Arkiveret

Emnet er arkiveret og er nu lukket for yderligere svar.

T38

Hvad kan pisse dig af - i trafikken ?

Recommended Posts

larslundsgaard
Er der svingbane til dem der skal til højre, så SKAL du placere dig til venstre for denne, det var bare en info.

Man SKAL ikke, men man må gerne.

Færdselsloven: Særlige regler for cykler

§ 49. Cykel ...

Stk. 3. Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen. Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

Bare info.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Når folk kører alt for langsomt på motorvejen. Jeg forstår ikke, at man så ikke tager landevejen og synes, det udgør en stor fare.

Folk, der ikke giver tegn - i bil såvel som på cykel. Det irriterer mig ret meget og jeg synes ofte, de mennesker virker som om, de forventer, at andre kan og vil læse deres tanker. Mange virker som om, de giver tegn, fordi det skal man, og så bliver det malplaceret eller sent og medtrafikanterne får ikke noget ud af det.

Dårlig køkørsel. Man har ikke brug for 3 billængders afstand, hvis man kører 10 km/t. Eller når folk bare ikke følger op i køen. Eller hele tiden kører frem, bremser, kører frem, bremser i stedet for at tage det glidende.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
pininfarina
Når folk kører alt for langsomt på motorvejen. Jeg forstår ikke, at man så ikke tager landevejen og synes, det udgør en stor fare.

Folk, der ikke giver tegn - i bil såvel som på cykel. Det irriterer mig ret meget og jeg synes ofte, de mennesker virker som om, de forventer, at andre kan og vil læse deres tanker. Mange virker som om, de giver tegn, fordi det skal man, og så bliver det malplaceret eller sent og medtrafikanterne får ikke noget ud af det.

Dårlig køkørsel. Man har ikke brug for 3 billængders afstand, hvis man kører 10 km/t. Eller når folk bare ikke følger op i køen. Eller hele tiden kører frem, bremser, kører frem, bremser i stedet for at tage det glidende.

De første to kan jeg godt følge dig i.

Den tredie kan man altså kombinere og bidrage med en mere glidende bevægelse. I stedet for at følge forankørende helt op til bumperen, kan man lægge en lille afstand og bruge den til et buffer hvor man kan lade bilen køre i en rolig og jævn bevægelse. Det kan forplante sig ned gennem køen og opleves mindre stressende. Prøv det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
De første to kan jeg godt følge dig i.

Den tredie kan man altså kombinere og bidrage med en mere glidende bevægelse. I stedet for at følge forankørende helt op til bumperen, kan man lægge en lille afstand og bruge den til et buffer hvor man kan lade bilen køre i en rolig og jævn bevægelse. Det kan forplante sig ned gennem køen og opleves mindre stressende. Prøv det.

Hvis du læser punkt tre igen, vil du opdage, at jeg ikke beder folk kører helt op i røven på de andre og netop opfordrer til, at man holder en jævn bevægelse. Det hjælper at læse det, prøv det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kroellequeen

Cyklister i Kbh.

Ham jeg mødte i dag tog godt nok prisen - jeg holder fint og venter i en højresvingbane, der har sin egen lysregulering. Grøn pil = kør hvis du er i bil. IKKE hvis du er cyklist, der skal til venstre og dermed skal krydse min vognbane....

Alligevel vælger hr. dødsforagtende cyklist at vælte ud på tværs af min bane, da højrepilen bliver grøn - for hey, han stak hånden ud og der var grønt. Ja, hr. spasser. Der var grøn pil TIL HØJRE - FOR MIG OG HØJRESVINGENDE CYKLISTER. Christ for en idiot. Jeg holder dog for meget af min bil til blot at mose frem, men han fattede vist pointen, da mamma her sendt ham et olmt blik og gav dytten godt med gas uden dog at rykke frem :sur:

I øvrigt:

Folk der insisterer på at køre i yderste venstre spor på motorvejen, selvom der er tomt i alle andre spor og de kører 109,9 km/t. Jaja, jeg har fanget, at din bil er den hurtigste i verden, og at der måske er en grænse på 110 km/t, men du skal altså stadig holde dig i indersporet.

