Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
Aikono

Økonomien i jeres forhold (DP)

Recommended Posts

Aikono

Dobbelpostet i både â€Penge, privatøkonomi og forsikring†og i â€Generelt om forældreâ€

Hvad jeg egentlig gerne vil vide er, hvordan hænger jeres økonomi sammen? Her tænker jeg primært jer der er i forhold. Har I fællesøkonomi, separat økonomi eller en blanding?

Grunden til mit spørgsmål er, at jeg føler at jeg står i en lidt træls situation. Min kæreste og jeg bor sammen og har en lille datter.

Vores økonomi er delt på den måde, at vi har hver vores lønkonto og fælles budgetkonto. Mad betaler vi skiftevis.

Kæresten har ca. 5000 mere udbetalt i måneden end mig.

Jeg har lige købt mig ind i kærestens hus, så vi nu ejer halvdelen hver. Dette har gjort, at jeg selvfølgelig har stiftet gæld i denne forbindelse.

Huset er dog ikke så stort igen, og vi har ikke plads nok. Vi mangler bl.a. et værelse til vores datter (Vi har 70 kvm og en lille integreret udestue). Derfor går vi med tanker om en udbygning.

Her er det dog, at det bliver kompliceret! For i og med at jeg har stiftet gæld i forbindelse med huskøbet, så vil min økonomi blive vældig presset ved at skulle stifte yderligere gæld til en udbygning.

Og det er her, at jeg føler at jeg sætter en stopper for vores fremtidige drømme :( For min økonomi kan ikke klare at skulle betale ret meget mere i månedlige afdrag…Uden at det bliver alt for surt for mig :)

Vi kunne evt. også godt tænke os et barn mere om et par år, men jeg føler ikke jeg kan forsvare at sætte et barn mere i verden med tanke på hvordan min økonomi ser ud.

Og vi har ikke plads til et barn mere, hvis vi ikke får bygget ud.

Så føler vi er lidt låste!

Nogen der har indspark?

Hvordan får I jeres økonomi til at hænge sammen? Altså specielt også jer der har mere end et barn?

/Aikono :danse:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
DansePrinsesse

Nu har vi ikke børn endnu, men kan godt genkende følelsen af at jeg bremser vores planer med min økonomi.

Jeg har noget gæld fra et hus med en tidligere samlever og det sætter en del grænser for mig i nogle år frem. Min kæreste derimod har god opsparing, friværdi og løn. Vi vil gerne have noget større at bo i og kan sagtens finde noget udfra min kærestes økonomi alene. Men drømmebeliggenhed og størrelse kunne vi få hvis jeg ikke havde det skide hus med en eks.

Men altså, der er ikke så meget at gøre ved det. Så vi træffer valg udfra de muligheder vi har. Vi har ikke fællesøkonomi, men vi insisterer heller ikke på at alt bestemmes fra laveste fællesnævner (mig) - for det vil ikke give nogen mening.

Men altså er problemet at din kæreste vil have I står for præcis ligemeget af gælden, eller har I reelt i ikke tilsammen et rådighedsbeløb der giver jer mulighed for at bygge til?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Selv om I deles om kærestens ekstra 5.000 vil det så ikke blive lige stramt nok med både tilbygning og endnu et barn?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
wizzze

Vi praktiserer dine, mine & vores modellen, hvor vi begge har vores egen lønkonto, og så har vi en fælles budget og en fælles husholdningskonto, hvor vi begge overfører en fast procentdel til hver måned. Ved at betale procentvis lige meget, så betaler den der tjener mest, også mest ind til de fælles konti, og på den måde udjævnes vores "lommepenge" som vi har tilbage på lønkontoen.

Så vi kommer ikke i den situation at den ene har mange penge tilbage og den anden har ingen (eller jo, det gør vi, men det er fordi hun køber så meget :devil:)

Når der er gevinst med de 2 streger, så ved jeg ikke helt hvordan vi gør, om det bliver en ny fælles konto, eller vi bare øger overførslen til husholdnings- og budgetkontoen.

Hvordan har andre egentlig gjort omkrig barsel, lønnedgang, pension osv. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Men er I blevet enige om at køre med seperat økonomi eller hvordan er det opstået? Vi har fuldstændig adskilte økonomier forstået på den måde at vi har hver vores løn og derfra betales et beløb til en konto til dækning af fælles regninger, resten bestemmer vi helt selv over. Det betyder reelt at jeg har et noget større rådighedsbeløb end min kæreste men i praksis betyder det ingenting da vi begge har rigeligt med penge i overskud (jeg afholder dog typisk en større del af vores luksusforbrug som rejser og dyre restaurantsbesøg).

Det er den eneste model jeg har lyst til at køre efter,men det kræver at begge partnere trives med valget. Dvs enten sættes overliggende efter laveste fællesnævner (din økonomi) eller også må den "rige" part bære en større del af de fælles udgifter. Det duer ikke at du sætter dig i en økonomisk uholdbar situation for at matche hans økonomi. Men som nævnt synes jeg nu heller ikke at 5.000 lyder af meget hvis det både skal dække udbygning og barn, så jeg ville helt klart sætte barnetanken på standby indtil der var kommet mere ro på rent økonomisk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Frk.Boegh

Min kæreste og jeg bruger også det med procentdelen.

Jeg har meget i fradrag, hvilket jeg gør jeg får noget kun mere udbetalt end ham, men synes ikke at han så skal 'snydes' for nogle ekstra penge til sig selv. Vi er trods alt kærester, og vi deles... Ligesom han lige har tjent 5000kr og jeg har nada penge pga. ingen SU i sommerferien mellem uddannelser, så de penge bliver bl.a. også brugt til mig :D

Men ja vi har budgetkonto sammen, hver vores konto, og en fælles madkonto. og så en masse små konti uden kort til: opsparing og uforudsete udgifter. Det er dejligt nemt og ingen ender med at lægge meget ud i forhold til den anden. - f.eks. er det mig der normalt handler mad og dagligevare ind.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mini-trolden
Skrevet (redigeret)

Vi har hel og aldeles fællesøkonomi. En lønkonto, en betalingskonto, to opsparinger. Min samlever får udbetalt sådan noget som fire gange mere end jeg. Jeg studerer stadigvæk. Da jeg tjente mest, der havde vi også fællesøkonomi.

Jeg er af den overbevisning, at er man i et forhold sammen, så sørger man også for at man har den samme levefod og dermed de samme muligheder. Jeg ville aldrig kunne leve med, at have flere penge til rådighed end min samlever.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Beet

Vi har 100% fællesøkonomi... Alle indtægter ryger ind på en fælles konto (står i vores begges navn). Dvs. løn, børnepenge, feriepenge etc.

Alle udgifter betales af den konto, og i de udgifter overføres der så også et fast beløb til os hver, som vi kan bruge på fis og ballade, medicin og tøj.

Jeg regulerer så ind imellem, og dækker lidt ind på vores egne konti fra fælleskontoen, hvis den går i minus.

Vores boliglån er derfor også delt mellem os, og er 100% fælles.

Manden tjener lidt mere end mig - til gengæld har jeg gået på barsel, og har derfor ikke sparet ret meget pension op etc. Vi har ikke taget stilling til om deling af pension ved skilsmisse, men på en måde er det nok heller ikke helt fair overfor min mand, da han har været på arbejdsmarkedet 10 år længere end mig (mindst!). Så dén problemstilling ligger lige lidt i det uvisse lidt endnu...

Jeg synes egentligt det er meget retfærdigt...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Vi praktiserer dine, mine & vores modellen, hvor vi begge har vores egen lønkonto, og så har vi en fælles budget og en fælles husholdningskonto, hvor vi begge overfører en fast procentdel til hver måned. Ved at betale procentvis lige meget, så betaler den der tjener mest, også mest ind til de fælles konti, og på den måde udjævnes vores "lommepenge" som vi har tilbage på lønkontoen.

Så vi kommer ikke i den situation at den ene har mange penge tilbage og den anden har ingen (eller jo, det gør vi, men det er fordi hun køber så meget :devil:)

Når der er gevinst med de 2 streger, så ved jeg ikke helt hvordan vi gør, om det bliver en ny fælles konto, eller vi bare øger overførslen til husholdnings- og budgetkontoen.

Hvordan har andre egentlig gjort omkrig barsel, lønnedgang, pension osv. ?

Hvis man deles ligeligt om barslen udjævner det vel sig selv? Hvis man derimod vælger at den ene part skal være den primære forældre ville jeg sørge for at vedkommende, rent økonomisk, stadig blev stillet som om h*n kun havde været på barsel et halvt år, ved at supplere dagpengene op til normal løn for alt hvad der strækker sig ud over 6 måneder (eller mere præcist: strækker sig ud over halvdelen af den besluttede barselsperiode - de 6 måneder er under antagelse af at man tager et hel års barsel til sammen).

Det virker umiddelbart mest rigtigt i mit hoved, men da børn ikke er noget jeg bekæftigerer mig med er den ikke afprøvet i praksis :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst

Vi har hver sin økonomi. Han betaler et beløb til de faste udgifter hver måned, men alt andet er delt op. Det er så mig, der står for husholdningen, fordi jeg har mest.

Jeg vil ikke så meget som overveje fælles økonomi. Det HAR jeg brændt mig på tidligere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...