Jump to content
Velkommen til DinDebat
Kesia

Julegavestop

Recommended Posts

Kesia
Og jeg vil godt mene at en 14 årig kan finde ud af at yngre søskende får gaver da de er yngre og de ikke selv får. Mine ved godt at livet ikke er et milimeter demokrati og ja, den 8 årige kan sagtens finde ud af at håndtere det, og den lille er helt ligeglad med hvad hendes bror får (og skal man endelig være milimeterdemokratisk så har de ældre jo fået gaver i årevis før de yngste blev født, og derfor stopper det så også før...)

Jeg synes ikke, det er et spørgsmål om milimeterdemokrati, men mere om at alle skal have en god oplevelse. De får jo sjældent det samme uanset hvad, og når det kommer til vores egne børn lægger vi ikke noget budget for hvad gaven skal koste, men fokuserer i stedet på, at de får noget, de ønsker sig/har brug for.

Desuden vil de ældre jo stoppe med at få gaver før de yngre selvom man venter til de er 18, så her lever milimeterdemokratiet i bedste velgående :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel

Men så er jeg nok mest på din søsters side - jeg vil helt sikkert mene, at en 14 årig bør kunne forstå en regel, der hedder gaver til 14 år på lige fod med at en 18 årig kan det, hvis det er det eneste issue.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kaslejne

Her er det 18 år, det stopper :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
SiSoLi

Da jeg var barn hed det 14 år, medmindre man holdt jul sammen, vi var mange nevøer og niecer. En 14 år kan altså godt forstå det, jeg har to yngre søskende og det var på ingenmåde et problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
livica

I min familie hed det 18 år, og jeg syntes altså som 18-årig, at det var rigtig træls. Nok mere fordi enkelte virkede, som om de var glade for at slippe!

Jeg synes, at idéen med, at man får fra dem, man er sammen med, er helt super! :gogo:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kesia
Men så er jeg nok mest på din søsters side - jeg vil helt sikkert mene, at en 14 årig bør kunne forstå en regel, der hedder gaver til 14 år på lige fod med at en 18 årig kan det, hvis det er det eneste issue.

Okay, så har jeg nok forklaret mig dårligt, for det er ikke et spørgsmål om at kunne forstå en regel, for det kan de formentlig langt tidligere end når de er 13-15 ("konfirmationsalderen"). Diskussionen hos os har mere gået på hvornår de er "voksne".

Min søster siger, at eftersom de "træder ind i de voksnes rækker", når de bliver konfirmerede, må det være dér.

Jeg mener, at når de fylder 18 er de myndige, hvilket vil sige lovmæssigt voksne, og kan derfor behandles som sådanne.

Grunden til, at jeg ikke er kommet med disse argumenter før nu, er, at jeg gerne ville høre jeres meninger om stridens kernespørgsmål uden at de var farvet af vores argumenter

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss_Guldager
Hvornår vil I mene, man er voksen nok til at man ikke længere skal have jule- og fødselsdagsgaver fra sine onkler og tanter? Når man når konfirmationsalderen, eller når man bliver 18?

Jeg spørger fordi mine søskende og jeg er ved at lave en aftale angående børnene, og vi kan ikke blive enige.

Herhjemme (eller dvs. jeg + søskende og fætre/kusiner) stopper man med at få julegaver + fødselsdagsgaver når man er blevet konfirmeret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Is-blomst

Herhjemme får alle nevøer og niecer gaver, men vi er også en lille familie.

De voksne får når vi holder jul sammen.

Ellers kunne jeg forestille mig at sætte grænsen når man blev 18 år eller når man flyttede hjemmefra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
-mholle-

Altså i min familie hed det oprindeligt 18 år, men min de fleste er absurd ringe til at overholde det, det er faktisk næsten komisk :D

Jeg har et rigtig godt forhold til min moster, så hun og jeg giver hinanden gaver, men så skal min bror jo heller ikke snydes og når mig og min bror får af min moster (og onkel) så synes min mor jo heller ikke at min fætter skal snydes :lol:

Derudover har jeg en onkel som har yngre børn (på 9 og 14) så de får selvfølgelig stadigvæk gaver, han havde ikke så mange penge da vi var yngre, men det har han nu og jeg tror egentlig han nyder at dele det med hele familien også os som er for gamle til at få gaver af ham.

På min fars side har der dog været lukket for fødselsdags og julegaver siden vi blev 18, dog er det heller ikke nogen vi ser i samme omfang som vi ser min mors familie :)

De voksne havde vist også en regel om at stoppe med at give hinanden, det holdt vist en jul, så vores jul ser sådan her ud når familien er samlet uden nogen under 25 :D

[ATTACH]1160598[/ATTACH]

post-14823-13940092477924_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Amanda

I min familie stoppede vi bare sidste år fordi der var kommet 3 nye til og det virkede pludselig ret uoverskueligt med alle de gaver, så vi søskende blev bare enige om ikke at give hinandens børn gaver mere. Jeg var også ved at få stress over alle de gaver og så er det jo ikke særlig hyggeligt, så hellere bruge energien på at finde det helt rigtige til ens egne unger.

Jeg synes ikke man er voksen når man er 14 men derfor kan man godt være voksen nok til at gaveordningen stopper der, jeg synes også det kan være ret svært at give gaver til dem i den alder (14-18)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...