Folk der ikke fatter, at tilkørselsrampen på en motorvej er til for at komme op i fart. Nej, det er ikke meningen, at du skal køre 80 km/t og lave prop, så det bliver umuligt at flette fornuftigt ind for de fem biler, du samler bag dig.

Folk der ikke fatter, at de ikke har ret til at skifte vognbane, hvis bare de blinker. Der er noget der hedder at orientere sig i trafikken og køre efter forholdene. Andre bilister bag dig forsvinder ikke på magisk vis, fordi du blinker 1½ sekund inden du hovedløst trækker over i en anden bane.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean
Folk der ikke fatter, at tilkørselsrampen på en motorvej er til for at komme op i fart. Nej, det er ikke meningen, at du skal køre 80 km/t og lave prop, så det bliver umuligt at flette fornuftigt ind for de fem biler, du samler bag dig.

Folk der ikke fatter, at de ikke har ret til at skifte vognbane, hvis bare de blinker. Der er noget der hedder at orientere sig i trafikken og køre efter forholdene. Andre bilister bag dig forsvinder ikke på magisk vis, fordi du blinker 1½ sekund inden du hovedløst trækker over i en anden bane.

Jeg fatter slet ikke, at der ikke kommer flere cyklister til skade i KBH, for det går altså nogle gange ret vildt for sig på cykelstien og ude blandt bilerne. Jeg har fornøjelsen af både at være bilist og cyklist i KBH og synes ofte, at jeg som bilist skal tage alt for meget ansvar, fordi de åbenbart ligger implicit, at cyklister som bløde trafikanter kan tillade sig hvad som helst.

Og det med tilkørselsrampen er virkelig udbredt. På samme facon irriteres jeg over, at mange sænker farten meget inden frakørsel. Kør nu fra og så sænk farten.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kroellequeen

Jeg er generelt ikke fan af cyklister i Kbh. men undskylder meget med, at en del af dem nok ikke kører bil i byen og dermed ikke er opmærksom på, hvor stor fare de ofte udsætter sig selv for.

Ham torsken i dag var dog i særklasse selv for Kbh'er-cyklister. Hvis ikke jeg havde holdt for rødt men bare var kommet kørende rundt i svinget med sædvanlig fart, fordi der var grøn pil, havde jeg jo ikke kunnet undgå at klippe ham, eftersom han agerede fuldstændig åndssvagt og i strid med alle regler. Det svarer til at en fodgænger, der står stille på fortovet, mens der er rødt, pludselig bestemmer sig for at løbe ud på gaden - det ville han nok næppe gøre, men når man sidder på en cykel er den form for idioti åbenbart pludselig helt legalt.

:tie:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
MeanBean

Jeg tror, du har ret i det første. Jeg blev en bedre cyklist af at få kørekort til bil. Det gav et bedre overblik over trafikken og bilistens synspunkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
artem666

- Folk der ikke kan finde ud af at holde til højre.

- Manglende tegngivning og orientering (var tæt på at køre ind i anden bil i sidste uge, da kvinden pludselig lavede en U-vending ud foran mig)

- Folk der kører langsommere end det man må. (Kører meget på motortrafikvej hvor man må køre 90 km/t, men oplever tit at skulle snegle mig af sted med 80 km/t på speedometeret som reelt er 75 km/t. For når sådan en person har et par lastbiler i røven er det næsten umuligt at komme til at overhale)

Hører til dem der kører efter at alle andre er nogle tumper, hvorfor jeg går meget op i at holde afstand, og som nok også er grunden til at jeg endnu aldrig har været involveret i et færdselsuheld selv om jeg generelt kører hurtigere end det man må. Men hvis man går ud fra at de andre er nogle tumper og holder sin bremseafstand fri, så kan man slippe helskindet gennem trafikken selv om der virkelig er en del tumper ude i trafikken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Goozilla

Når folk lige "læner" sig op af min bagkofanger med deres bil i det de smyger sig udenom, for at snyde foran i rundkredsen og så bagefter prøver at stikke af! :sur:

Jeg fik da heldigvis fat i narrøven.

"Scusi, I didn't see you!"

Nej, din gumpetunge røvbanan, det var sgu også nok mere det, at du faktisk "mærkede" mig, der gav problemet i første omgang!

Altså når folk laver en brøler og så velvidende prøver at rende fra det. Dét pisser mig af og det gælder ikke kun i trafikken!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites