Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

JeKaJeVi

På vej mod den halve og den hele marathon....

Recommended Posts

Ally

Indrømmet, jeg har ikke løbet meget i ugens løb, men jeg har trods alt løbet tre gange, som jeg gerne vil, så jeg er rigtig godt tilfreds :rocker:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Norrbaggen

Hvad gør I for at undgå/forebygge skader og overbelastningsskader? Jeg cykler ret meget for at "spare" knærne, og har fundet nogle "yoga for runners"-videoer på i-Tunes, der vist nok skal styrke og udstrække vigtige løbemuskler/-sener. Men tager gerne imod tips om andre metoder:)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Frandsen
Hvad gør I for at undgå/forebygge skader og overbelastningsskader? Jeg cykler ret meget for at "spare" knærne, og har fundet nogle "yoga for runners"-videoer på i-Tunes, der vist nok skal styrke og udstrække vigtige løbemuskler/-sener. Men tager gerne imod tips om andre metoder:)

Jeg gør ikke noget som sådan.

Jeg lytter meget til kroppen og lader den 'fortælle' mig, om den har det ok.

Med tiden synes jeg, at jeg kender min krop så godt, at jeg kan mærke, om jeg ex. har en alm. træthedsfornemmelse/ømhed, eller om der er noget overbelastning undervejs.

Og så er der jo den generelle 'regel' om ikke at øge med mere end 10 % på ENTEN hastighed eller distance om ugen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
JeKaJeVi
Hvad gør I for at undgå/forebygge skader og overbelastningsskader? Jeg cykler ret meget for at "spare" knærne, og har fundet nogle "yoga for runners"-videoer på i-Tunes, der vist nok skal styrke og udstrække vigtige løbemuskler/-sener. Men tager gerne imod tips om andre metoder:)

Jeg styrketræner - de store muskelgrupper, og så nogle øvelser primært til knæ og baller.

Derudover lytter jeg til min krop, og tilpasser mit løb efter kroppens signaler, dvs. nogen gange hvor de andre løber intervaller, så løber jeg bare almindeligt ved siden af, da det som regel er de hårde intervaller der giver skaderne og ikke det almindelige løb.

Indrømmet, jeg har ikke løbet meget i ugens løb, men jeg har trods alt løbet tre gange, som jeg gerne vil, så jeg er rigtig godt tilfreds :rocker:

Bare det at man kommer ud, tror jeg er vigtigt, for så holdes kroppen ved lige og løbet ligeså... kan ikke huske hvor lidt det var man kunne løbe om ugen, hvis man bare ville vedligeholde, men det var ikke så meget.

Og nu starter der jo en ny uge, så er det bare med at få løbet det man gerne vil :)

Det er efterhånden længe siden jeg har deltaget i et løb. Jeg overvejer lidt at lave mit "eget løb" og se hvor hurtigt jeg kan løbe 5 km...

Prøver I også nogen gange om i kan slå jeres egen PR bare for sjov?

Ja da :D Eller vi laver jævnligt 5 km test, sådan hver anden måned for lige at teste hvordan det står til

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
shopamokka

Der gik lige lidt internet-ferie i den for mit vedkommende, men nu er jeg tilbage. I en fin ny tråd, ovenikøbet :)

Jeg er 33 år og startede for alvor med at løbe for 2 år siden, hvor jeg gik fra 0 til 10 km på to måneder. Jeg blev virkelig bidt af det, men en fejlslagen graviditet skarpt efterfulgt af en succesfuld ditto gjorde, at jeg stort set ikke løb fra december 2010 til april 2012. Men siden april har jeg så også været flittig til at snøre løbeskoene, og målet hedder Berlin Marathon, september 2012.

Indtil videre har mit længste officielle løb været 10 km, og min længste træningstur på 16 km. Men nu har jeg meldt mig til Esrum Sø Rundt d. 26/8, og så skal jeg se, om benene kan bære. Turen er på 26,6 km, så jeg er da unægtelig noget spændt :) Inden da er målet dog at komme op og ramme en halvmaraton-distance - gerne i næste weekend, hvis jeg ellers kan overholde mit program :engel:

Pt. løber jeg omkring 30-40 km om ugen, og derudover får jeg ikke megen motion. Ud over lange traveture med barnevognen og den motion, man nu engang får med to små børn og en lejlighed på 4. sal. Planen er dog at begynde at tilføje lidt styrketræning efter løbeturene, for jeg synes godt nok, at jeg er noget stivbenet, når jeg skal op af sofaen...:gruble:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
JeKaJeVi

Jeg klapper lige mig selv på skulderen for at stå op kl 6.23 og tage ned i centret og lave mine øvelser for knæ og baller :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Ally

JeKaJeVi: :worship: Det er da også "klap på skulderen"-værdigt !!

Jeg løb 3,34 km. i de nye sko i går morges og kørte direkte i svømmehallen efter løbeturen; svømmede 20 baner á 25 meter. Så - i dag er det planen, at jeg fokuserer på de mange årsplaner, jeg skal have lavet til det forestående skoleår.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
JeKaJeVi
JeKaJeVi: :worship: Det er da også "klap på skulderen"-værdigt !!

Jeg løb 3,34 km. i de nye sko i går morges og kørte direkte i svømmehallen efter løbeturen; svømmede 20 baner á 25 meter. Så - i dag er det planen, at jeg fokuserer på de mange årsplaner, jeg skal have lavet til det forestående skoleår.

Det er også "klap på skulderen"-værdigt

Optimalt set vil jeg egentlig gerne ned i centret og lave mine øvelser 3 gange om ugen, de to gange i hverdagen, og det kan så passe inden arbejde... det tager jo bare 20 min, så det er lige så rart at få gjort om morgenen (med til historien hører at jeg kun bor 60 sekunder fra træningscentret, så det er ikke nogen decideret omvej

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
JeKaJeVi

Her blev det til 11,8 km fra morgenstunden af, en dejlig tur i det gode vejr. Var glad for at turen startede tidligt, for det var godt nok varmt da jeg kom hjem kl 10.

Sidder nu og nyder lørdagen med fødderne i fodbad :D

Nå ja og tempoet lå omkring 5:41 i snit, de midterste 5 km (Parkrun) var på 5:31, så det er jeg helt godt tilfreds... løb Parkrun 7½ min hurtigere end da jeg løb den sidst (1 år siden, og inden jeg begyndte at løbe seriøst)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
shopamokka

Så har jeg været oppe og løbe en halvmaraton - dog uden væskedepoter, medaljer og alt det hejs. (Sq egentlig for dårligt - synes, at det burde udløse en medalje HVER gang, man løber så langt ;-)) Løb de 21,15 i søndags på 2:07, og selv om jeg gerne ville have været under de 2 timer, er jeg ganske godt tilfreds med, at jeg overhovedet gennemførte distancen. Jeg løb med væskebælte og så en dunk i hånden, men det gider jeg simpelthen ikke igen. Væskebæltet blev ved med at glide op om maven, og det er bare for irriterende at løbe med noget i hånden på så lang en distance. Men jeg skal lige lure, hvad jeg så skal gøre mht. væske på de længere ture, for jeg er heller ikke så vild med at løbe i ring. Hm...

I dag har jeg så været ude på en kort tur. 4 km. Sjovt, som det der med distancer pludselig rykkede sig. For 4 måneder siden ville jeg skulle slæbe mig selv ud på en 4 km tur (og have temmelig ondt af mig selv) - i dag føles det nærmest som en 'snydetur', når den ikke er længere. Men så er det jo 'heldigt', at mit løbeprogram dikterer en 10 km tur på torsdag... *sarkastisk smiley*

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites