Jump to content
Velkommen til DinDebat
Knud-a

Ord du ikke kan fordrage ?

Recommended Posts

advocatus-diaboli

Godt nok ikke et ord, men en sætning: "Jeg skal være mor igen" - sagt af kvinder der får deres barn nr. 2.

Timeout, trunten! Medmindre dit første barn døde, og du dermed ophørte med at være mor, så skal du ikke være mor igen. Så skal du bare have et barn mere. Man kan ikke gøre noget igen, så længe man stadig er i gang med det første gang.

Og så er jeg heller ikke for glad for de der engelske artsy-fartsy titler, der er ved at snige sig ind i danske virksomheder - CEO, CFO, Controller, osv..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fullbeard

"FORDI"

Ordet er bare en dårlig undskyldning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Godt nok ikke et ord, men en sætning: "Jeg skal være mor igen" - sagt af kvinder der får deres barn nr. 2.

Timeout, trunten! Medmindre dit første barn døde, og du dermed ophørte med at være mor, så skal du ikke være mor igen. Så skal du bare have et barn mere. Man kan ikke gøre noget igen, så længe man stadig er i gang med det første gang.

Og så er jeg heller ikke for glad for de der engelske artsy-fartsy titler, der er ved at snige sig ind i danske virksomheder - CEO, CFO, Controller, osv..

Forestillingen om engelsk sprogs magiske egenskaber går vist tilbage til 70'erne, hvor marketing kom i vælten. Senere fulgte management og så pludselig grasserede det. Jeg kan ikke længere følge med, når de fremlægger planer, budgetter eller regnskaber i firmaet - de kunne lige så godt tale koreansk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli
"FORDI"

Ret beset er det vel først alle de ord som kommer efter "fordi" der kan være en dårlig undskyldning. "Fordi" er kun en dårlig undskyldning i sig selv, hvis hele sætningen lyder "bare fordi...".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
iver_684
"FORDI"

Tænker du ikke nærmere på ordet "MEN"

"Jeg er ked af at jeg kom til at knalde din kone, MEN hvis ikke hun havde været fuld og bundet så var det aldrig sket. Så i princippet er det Carlsberg og Randers Reb, der skylder dig en undskyldning" (taget fra comedy-kuren)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
Tænker du ikke nærmere på ordet "MEN"

"Jeg er ked af at jeg kom til at knalde din kone, MEN hvis ikke hun havde været fuld og bundet så var det aldrig sket. Så i princippet er det Carlsberg og Randers Reb, der skylder dig en undskyldning" (taget fra comedy-kuren)

Jeg tror, der hentydes til visse personer, der ikke argumenterer med, hvorfor en ting er en god ide og skal være på en bestemt måde. I stedet siger de blot "Fordi!" Underforstået "Fordi jeg har magt og det har du ikke!" Might makes right!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Det er nu en gammel historie. Jeg kan da godt huske da "produktionsteknikerne" lige pludseligt skulle hedde "Troubleshootere" (udtalt tråbelshutere) og det er da heller ikke helt nyt at en regnskabschef er blevet til en "General account manager".

Derimod er en projektkoordinator blevet til en "Tovholder" så der har engelsk ikke helt vundet (endnu). ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LaScrooge

Igen en vending: at investere i noget. En investering er en udgift som accepteres i forventingen om at den giver gevinst på lang sigt, dvs. at man ender med mere end man gav ud, gerne justeret for konjukturer o.lign.

Men i dag da "investerer" man i alt muligt bras, der taber støt i værdi fra et øjeblik det tages i brug. "Vi valgte at investere i et nyt TV", "jeg investerede i en robotstøvsuger", "jeg har valgt at investerere i en ferierejse i år."

Hvorfor? Er det sådan et slags retorisk trick folk bruger overfor sig selv for at berettige forbrug? Investering - det lyder søremer ansvarligt og overskuds- og overbliksagtigt. Investering er noget langsigtet og velovervejet. Vi har søremer overvejet både for og imod, inden vi investerede i den nye sofa/denne Cocio.

Måske er det et marketingsbegreb der er tænkt at skulle manipulere med folks underbevidsthed. "Vær fornuftig. Investér i dette nye, lækre 50" fladskærmsTV fra Phillips. Det koste kun 4999."?

Uanset oprindelsen til den nye brug, får jeg spat. Almindelige, forgængelige forbrugsgenstande er IKKE investeringer, for de stiger ikke i værdi og tjener ikke sig selv ind og mere til, ved salg.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
[...]

Men i dag da "investerer" man i alt muligt bras, der taber støt i værdi fra et øjeblik det tages i brug. "Vi valgte at investere i et nyt TV", "jeg investerede i en robotstøvsuger", "jeg har valgt at investerere i en ferierejse i år."

[...]

He-he ... det opfatter jeg nu bare som en uskyldig (om end ikke voldsomt morsom), når man bruger sådan et virksomhedsudtryk for private frådserier :lol:

Men jeg kan til gengæld godt få lidt knopper af, at folk partout skal sige: "Jeg har valgt at købe et fjernsyn" ... "Vi har valgt at tage på ferie på Mallorca" osv.

Hvorfor ikke bare: "Jeg har købt et fjernsyn" - det er vel underforstået, at du har "valgt" at gøre det. Men det stammer vist fra folkeskolen ... at man skulle vise, at det var et bevidst valg, at man kun havde skrevet om en bestemt del af emnet(?) :sarkasme:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sus69Dk

At "spoerge ind til"! Det udtryk forstaar jeg ikke, men jeg har nok ogsaa boet uden for Danmark i for lang tid til at forstaa det. Hedder det ikke bare "at spoerge om noget"? Hvornaar blev det til at spoerge ind til? For jeg synes ikke at jeg kan huske at det blev sagt saadan foer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...