enig!

Jeg har aldrig hørt/set det brugt af folk fra Vendsyssel.

Nej nej beklager da mit åbenbart meget malplacerede "vi" - jeg skrev jo også bagefter at JEG hvertfald gør og kender mange der gør. Både hvor jeg kommer fra (vendsyssel) og hvor jeg bor nu er det altså et helt normalt udtryk. Så jo, nogle gør altså. "Vi" gør, og med "vi" mener jeg befolkningen i den by jeg kommer fra og den by jeg bor i nu..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frankenfrog

Alle ord, der er stavet forkert

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Nej nej beklager da mit åbenbart meget malplacerede "vi" - jeg skrev jo også bagefter at JEG hvertfald gør og kender mange der gør. Både hvor jeg kommer fra (vendsyssel) og hvor jeg bor nu er det altså et helt normalt udtryk. Så jo, nogle gør altså. "Vi" gør, og med "vi" mener jeg befolkningen i den by jeg kommer fra og den by jeg bor i nu..

Nå, men så kan vi da udlede, at du ikke bor i samme by som jeg eller i nogen af de byer, jeg har været i :-D

(og nej, jeg har ikke været i alle byer i Vendsyssel. Der er jo et par stykker - tøhø).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...