Jump to content
Velkommen til DinDebat
Kesia

Julegavestop

Recommended Posts

Kesia

Hvornår vil I mene, man er voksen nok til at man ikke længere skal have jule- og fødselsdagsgaver fra sine onkler og tanter? Når man når konfirmationsalderen, eller når man bliver 18?

Jeg spørger fordi mine søskende og jeg er ved at lave en aftale angående børnene, og vi kan ikke blive enige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Erinka
Hvornår vil I mene, man er voksen nok til at man ikke længere skal have julegaver fra sine onkler og tanter? Når man når konfirmationsalderen, eller når man bliver 18?

Jeg spørger fordi mine søskende og jeg er ved at lave en aftale angående børnene, og vi kan ikke blive enige.

Tjaaa, det ved jeg ikke. Her giver vi yngsteniecen på 22 gave endnu, mens ældsteniecen på 30 ikke får - det gør hendes to børn så til gengæld :)

Men hvis jeg absolut skulle sætte en alder på, ville jeg nok bare sige 18.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
POCKETKITTEN

18 år i min familie. Og så giver man fødselsdagsgaver efter, hvis man bliver inviteret til en fødselsdag. Ellers ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden

For mig at se, vil det komme an på en række faktorer. Hvor mange niecer og nevøer er der tale om? Hvordan er økonomien i de forskellige familier osv.

Hvis der er mange børn, så vil jeg mene det giver god mening ved de 14 år. Hvis det kun er fem nevøer og niecer, så synes jeg godt man kan køre det videre, men kun hvis folk har økonomien til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Her betyder alder ikke noget. Vi har ikke nogen regler søskende imellem, men vi har så hellere ikke tradition for at give dyre gaver.

Vi giver gaver af lyst og jeg ville ikke indgå nogen aftaler hverken med min søster eller min mands søster om áldersgrænser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel

Jeg har lavet individuelle aftaler med mine søskende :) Bare fordi man har en aftale med en søskende, behøver aftalen jo ikke være det samme for alle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kesia

Tak for jeres hurtige svar.

Det var ikke mig, der ønskede en aftale ang. børnene, vi har i forvejen en aftale ang. de voksne som ikke giver til hinanden. Men nu kom forslaget på bordet og så måtte jeg jo forholde mig til det.

Jeg synes bare, at det er for tidligt at stoppe ved konfirmationsalderen, især fordi flere af børnene (det drejer sig om 6 børn ialt) har søskende der er 2-3 år yngre, og de så skal sidde og se dem få ekstra gaver. Det synes jeg, man er for ung til som 14 årig.

Men jeg var da i tvivl, navnlig fordi min søster står meget fast på at vi skal stoppe ved den alder, og derfor ville jeg gerne høre jeres mening :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
viol36

Jeg giver gaver sidste gang, når de bliver 18 år. Det gælder både hos venner og familie. Der falder efterfølgende gaver af til studenter, "runde" fødselsdage og andre mærkedage.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vusel
Tak for jeres hurtige svar.

Det var ikke mig, der ønskede en aftale ang. børnene, vi har i forvejen en aftale ang. de voksne som ikke giver til hinanden. Men nu kom forslaget på bordet og så måtte jeg jo forholde mig til det.

Jeg synes bare, at det er for tidligt at stoppe ved konfirmationsalderen, især fordi flere af børnene (det drejer sig om 6 børn ialt) har søskende der er 2-3 år yngre, og de så skal sidde og se dem få ekstra gaver. Det synes jeg, man er for ung til som 14 årig.

Men jeg var da i tvivl, navnlig fordi min søster står meget fast på at vi skal stoppe ved den alder, og derfor ville jeg gerne høre jeres mening :-)

Men der er vel ikke noget i vejen for, at din søster vælger at hun ikke giver gaver til børn over 14 år - og så kan du vælge om du vil følge det eller ej. Bare I har meldt det ud.

Vi har en i familien, som ikke ønsker at give gaver, men giver til velgørenhed i stedet. Det er ikke noget problem overhovedet, selvom jeg af princip mener, at alle som deltager i juleaften hos mig skal have en gave. Så køber jeg bare "køb en ged" eller lign. gave til ham for at støtte hans valg :)

Og jeg vil godt mene at en 14 årig kan finde ud af at yngre søskende får gaver da de er yngre og de ikke selv får. Mine ved godt at livet ikke er et milimeter demokrati og ja, den 8 årige kan sagtens finde ud af at håndtere det, og den lille er helt ligeglad med hvad hendes bror får (og skal man endelig være milimeterdemokratisk så har de ældre jo fået gaver i årevis før de yngste blev født, og derfor stopper det så også før...)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
naermest_lykkelig

Når onkel og tante ikke ønsker/gider/vil give gave mere. Og sådan er det vel også for alt andet gavegiveri vil jeg gå ud fra.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...