Jump to content
Velkommen til Jubii Debat
trommer47

Dårlige formuleringer

Recommended Posts

dgd2007

Nå ja, den forklarer jo ikke så meget ... og den påstår endda, at det er et nyt udtryk!

Det er vist egentlig min kone, der havde bildt mig ind, at det var jysk at "handle ind". Men det kan jo ikke passe, når Trommer er imod det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47
Nå ja, den forklarer jo ikke så meget ... og den påstår endda, at det er et nyt udtryk!

Det er vist egentlig min kone, der havde bildt mig ind, at det var jysk at "handle ind". Men det kan jo ikke passe, når Trommer er imod det.

Nu vil jeg altså ikke påstå at jeg taler for alle jyder.

-og JA jeg er en "gnaven gammel mand".... :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
burnme1301
Åbne op lyder ikke pænt. Det gør, "at bakke baglæns/bakke tilbage" heller ikke, men jeg støder alligevel ofte på den.

I værste version jeg har hørt, lød det som følger: "da jeg skulle bakke baglæns, tilbage, kom der pludselig en anden bil". Åh, det er ikke til at holde ud, at læse den slags!

Åååhhh hvor jeg kommer fra bakker vi baglæns bagud.. :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007

Overskrift på text-tv:

Død mand kom selv til samaritterne
:gruble:

Det er formentlig forsøg på en bevidst joke fra skrivernes side ... men nede i artiklen stod der bare, at han var blevet fundet på campingområdet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
Jeg er af den overbevisning at når manbegynder at gå meget op i ungdommens forfærdelige sprog, eller nyemærkelige ordstillinger, eller for megen brug af udenlandske ord, såer det et typisk tegn på at man er ved at blive gammel.

Jeg har i hvert tilfælde oplevet detmange gang i den nærmeste familie, altså at sære/nye ordstillingerbliver gjort til det helt store og altdominerende samfundsproblem(lidt overdrevet) når man når lidt op i årene, mens de sammepersoner ikke kunne drømme om at fremhæve den slags småting ideres yngre år.

Jeg har derfor besluttet at det ikke ernoget jeg vil gå op i, nu hvor jeg selv er lidt oppe i årene, ikkemindst fordi jeg ikke har en jordisk chance for at ændre ungdommenssprog, samt det faktum at sproget altid har ændret sig over tid.

MVH Konrad

PS. Undskyld for de manglendemellemrum mellem ordene(som der plejer at være), det er åbenbart enfejl der opstår når jeg kopierer tekst fra mit skriveprogram tiltekstfeltet her.

Eftersom sprogforummet er mit yndlings, er jeg lige nødt til at kommentere dit indlæg yderligere :)

Jo, det er da klart, at man vænner sig til det sprog, man er vokset op med, og som sådan jo ældre man bliver, vil der være flere og flere ord, udtryk (og endda udtalemåder), der har ændret sig. Og så sidder man selvfølgelig i højere grad og tænker "Ah, hvad skal det nu til for! old.gif".

Det gør jeg da også - indrømmet.

Men min væsentligste anke er ikke så meget mod "ungdomssprog", som til tider kan være meget sjovt - selvom det i øjeblikket efter min smag er lige lovlig amerikansk inspireret (efter alle de tv-serier, som den nuværende ungegeneration er vokset op med).

Men det, der især giver mig knopper, er faktisk når de professionelle - journalister, foredragsholdere og den slags - begår vold mod sproget!

Og så er der jo også det, at når man begynder at bruge helt andre udtryk for tingene, end man plejer, så ligger der jo ofte noget bag ... fx et ønske om at få folk til at se anderledes på det.

Defor kan man jo mange gange aflæse noget om, "hvor man er på vej hen" eller hvor brugerne af bestemte ord ønsker, at vi skal hen.

Ville folk fx have accepteret afskaffelsen af efterlønnen, hvis ikke der 10-15 år i forvejen var blevet messet det (nye) ord: "ældrebyrden, ældrebyrden, ældrebyrden"?

Har også for nylig læst to højinteressante dagbøger, skrevet af anti-nazister i nazi-tiden i Tyskland. En af de ting, de begge noterer sig løbende, er netop, hvordan sproget ændrer sig i den tid, og nye ord dukker op, som skal gelejde folk ind på regimets måde at se virkeligheden på.

