Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Munimuni

Mødregruppen for juni-børn 2012

Recommended Posts

apl75
Ja, enten tror den at den er gravid eller også tror den at Mille er dens hvalp. Det er nok derfor den er mere op vagt og gør selv når der kommer familie på besøg.

Nu er vores jo en hanhund, han blev neutraliseret inden vi fik Ziva, men han er virkelig også glad for hende og passer godt nok også ekstra på hende....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ing-girl

Nu tager jeg mig lige sammen om laver et indlæg om, hvad vi har været igennem de sidste par uger.

Fordi - APL75 - det er jo gået op for mig (efter 6 uger først) at hun jo godt kan ligge lidt alene, selvom hun er vågen. Hun ligger i kravlegården med legetøj og spejl, og så skifter hun mellem at skælde giraffen ud og stirre på sig selv. Begge dele underholder hende godt...

Nåmen, her i historien. Jeg læste i terminstråden om de forskellige årsager, jeres SP har givet vedr. grøn afføring (hos ammebørn), og min egen fik lige tilføjet én til listen: det kunne ske, når der var varmt. :rulle:

Og det var præcis i de varme dage, Lily begyndte at få neon-til-græs-grønt afføring, så jeg tænkte ikke videre over det. Efter et par dage begyndte hun også at blive lidt pjevset, ikke skrig og skrål, men utilpas og klynkende. Og hun begyndte at sove mindre - i dagtimerne stort set ikke (kun små lure på 10-15 minutter, og så vågnede hun igen og var pjevset). Men mest træls af alt, så begyndte amningen at blive besværlig, selvom det ellers har gået super godt fra dag 1. Hun begyndte at ville spise igen hver 1 eller 1,5 eller 2 timer, selvom hun ellers var kommet over på et 3-4 timers mønster. Og selve amningerne begyndte at blive en belastning, hun var super urolig og nogen gange ligefrem ked af det, når hun lå ved brystet. Hun begyndte at hapse på og slippe mange gange, og hun lå og "slog" og sparkede med benene osv. :whine:

Jeg tænkte, det nok var et appetitspring, så hun var ved at justere mælkeproduktionen. Og fordi hun spiste og spiste, så gylpede hun også en del og skulle bøvses hele tiden.

Men efter 2 ugers tid (fra første grønne bleer, og ca. en uge efter amningen blev besværlig) begyndte det at rumstere i mit hoved, at det var da mærkeligt, at de her ellers almindelig ting med en baby var sket på samme tid, og det var også mærkeligt at de grønne bleer ikke stoppede igen - det er jo ikke ligefrem varmt mere!

Så jeg konsulterede dr. Google, og faldt over nogle sider om "overproduktion" (over supply), altså mælkeoverproduktion. Det havde jeg aldrig hørt om før. Kort sagt, så er det typisk over-entutiastiske bryster, der laver rigeligt mælk, hvilket resulterer i at baby får for meget af den tynde mælk og for lidt af den fede. Så de spiser og spiser, fordi de aldrig bliver rigtigt mætte, selvom de egentlig overfylder maven ved hver spisning. Når jeg læste listerne med symptomer på overproduktion, så passede de bare 100% på os.

I torsdags begyndte jeg så på blokamning, som i sin enkelthed går ud på altid kun at amme på ét bryst hver gang, og hvis der går mindre end f.eks. 2 eller 3 timer mellem amningerne, så får de samme bryst igen. Det er stik modsat den rådgivning, jeg har fået om, altid at tilbyde hende begge bryster...

Allerede lørdag var hun i meget bedre humør, hun spiste mere roligt og hun sov længere ad gangen. I går var bleerne så helt gule igen, hun sover sine 4 timer om natten i streg, alle amningerne er igen rolige og behagelig - hun ligger så fint stille og spiser roligt (og synker meget mindre luft), og nu falder hun nogen gange i søvn igen ved brystet som før.

Konklusionen er, at efter kun 3 dage så er hun min dejlige, rolige og glade baby igen!

Jeg har bandet google og internettet langt væk under graviditeten, men den her gang reddede det os virkelig.

