Læs vores privatlivspolitikPrivatlivspolitik Administrér samtykke
Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
mgy

Degausser, hvor mange vindinger?

Recommended Posts

mgy

Jeg havde engang en lille degausser, jeg selv havde bygget efter en tegning. Men den er tilsyneladende blevet væk. Den var til brug for tonehoveder på en båndoptager, men jeg har også brugt den på disketter. Spolen var ca. 7 cm lang og måske 2-3 cm i diameter. Men hvor mange vindinger var den på for dels at fungere dels ikke brænde sammen? Tegningen kan jeg heller ikke finde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Er der virkelig ingen ingeniører, der kan komme med et bud? 200 vindinger står der i min hjernekiste, men jeg vil jo nødigt lave en ildebrand. Er det nok på en 8 mm jernkerne? Stål, faktisk. Ikke ideelt. Jeg vil slutte den til 230 V netspænding.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Jeg vil prøve med 250 vindinger ude på trappen. Så kan den højst slå en sikring.

Ja, jeg brugte den til tonehoveder. Jeg har skiftet båndoptager ud, så den skulle lige have en omgang, men min gamle hjemmelavede degausser (en tegning fra Thisted Bibliotek for 30 år siden) er væki sammen med et gammelt joystik og en kommandomikrofon fra Anden Verdenskrig. Bittert. Det er måske sket under flytningen for mange år siden.

Den kan også bruges til disketter, men den har (havde) ikke så stor udstrækning af feltet. Dog kunne den få en disktte til at brumme lystigt. Jeg byggede en større en af en gammel Sonofon trafo (model 1930), men den var alt for svag. Den er også blevet væk, så der må mangle en lille kasse. Nu er det ikke så relevant mere. Jeg har stadig diskettedrev, men jeg bruger dem ikke mere. De er for små.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Disktterne fik en omgang for at slette dem, før jeg smed dem ud.

Tonehovederne fik en omgang for at fjerne evt. magnetisering i dem. Båndene er ti meter væk, når jeg gør det. Ellers bliver de slettet. Man skal dog køre degausseren rundt om spolen for at opnå dette pålideligt. Det er gammeldags spolebånd, jeg tænker på. Min kassettebåndoptager er lige stået af og jeg kan ikke komme til mekanikken. Jeg har dog en fungerende inde i stuen. Så længe det varer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Ja, det er svært at forklare. Jeg har nogle ting på bånd, som jeg ikke har på cd. Men adskillige af båndene kan ikke længere spilles. Det er dog værst med spolebåndene. Jeg overvejede at spille det over på computeren, men da jeg koblede min gamle computer sammen med min radio (som godt nok afgiver en del spænding på line), tog lydkortet skade. Først stod det helt af, så kom det igen men boblede. Så jeg måtte købe et nyt. Hvis jeg skal gøre det igen, skal jeg nok have viklet en skilletrafo for at undgå "svævende" spændinger (det hedder det ikke). Min viklemaskine er også i stykker og smidt ud. Den var ellers fiks. Lavet af et skalahjul, et cykelnav og en tæller fra en båndoptager og lidt andet. Den virkede faktisk, men jeg kunne ikke erstattet drivremmen, da den gik. Men en trafo kan da også vikles i hånden. Jeg havde også kasettebåndoptageren sluttet til radioen. Det var så nemt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evil Abdel

Hvad er det for et nummer med Roger Whittaker, plakata? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Btw. Jeg læste engang i Skalk, hvor de skrev om hugning af flint til flintelåse. De havde fundet en isenkræmmer, vist på Amager, der stadig havde flintesten på lageret! Det er jo altid rart at have.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Evil Abdel
Barbaras Lament :-D

Og ja, jeg er til hardcore progressiv rock og metal.. Heh.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy

Nå, her er fortsættelsen.

Oprindelig mente jeg at huske, at der skulle 2000 vindinger til, men det korrigerede jeg til 200 (jeg kan ikke regne på det). Da jeg begyndte at vikle, fik jeg alligevel kolde fødder, og brugte alt det tråd, jeg havde. Det blev til 783 vindinger. Jeg skulle have holdt fast ved de 2000. Den slog ikke sikringerne og den udsendte en sund brummen fra et kraftigt magnetfelt. Derefter opsendte den en fed røgsky, inden jeg fik afbrudt strømmen. Tråden var af en eller anden grund dækket med voks, så det var nok årsagen til røgen. Lakken på tråden ser ikke ud til at være ødelagt, men jeg er dog ret utryg ved den. Så den skal nok vikles helt om.

Det var så den foreløbige afslutning på komedien om en degausser.

Hvor køber man transformatortråd? Og jeg har stadig min skilletransformator, jeg skal have lavet. Men nu kniber det med tråden.

Til gengæld er Sonofon-transformatoren dukket op igen. Nu kan jeg bare ikke skille den ad. Shellakken binder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
Nå, her er fortsættelsen.

Oprindelig mente jeg at huske, at der skulle 2000 vindinger til, men det korrigerede jeg til 200 (jeg kan ikke regne på det). Da jeg begyndte at vikle, fik jeg alligevel kolde fødder, og brugte alt det tråd, jeg havde. Det blev til 783 vindinger. Jeg skulle have holdt fast ved de 2000. Den slog ikke sikringerne og den udsendte en sund brummen fra et kraftigt magnetfelt. Derefter opsendte den en fed røgsky, inden jeg fik afbrudt strømmen. Tråden var af en eller anden grund dækket med voks, så det var nok årsagen til røgen. Lakken på tråden ser ikke ud til at være ødelagt, men jeg er dog ret utryg ved den. Så den skal nok vikles helt om.

Det var så den foreløbige afslutning på komedien om en degausser.

Hvor køber man transformatortråd? Og jeg har stadig min skilletransformator, jeg skal have lavet. Men nu kniber det med tråden.

Til gengæld er Sonofon-transformatoren dukket op igen. Nu kan jeg bare ikke skille den ad. Shellakken binder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...