Så jeg vil faktisk mene, at det at holde med sprogets udvikling, ikke kun er gammelmandsgnavpotteri (hvis der er noget, der hedder det) :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
mgy
eftersom sprogforummet er mit yndlings, er jeg lige nødt til at kommentere dit indlæg yderligere :)

jo, det er da klart, at man vænner sig til det sprog, man er vokset op med, og som sådan jo ældre man bliver, vil der være flere og flere ord, udtryk (og endda udtalemåder), der har ændret sig. Og så sidder man selvfølgelig i højere grad og tænker "ah, hvad skal det nu til for! old.gif".

Det gør jeg da også - indrømmet.

Men min væsentligste anke er ikke så meget mod "ungdomssprog", som til tider kan være meget sjovt - selvom det i øjeblikket efter min smag er lige lovlig amerikansk inspireret (efter alle de tv-serier, som den nuværende ungegeneration er vokset op med).

Men det, der især giver mig knopper, er faktisk når de professionelle - journalister, foredragsholdere og den slags - begår vold mod sproget!

Og så er der jo også det, at når man begynder at bruge helt andre udtryk for tingene, end man plejer, så ligger der jo ofte noget bag ... Fx et ønske om at få folk til at se anderledes på det.

Defor kan man jo mange gange aflæse noget om, "hvor man er på vej hen" eller hvor brugerne af bestemte ord ønsker, at vi skal hen.

Ville folk fx have accepteret afskaffelsen af efterlønnen, hvis ikke der 10-15 år i forvejen var blevet messet det (nye) ord: "ældrebyrden, ældrebyrden, ældrebyrden"?

Har også for nylig læst to højinteressante dagbøger, skrevet af anti-nazister i nazi-tiden i tyskland. En af de ting, de begge noterer sig løbende, er netop, hvordan sproget ændrer sig i den tid, og nye ord dukker op, som skal gelejde folk ind på regimets måde at se virkeligheden på.

Så jeg vil faktisk mene, at det at holde med sprogets udvikling, ikke kun er gammelmandsgnavpotteri (hvis der er noget, der hedder det) :D

lti?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
dgd2007
lti?

Ja, LTI* var den ene. ;)

Den anden var: Friedrich Kellner: "Vernebelt, verdunkelt sind alle Hirne"

* Victor Klemperer: LTI - Lingua Tertii Imperii (Det tredje Riges sprog)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
trommer47

Jeg graver lige denne her gamle tråd op for at få lejlighed til at citere en af mine yndlingsskuespillere: Flemming Jensen. Der er udgivet to bøger, forfattet af Claus Ib Olsen, hvor de to herrer Flemming Jensen og Jesper Klein samtaler sig gennem livets tilskikkelser med sædvanlig humoristisk sans. Den første bog hedder "Jensen og Klein på dannelsesrejse" og er fra 2008 og her skriver Flemming Jensen:

Jeg ved godt at de ældre lige siden både grækere og romere har talt om sædernes forfald - "o tempora, o mores", hvilke tider, hvilke skikke, som allerede Cicero sagde. De var sikre på at alt ville bryde sammen, at alt hvad der er os helligt skal profaneres og at det hele er ungdommens skyld.

Sådan har det altid været og sådan har de ældre altid sagt. Det er der ikke noget nyt i - og jeg er sikker på at vores generation kun adskiller sig ved, at vi er de første der har ret

Jeg erklærer mig i al beskedenhed enig. :D

Den anden bog hedder "Jensen og Klein i Kloster" og begge bøger kan VARMT anbefales. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
iver_684

"starte ud (med)"

kan ikke have den formulering

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
advocatus-diaboli

Og kom endelig med flere af den slags dårlige formuleringer der har bidt sig fast i sproget.

Har set at flere og flere herinde begynder at sige "det er som at tisse i bukserne...". The end. Det ville give mening hvis de kom med HELE smøren; "det er som at tisse i bukserne om vinteren for at holde varmen. Detvarmer et kort øjeblik, men bagefter bliver det endnu koldere." Men når man kun nøjes med at tage en bid af det, så giver det jo ingen mening.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...