Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

Excentrica

Upassende opførsel, eller hvad vi nu skal kalde det.

Recommended Posts

MeanBean

Jeg synes, der er forskel på at forvente hjælp og så må at blive ked af det, når en hel bus vender ryggen til en og ikke vil hjælpe. Følelsen af afvisning er ikke sjov, men den er i mine øjne ikke det samme som at stille krav.

Sidder der to pensionister og en, der af den ene eller anden grund ikke kan, kan jeg forstå det. Men jeg synes egentlig godt, man kan tillade sig at tænke sit, når folk ikke vil hjælpe en med en lille ting. Jeg betragter det ikke som en meget stor byrde at tage fat i en barnevogn og løfte den et trin op. Jeg opfatter det ikke som om, jeg risikerer min ryg eller at det er meget tungt. Jeg er faktisk ofte blevet overrasket over, at det ikke har været tungere.

Men jeg synes heller ikke, det er nogen skam at gå ud fra, at andre mennesker i det omfang, som de kan, gerne vil hjælpe deres medmennesker. Jeg synes faktisk, den modsatte holdning er trist, også selvom man kan hænge den op på principper om, at man ikke kan forvente noget som helst af andre mennesker, det er ens eget valg osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TwilightZone
Uden for trådens emne.... og dog.

Forventer du virkelig at folk skal hjælpe og slæbe din tunge byrde (barnevogn) og risikere deres ryg?

Se dét synes jeg er upassende. At bare fordi du har valgt at få barn, og valgt at tage bussen, så skal du da ikke dømme andre, der vælger ikke at bære dine tunge ting. :)

Det er et udtryk for noget af det jeg hader allermest ved den danske kultur. Det der med at man bare passer sig selv, og så må alle andre passe deres.

Jeg er selv vokset op med et stærkt præg fra den engelske kultur, og jeg må indrømme at jeg ofte anser almindelig dansk opførsel som værende direkte ubehøvlet.

Selv skal jeg godt nok have en virkeligt dårlig dag før jeg ikke gladeligt overlader mit sæde i bussen til den gamle mand, eller den mor som har et barn med, ligesom jeg selvfølgelig også gerne giver et nap med barnevognen, eller holder døren på vej ind i butikken i de 4 sekunder ekstra det kræver for at næste person ikke får den lige i smasken.

Der kan selvfølgelig være fysiske ting der gør at man ikke er i stand til at hjælpe til, og det skal folk ikke høre et ondt ord for. Men den der holdning om at folk bare skal klare sig selv, kan jeg altså ikke fordrage. :badr:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tine
Det er et udtryk for noget af det jeg hader allermest ved den danske kultur. Det der med at man bare passer sig selv, og så må alle andre passe deres.

Jeg er selv vokset op med et stærkt præg fra den engelske kultur, og jeg må indrømme at jeg ofte anser almindelig dansk opførsel som værende direkte ubehøvlet.

Selv skal jeg godt nok have en virkeligt dårlig dag før jeg ikke gladeligt overlader mit sæde i bussen til den gamle mand, eller den mor som har et barn med, ligesom jeg selvfølgelig også gerne giver et nap med barnevognen, eller holder døren på vej ind i butikken i de 4 sekunder ekstra det kræver for at næste person ikke får den lige i smasken.

Der kan selvfølgelig være fysiske ting der gør at man ikke er i stand til at hjælpe til, og det skal folk ikke høre et ondt ord for. Men den der holdning om at folk bare skal klare sig selv, kan jeg altså ikke fordrage. :badr:

Nu er der ret stor forskel på at lette sin røv fra et sæde og holde en dør, og over til at bukke sig og tage et dumt løft...

Jeg har ikke skrevet noget som helst om, at man bare skal passe sig selv, fordi man er egoistisk eller ubehøvlet....Selvom jeg dog mener, at jo man er ansvarlig for sig selv. Der er også forskel på om man er gammel/syg og ikke kan klare sig selv (fx komme ind ud af bussen), og over til at man har valgt at få et barn, der kræver en tung vogn (især hvis der også er mange ting i)

Jeg siger, at jeg finder det upassende, at hun dømmer folk fordi hun har valgt at få børn og folk ikke gider hjælpe. Men hvordan kan man vide, om hele bussen ikke har deres egne grunde? Grunden er da folks private...Dårlig ryg

eller ej.

Mht ikke at høre et ondt ord for det - jeg får ekstremt let ondt i ryggen, men du kan ikke se det på mig, ergo ville hun også dømme mig, fordi jeg ikke rejser mig op og slæber hendes vogn, ligemeget hvor insisterende hun stirrer eller snakker for sin sag. Jeg gider samtidig heller ikke skulle stå og undskylde mig selv.

Jeg passer mig selv, men hjælper gerne hvis der virkeligt er brug for det. Egentlig forventer jeg at andre gør det samme :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
TwilightZone

Jeg passer mig selv, men hjælper gerne hvis der virkeligt er brug for det. Egentlig forventer jeg at andre gør det samme :)

Ja, og det er der, hvor jeg sætter pris på kulturer, hvor folk gerne hjælper, selv om det ikke er nødvendigt. Jeg har oplevet mange gange i London at være på vej op ad en trappe med en kuffert, fx på en undergrundsstation, hvor elevatoren var gået i stykker, og der så er kommet en mand og sagt "let me get that for you". Jeg kan da sagtens selv slæbe min kuffert op (selv om jeg nok bliver lidt våd under armene), men det er da dejligt at der er en, der er stærkere end mig, der har overskuddet til at lette min byrde. Og det giver mig lyst til at hjælpe der hvor jeg kan - så det sætter gang i sådan en positiv spiral. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Jeg synes, det er upassende, at min nabo ryger hash på altan. Det stinker og jeg synes egentlig, han burde holde det inde hos sig selv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
savha

Generelt synes jeg, at man oplever upassende opførsel hver dag. Om det så er overfor en selv eller andre - mange folk er sgu bare generelt ret upassende :rulle:

Anyways for et par år siden var jeg på Roskilde og skal til en koncert på Orange. Mine veninder og jeg har stået i kø til pit i ret lang tid og kommer så ind i 2. pit og stiller os op ad det forreste hegn derinde.

Der kommer så tre-fire veninder og stiller sig bag ved os. Den ene veninde skal så åbenbart tisse og mener selv, at det er en fantastisk idé, at hun skal sætte sig og tisse lige bag ved os. Nu ved jeg godt, det er Roskilde og folk tisser ret meget i det fri, og jeg kan også leve med at se lidt flere bare pigenumser, end jeg normalt har brug for, lige i løbet af den uge. Men at stå i andres pis under en koncert - der sætter jeg alligevel grænsen.

Så jeg meddeler pigen, at jeg synes, det er en god idé, at hun lige går ud af pit og tisser ude på pladsen i stedet for op og ned ad os. Pigen har på det tidspunkt allerede trukket bukserne lidt ned og er sådan set godt på vej til at tisse op og ned ad os, og da mine veninder opdager, hvad der foregår, protesterer de også.

Af en eller anden grund er det lige ved at udvikle sig til den største bitchfight, fordi pigen + veninder ikke kan se, det forfærdelige i at tisse op og ned af andre mennesker. Flere gange kan jeg se pigen stå med hænderne klar til at hive bukserne ned - men alligevel tør hun ikke. Det ender så alligevel med, at min ene veninde får sat de andre godt og grundigt på plads og tøsen finder et andet sted at tisse. Men det var alligevel noget, der tog 5-10 minutter at få afklaret.

Ak ja :rulle:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Midlander
Det minder mig lidt om dengang, jeg bare snuppede en tilfældig dvd-film med til en tur i toget. Det var så The Libertine med Johnny Depp, som indeholder... æhm... en del tissemænd. Den ældre dame på sædet ved siden af så temmelig bestyrtet ud det meste af turen:lol:

Generelt opfører nogen mennesker sig sært og upassende i toget. Da jeg kørte Århus-København i sidste uge, var der en dame, der valgte at øve sig på sin korsang hele vejen. Hun sad skam med noder og det hele fremme og sang i vilden sky. Franske sange. Hun kunne bestemt ikke fransk:tie:

Eller den unge mand i søndags, der bøvsede hvert andet øjeblik mellem McDonald's-pomfritterne:badr: Så hold det dog inde!

:lol: :lol: den måde du beskriver det...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
shmartiesh

Sidst jeg pendlede med regional busser måtte buschaufføren heller ikke hjælpe med barnevogne ol. Jeg oplevede dog altid at der var nogle søde unge mennesker der hjalp dem der havde brug for det. Og oplevede selv engang jeg blev spurgt om jeg ville hjælpe med en barnevogn når bussen kom. Jeg nåede det bare aldrig fordi med det samme bussen stoppede, sprang en anden passager ud og hjalp.

Nåh, men det var upassende opførsel vi kom fra.

Jeg var i bilka med nogle debatveninder, vi står så ved selvscannings-køen og bagved råber en dame vi skal gå ind, selvom alle scannere er optaget. Hun mener dog der er to der er frie, men når hun siger ''fri'', mener hun ''folk der er ved at tage deres varer''. Jeg ville selv blive mega chokeret og irriteret hvis man begynder at scanne FØR jeg er væk!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hollywood

Nu har jeg ikke læst nogen svar, men synes at folk skal have lov til at føle sig hjemme hos mig, bliver faktisk lidt glad hvis de spiser mit mad :) De skal slet ikke spørge, om det er en voksen eller barn :) Mit mad er deres mad og spiser de det, så har jeg været heldig og valgt noget de kan lide :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Excentrica
Nu har jeg ikke læst nogen svar, men synes at folk skal have lov til at føle sig hjemme hos mig, bliver faktisk lidt glad hvis de spiser mit mad :) De skal slet ikke spørge, om det er en voksen eller barn :) Mit mad er deres mad og spiser de det, så har jeg været heldig og valgt noget de kan lide :)

Også hvis de uden at spørge går i skabene?

Jeg laver sjældent mad til mine gæster med ønsket om at de ikke kan lide det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gæst
Dette emne er nu lukket for yderligere svar.