Jeg læste flere steder, at overproduktion ofte bliver misdiagnosticeret som kolik eller allergi. Nu er historien givet videre, hvis nogen af jer skulle ende med samme problem. Sorry det blev så langt, det har bare fyldt mega-meget herhjemme :blush:

PS: der var én der spurgte til favorit bøvse-stillinger. Efter Manjas råd kiggede jeg på youtube og fandt den her: baby sidder på benene og med den ene hånd (tommel og langefinger) holder/støtter du kæben, mens du lader baby sidde let foroverbøjet, den anden klammer/masserer let på ryggen. Det får stort set bøvserne ud straks her, hver gang.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ing-girl

Og så får I lige et billede, så I kan se, hvor rolig Lily nu er... gået helt kold på fars mave (og charmerende med bleen stikkende op bagpå :lol:)

[ATTACH]1151693[/ATTACH]

post-33666-139400891852_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
stumpL
Og så får I lige et billede, så I kan se, hvor rolig Lily nu er... gået helt kold på fars mave (og charmerende med bleen stikkende op bagpå :lol:)

[ATTACH]1151693[/ATTACH]

Så sødt et billede :lun:

Har hun ingen body på ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ing-girl
Så sødt et billede :lun:

Har hun ingen body på ?

Nej. Hun er en varm pige, så det er enten body (langærmet brugt som trøje) eller almindelig trøje og så ikke noget under. Kun de dage, hvor temperaturen har været nede under de der 18-19 grader, har hun haft 2 lag på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
KreaMor
Nu tager jeg mig lige sammen om laver et indlæg om, hvad vi har været igennem de sidste par uger.

Fordi - APL75 - det er jo gået op for mig (efter 6 uger først) at hun jo godt kan ligge lidt alene, selvom hun er vågen. Hun ligger i kravlegården med legetøj og spejl, og så skifter hun mellem at skælde giraffen ud og stirre på sig selv. Begge dele underholder hende godt...

Nåmen, her i historien. Jeg læste i terminstråden om de forskellige årsager, jeres SP har givet vedr. grøn afføring (hos ammebørn), og min egen fik lige tilføjet én til listen: det kunne ske, når der var varmt. :rulle:

Og det var præcis i de varme dage, Lily begyndte at få neon-til-græs-grønt afføring, så jeg tænkte ikke videre over det. Efter et par dage begyndte hun også at blive lidt pjevset, ikke skrig og skrål, men utilpas og klynkende. Og hun begyndte at sove mindre - i dagtimerne stort set ikke (kun små lure på 10-15 minutter, og så vågnede hun igen og var pjevset). Men mest træls af alt, så begyndte amningen at blive besværlig, selvom det ellers har gået super godt fra dag 1. Hun begyndte at ville spise igen hver 1 eller 1,5 eller 2 timer, selvom hun ellers var kommet over på et 3-4 timers mønster. Og selve amningerne begyndte at blive en belastning, hun var super urolig og nogen gange ligefrem ked af det, når hun lå ved brystet. Hun begyndte at hapse på og slippe mange gange, og hun lå og "slog" og sparkede med benene osv. :whine:

Jeg tænkte, det nok var et appetitspring, så hun var ved at justere mælkeproduktionen. Og fordi hun spiste og spiste, så gylpede hun også en del og skulle bøvses hele tiden.

Men efter 2 ugers tid (fra første grønne bleer, og ca. en uge efter amningen blev besværlig) begyndte det at rumstere i mit hoved, at det var da mærkeligt, at de her ellers almindelig ting med en baby var sket på samme tid, og det var også mærkeligt at de grønne bleer ikke stoppede igen - det er jo ikke ligefrem varmt mere!

Så jeg konsulterede dr. Google, og faldt over nogle sider om "overproduktion" (over supply), altså mælkeoverproduktion. Det havde jeg aldrig hørt om før. Kort sagt, så er det typisk over-entutiastiske bryster, der laver rigeligt mælk, hvilket resulterer i at baby får for meget af den tynde mælk og for lidt af den fede. Så de spiser og spiser, fordi de aldrig bliver rigtigt mætte, selvom de egentlig overfylder maven ved hver spisning. Når jeg læste listerne med symptomer på overproduktion, så passede de bare 100% på os.

I torsdags begyndte jeg så på blokamning, som i sin enkelthed går ud på altid kun at amme på ét bryst hver gang, og hvis der går mindre end f.eks. 2 eller 3 timer mellem amningerne, så får de samme bryst igen. Det er stik modsat den rådgivning, jeg har fået om, altid at tilbyde hende begge bryster...

Allerede lørdag var hun i meget bedre humør, hun spiste mere roligt og hun sov længere ad gangen. I går var bleerne så helt gule igen, hun sover sine 4 timer om natten i streg, alle amningerne er igen rolige og behagelig - hun ligger så fint stille og spiser roligt (og synker meget mindre luft), og nu falder hun nogen gange i søvn igen ved brystet som før.

Konklusionen er, at efter kun 3 dage så er hun min dejlige, rolige og glade baby igen!

Jeg har bandet google og internettet langt væk under graviditeten, men den her gang reddede det os virkelig.

Jeg læste flere steder, at overproduktion ofte bliver misdiagnosticeret som kolik eller allergi. Nu er historien givet videre, hvis nogen af jer skulle ende med samme problem. Sorry det blev så langt, det har bare fyldt mega-meget herhjemme :blush:

PS: der var én der spurgte til favorit bøvse-stillinger. Efter Manjas råd kiggede jeg på youtube og fandt den her: baby sidder på benene og med den ene hånd (tommel og langefinger) holder/støtter du kæben, mens du lader baby sidde let foroverbøjet, den anden klammer/masserer let på ryggen. Det får stort set bøvserne ud straks her, hver gang.

Hmmm det skal jeg da lige læse på for jeg ammer kun fra et bryst af gangen og hvis Julius falder i søvn for hurtigt er det også samme bryst han får fra næste gang han skal have mad. Det har jeg altid lært man skulle :genert:

Det er kun den sidste omgang mad inden natten han får fra begge sider.

Her bøvser og gylper vi en del hele tiden. Han spiser hyppigt ( ca hver 2 time døgnet igennem ) i nat havde han så ondt i maven, tror det var pga peberfrugt som jeg spiste igår. Hold op han pruttede hele natten.

Nu skal vi til sundhedscafeen. Det er min sp der er der idag. Er spændt på hvor stor han er blevet. Syntes at han bliver længere og længere. Næsten som om man kan se han gror imens man kigger på ham.

Ing dejligt billed af Lily :love: og dejligt hun er sig selv igen :kys:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Munimuni

Jeg har kun lige super-skimmet... :blush:

Queen: Rigtig god ferie (trods dum start :sur:) :kys:

Ing: Vi havde samme problem herhjemme med Lina da hun var var helt lille, og jeg blokammede også. Denne gang var der også optakt til det, men jeg fik hurtigt slået det ned igen.

Martin har fri i dag så vi har lige shoppet lidt :glad:

De havde rigtig mange gode tilbud i NameIt, så nu er Linas skuffer fyldt med tøj igen :glad:

God dag derude :wave: Vender tilbage for fuld skrue i morgen :wave2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Miss_25

Håber I alle har det godt og nyder jeres små bebser :lun:

Jeg har ikke haft så meget overskud til at følge helt med herinde. Har haft en lille trold der ikke ville sove særligt meget og som ville hænge i babsen hele tiden. Så jeg har kun formået at læse med fra tlf når jeg har ammet. Oveni har jeg fået seneskedehindebetændelse i mit højre håndled af at sidde med ham så meget - pis altså:sur:

Nu ser det dog ud til at det er vendt.. de sidste to dage har han sovet 3-3½ time om natten, så skal han ammes og så sover han ca. 2-3 timer igen. Om dagen har hans lure varet op til 2 timer ad gangen :banan: Så dejligt lige pludselig at have lidt overskud og tid til andet :glad: Skal huske at sige til mig selv at det er ok at han lige pludselig sover så meget og det er ikke fordi der er noget galt :stoned: - man er vel lidt af en hønemor.

