Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Nora30

Kronprins Frederik - the very best of...

Recommended Posts

Victoria-Pedersen
T13390832742426460_5.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LunaRosa
Sjovt at se mange af de gamle billeder igen :)

Jeg var kun 8 år, så jeg husker ikke i detaljer, om det blev officielt meldt ud, eller om det var mediernes gætterier, men jeg husker, man dengang talte meget om, at navnet Frederik blev valgt for at skabe orden i kongerækken.

Ved at springe Christian d. 11 over, opnår man at Frederik og Christian med samme tal kommer til at afløse hinanden, i stedet for at der er to tal imellem, som der var tidligere. Havde de valgt at kalde ham Christian, ville det navn være kommet yderligere foran i nummerfølgen.

Christian 7 (1749 - 1808) - 1766 - 1808

Frederik 6 (1768 - 1839) - 1808 - 1839

Christian 8 (1786 - 1848) - 1839 - 1848

Frederik 7 (1808 - 1863) - 1848 - 1863

Christian 9 (1818 - 1906) - 1863 - 1906

Frederik 8 (1843 - 1912) - 1906 - 1912

Christian 10(1870 - 1947) - 1912 - 1947

Frederik 9 (1899 - 1972) - 1947 - 1972

Margrethe 2 (1940 - ----) - 1972 ~~~~~~~~~~ [Christian d. 11]

Kronprins Frederik (født 1968) ------------------>(Frederik d. 10)

Prins Christian ------------------------------------>(Christian d. 12)

At der så kommer kludder i det igen, næste gang tronarvingen bliver en pige, er en anden sag. :lol: Og strengt taget kunne det vel være lige meget, men det er da lettere at lære rækkefølgen, når der er system i det. :D

De sørger bare for at det passer....f.eks. var Frederik 9. døbt Christian Frederik Franz Michael Carl Valdemar Georg og Frederik 8. var døbt Christian Frederik Vilhelm Carl. Det glemmer man bare tit, når man snakker om "orden" osv. i kongerækken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chasi

Kronprinsen er til fodbold idag. Så lige et glimt at ham på tv, men har desværre ingen billeder. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
biine17
Kronprinsen er til fodbold idag. Så lige et glimt at ham på tv, men har desværre ingen billeder. :)

Men mon ikke han så nogenlunde sådan her ud efter kampen i går aftes :deer:

post-137992-13940086586283_thumb.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Chasi

:lol::lol::lol::lol::devil::devil::devil:

Jo, det tror jeg!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LunaRosa
Det fatter jeg slet ikke :stoned:

Hvad mener du?

Altså hvorfor de "omdøber" dem så det kommer til at passe eller bare hvad det er jeg skriver?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LunaRosa
Hvorfor de omdøber dem, det er det jeg ikke forstår

Forstår simpelthen ikke hvorfor det hedder kong Frederik fx. når vedkommendes første navn er noget andet. Så skulle vores jo heller ikke blive til kong Frederik, da det er hans første navn?

Jeg havde skrevet et langt svar igår på min tablet, og da jeg skal til at skrive udgiv, så rammer min finger den forkerte tast...ork! Nu må vi se om jeg kan huske det hele.

Først og fremmest så er min brug af "omdøbe" egentlig forkert, da det kun er "kongenavnet", der er anderledes end det første navn i den lange række af navne.

Men der kan være flere faktorer. Måske er de i familien blevet kaldt for Frederik - det er der flere eksempler på i kongefamilien - at de har et andet navn end deres første navn. Det kan både være egentlige kælenavne (som Daisy for vores dronning) eller slet og ret blot et af de andre navne i den lange række af navne de nu har (det er der også flere eksempler på - kan selvfølgelig bare ikke huske nogen lige nu). Jeg tror bare vi går mere op idag om hvilke navne, der står forrest end man gjorde førhen. Det kan man også se, når vi har gættelege før de kongelige dåbe. Folk gæster (næsten) kun på de forreste navne og bagefter går vi kun op i det forreste navn.

De kongelige dåbe (hvad hedder det i flertal?!) var heller ikke offentlige dengang som de er nu. Selvom navnet selvfølgelig blev offentliggjort efter dåben (der gerne skete samme dag som fødslen), så kunne de nøjes med at offentliggøre kaldenavnet (f.eks. Frederik, selvom det var "andetnavnet") - mens der i kirkebogen stod noget andet som førstenavn.

Det kan også skyldes at når de bliver konge, så vælger de det navn, som de gerne vil kendes som i nutiden og eftertiden. Ofte med begrundelse i traditionen - i Danmark med skiftevis Christian/Frederik. Det kan også være noget med at ville ære sine forfædre på den måde eller hænge sin kongerolle op på tidligere konger, så man måske virker mere "kraftfuld". Det sidste ses især for dem, der bliver "valgt" til konge. Og her snakker vi både i Danmark og i udlandet.

Der kan være utrolig mange andre grunde til det, men det her er ihvertfald nogle af de faktorer, der kan spille ind. Jeg tror på at traditionen med Frederik/Christian på skift vægter højt - men at man har vægtet noget andet højere, da man skulle døbe barnet. F.eks. at opkalde barnet efter sin far. Og så den der med at kaldenavnet ikke behøver at være det første af den lange navnerække. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Victoria-Pedersen

Hr. sølvgrå

5231191-kronprins-frederik-redigerer-metroxpress.jpg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
ShamanyPurple

Jeg er et ½ år yngre end Frede....og jeg har farvet mit hår sort 1 gang nu. Jeg har frygtelig mange grå hår efterhånden :genert:

Men jaja, vi er jo over 40 nu, så er de grå hår tilladt :-D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
LunaRosa
^LunaRosa kom til at tænke på hvordan ved du så meget om emnet? :)

:genert: Det er interesse og arbejde godt blandet ind i hinanden. :)

Jeg er et ½ år yngre end Frede....og jeg har farvet mit hår sort 1 gang nu. Jeg har frygtelig mange grå hår efterhånden :genert:

Men jaja, vi er jo over 40 nu, så er de grå hår tilladt :-D

Well, jeg er 29 år og hvis jeg ikke farver mit hår, så er det næsten mere gråt end Fredes. :P

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites