Jump to content
Velkommen til DinDebat
AnneN

HJÆLP - Min ven tager stoffer

Recommended Posts

AnneN

Hej!

En af mine bedste venner, som har en, hvad man nok vil kalde, dårlig omgangskreds, er på det seneste begyndt at stifte bekendtskab med stoffet MDMA.

Han har altid været den type der tog i byen hver weekend og ind i mellem også røget tjald.

I efteråret slog hans lever ud efter en druk tur, hvilket gjorde at han i en lang periode ikke kunne drikke alkohol og når han så gjorde lå han syg i lang tid efter. Derfor øgede han sit forbrug af tjald. For noget tid siden fortalte han, at han ikke længere følte sig påvirket når han røg sig skæv. Hvorvidt det har en sammenhæng med at han prøvede MDMA er jeg ikke klar over.

Men så her for omkring en måned siden, møder jeg ham helt tilfældigt i byen og jeg kan med det samme se der er noget i vejen. Bare hans ansigtsudtryk var afslørende nok, samtidig med at han gik med de venner, alle burde holde sig langt fra.

Så jeg kigger vredt på ham og siger noget i retningen af: "Jeg kan se på dig du hverken er fuld eller skæv, hvad foregår der?" Hvorefter han fortæller at han havde taget MDMA, hvilket er extasy, som han sniffer.

Dagen efter finder jeg ud af, at det trods alt var første gang han havde taget stoffet, derudover sagde han at han var fuldstændig smadret i kroppen, så jeg valgte lidt at lade den ligge og håbe det var en engangsforstilling.

I går til en gymnasiefest, står vi nogle og snakker, hvor min ven kommer og hiver mig til side - her siger han:"Jeg har dummet mig igen". Det viser sig så at han lige inden havde været ude på toilettet og sniffe. I går var tredje gang han tog stoffet, altså tre gange inden for en måned.

Det var forfærdeligt at se på ham i går, hans pupiller var kæmpe, han blev ved med at sige han havde det varmt samt kvalme derudover havde han svært ved at styre hans bevægelser. Alt i mens han sagde han havde det fantastisk, en fest i hans hoved.

Derudover fortalte han at han allerede kunne mærke en hvis form for afhængighed. Og på det punkt er han meget svag, jeg ved de gange han har forsøgt at stoppe med at ryge, mener han at han får det fysisk dårligt hvis han ikke får en smøg. (Og nu er jeg altså selv ryger og det kan simpelthen ikke være rigtigt.)

Men altså, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er den eneste han har fortalt det til. Jeg har svært ved at finde ud af hvordan jeg kan hjælpe ham. Problemet er især at han jo netop har den her rigtig dårlige omgangskreds. Og det er svært at få ham til at vende alle hans venner ryggen.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
BitchyItchy

Først og fremmest er du nødt til at inddrage hans forældre i problematikken. De er nødt til at vide hvad der foregår for at kunne hjælpe ham, og han har brug for deres hjælp.

Derudover så er det bedste du kan gøre for ham, at tage afstand til at han tager stoffer, men alligevel være der for ham. Han har brug for en ven der ikke ser noget positivt i stoffer, en han kan tale med om det.

Og øh, man kkan nu sagtens få det fysisk dårligt af at stoppe med at ryge ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Znarf-ine

Måske kan du få gavn af www.netstof.dk. De skriver om sig selv:

Netstof er en ungeportal, hvor man åbent og anonymt kan tale om rusmidler, venner, kærester og meget mere. På Netstof.dk finder du statistik, debat, film og brevkasse.

Netstof bliver flittigt brugt som hjælp til skoleropgaver men fungerer ligeledes som vejviser, hvis du har brug for hjælp eller kender nogen der har.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
plattapuss
Først og fremmest er du nødt til at inddrage hans forældre i problematikken. De er nødt til at vide hvad der foregår for at kunne hjælpe ham, og han har brug for deres hjælp.

Derudover så er det bedste du kan gøre for ham, at tage afstand til at han tager stoffer, men alligevel være der for ham. Han har brug for en ven der ikke ser noget positivt i stoffer, en han kan tale med om det.

Og øh, man kan nu sagtens få det fysisk dårligt af at stoppe med at ryge ;)

Nemlig

Og det kan endda vare længe sagde eks-rygeren

Sådan lidt simpelt sagt er det vel netop sådan at abstinenser = fysisk og/eller psykisk dårligdom opstår som følge af forsøg på droppe stof (tobak/alkohol/narko/whatever) man på en eller anden vis er afhængig af

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fetti

Vil han hjælpes? Hvis ikke, så vil jeg sige du skal lade være.

Men i stedet være hans ven, selv om du ikke bryder dig om hans valg.

Desuden kan man ikke blive fysisk afhængig af MDMA.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Opret dig som bruger eller log ind for at deltage i debatten.

Du skal have en profil for at kunne kommentere...

Opret ny bruger

Opret dig på Danmarks største Debat site - det er nemt!

Opret ny bruger

Log ind

Har du allerede oprettet en bruger? Log ind her.

Log ind

• Opret ny...