Skal lige høre jer kloge mødre om I ville synes det var ok at springe 5 ugers undersøgelsen over :gruble: Min egen læge er gået på ferie og er først tilbage om 4 uger. Hun har så givet mig et nr. til en anden læge, men han har ingen tider før han går på ferie og han ville anbefale mig at få lavet tjekket hos min egen læge selvom det betyder at det bliver skubbet nogle uger. Ville I vente?

Har selv vejet ham herhjemme og målt ham. Han vejer ca. 5 kg nu og er 60 cm lang, så han vokser fint både i højde og drøjde.

Nu kan jeg ikke huske hvem der spurgte ind til flaske og hvordan og hvorledes når man var på tur. Jeg tænker at det nemmeste vil være at investere i en termoflaske og så have pulver + doseringsske med. Kog vandet hjemmefra - køl det ned så det passer i temperaturen og så tag det med. Min termoflaske (0,5 L) kan holde en temperatur på 40 grader i 24 timer. Så kan man blande det op i selve sutteflasken lige inden den lille skal spise :) Så er man ikke afhængig af microovn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
HaBPa

Inden jeg driver mig selv helt til vanvid, må jeg lige vende mine tanker med jer. Så nogen af jer, måske kunne sparke mig over benet, eller komme med nogen gode råd.

Har før skrevet jeg tjekker Lærke mange gange her om aftenen, når hun sover. Men med aske, er det kappet helt over for mig. Er så bange for han skal stoppe med at trække vejret. Gør det ikke bedre han har det med at overtrække vejret. ( han trækker vejret 2 gange meget hurtigt) hvor han derefter ikke lige trækker vejret. Da vi var til jm samtale, der gjorde han det, og jeg nævnte det, og fik at vide det var så normalt de gjorde det.

Natten er et helved, kigger ikke på klokken men vil gætte på, jeg er vågen 2 gange i timen, for at tjekke ham. Når han sover om dagen er jeg en høg over ham.

Manden prøver at holde hovedet højt, men min frygt har sat sig i ham også, han er også vågen og over aske flere gange om natten.

Mens jeg sidder at skriver ligger aske i vuggen og sover har mindst 2 gange været ved at rejse mig, bare for at se han trækker vejret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
missuniversedk

Ing Godt at world wide web kunne hjælpe jer med problemerne. Det er nu godt med internettet, det har hjulpet mig mange gange. Der er jo ikke de ting og svar man kan finde :gogo:

Queen God ferie. Har selv været på caming i Jesperhus og det er super hyggeligt. Øv med jeres bil (læst på facebook), godt at der kunne komme hjælp til undsætning :)

Habpa Det lyder rigtig træls det du fortæller det. Det må være hårt psykisk for jer at gå med den bekymring :ae:

Tror det er meget normalt at man tjekker op på børnene om de nu trækker vejret. Tror at vuggedød sidder i baghovedet på alle forældre, men må dog indrømme at det lyder lidt ekstremt det du skriver :( Jeg har ikke været så bekymret over det denne gang som ved den første. Synes generelt at man er meget mere afslappet ved nr 2 :)

Du skriver at du også har det sådan med Lærke - er det nu eller da hun var lille?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Nå endelig kunne jeg komme ind på debatten igen efter en travl tid, og så så jeg at der var kommet en ny tråd til os :gogo:

Herhjemme går tingene stille og roligt.

Lukas sovevaner svinger meget, men har i en uges tid haft MEGET gode sovevaner og har opførst sig som små babyer oftest gør ;)

Manden og datter har ferie nu i 3 uger, så vi går herhjemme og venter på sommeren, men tror vi venter forgæves :whine:

Imorgen skal jeg i mødregruppe og det glæder jeg mig til, for synes det var vildt hyggeligt sidst :)

Vi har forresten også været til 5 ugers undersøgelse i fredags og lillemanden måler nu 4632kg og 58 cm. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites